Liber 1 Postad 11 Februari , 2019 Finns det regler hur långt ifrån batteriet ska huvudsäkringar ligga? jag har tre batteribankar och vill säkra de alla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 12 Februari , 2019 Vet inte hur "reglerna" är för båtar men EMMA som är tävlingsorganisation för billjud säger max 40 cm från pluspolen samt att den skall vara placerad innan kabeln passerar någon metallvägg. Kanske helt irrelevant för båtar........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 12 Februari , 2019 Amerikanska regler enligt ABYC säger 7 tum, alltså ca 18 cm. Enklaste sättet att uppnå det är ofta en terminalsäkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 12 Februari , 2019 (redigerade) Regler och förordningar i all ära, men så kort osäkrad kabellängd som möjligt är nog en bra allmän princip! I mitt exempel nedan så funkar väl bägge placeringarna bra rent elektriskt, skillnaden är mest att den gröntecknade kabelsträckan i ena fallet också kan räknas som säkrad. Men nära "bilbatterier" finns alltid risk för sk knallgas (vätgas blandat med luftens syre). Så risken inför en glödande huvudsäkring helt nära batteripolerna kan vara dumt? (Men vätgas är lätt och stiger därför uppåt, ett normalt ventilerat batteriutrymme säkerställer nog att knallgas försvinner??) Redigerad 12 Februari , 2019 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 12 Februari , 2019 Vad säger egentligen CE-reglerna om huvudsäkringar? I min relativt nya CE-märkta båt finns inga huvudsäkringar (varken till start- eller förbrukningsbatteri) utan "batteriplussarna" går direkt till varsin huvudbrytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Februari , 2019 Huvudsäkring finns inte med i regelverket så jag vet. Däremot finns det krav på att det ska finnas en huvudbrytare eller snarare, en batterifrånskiljare. Om huvudsäkringen har gått så vill jag det ska var spänningslöst när jag bryter. Alltså ska huvudbrytaren sitta mellan batteri och säkring. Det är inte alltid praktiskt genomförbart så ibland får man sätta säkringen nära eller t.o.m. på batteriet. Att det skulle finns någon fara med knallgas är ganska osannolikt. Slutna batterier gasar inte och våta batterier för båtbruk brukar ha en dräneringsslang. Men i de flesta sammanhang saknas något skydd mot knallgas. Någon knallgasexplosion i en fritidsbåt har nog knappt inte inträffat. En viktig sak är att huvudbrytare är lätt åtkomliga så att man enkelt kan slå ifrån den, tex om det börjar ryka i samband med start. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 12 Februari , 2019 13 timmar sedan skrev Kane: Vad säger egentligen CE-reglerna om huvudsäkringar? I min relativt nya CE-märkta båt finns inga huvudsäkringar (varken till start- eller förbrukningsbatteri) utan "batteriplussarna" går direkt till varsin huvudbrytare. Vet inte hur CE-reglerna förhåller sig till europeisk standard enligt iSO, men från det regelverk för likström som jag har tillgång till, ISO 10133 (2012), framgår det att säkring eller automatsäkring ska finnas inom 200mm från kraftkällan/batteripolen. Om ledningen löper i kabelkanal eller inom kapsling får avståndet vara högst 1,8 meter. Undantag gäller för startmotorkretsen, där finns inget krav på överströmsskydd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 13 Februari , 2019 8 timmar sedan skrev speljakt: Undantag gäller för startmotorkretsen, där finns inget krav på överströmsskydd. Om den kretsen är samma som laddningskretsen då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 13 Februari , 2019 47 minuter sedan skrev Kane: Om den kretsen är samma som laddningskretsen då? Inte helt lättolkat. Det finns ett undantag från kravet på säkring i ledningen från "self-limiting alternators with integral regulators", men för att det undantaget ska gälla krävs bland annat att ledningen "is connected to a source of power other than the battery". Min gissning får nog bli att om man använder startmotorkretsen även till annat, exempelvis som laddningskrets, så faller undantaget bort. Alltså ska säkring finnas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 13 Februari , 2019 46 minuter sedan skrev speljakt: Inte helt lättolkat. Det finns ett undantag från kravet på säkring i ledningen från "self-limiting alternators with integral regulators", men för att det undantaget ska gälla krävs bland annat att ledningen "is connected to a source of power other than the battery". Min gissning får nog bli att om man använder startmotorkretsen även till annat, exempelvis som laddningskrets, så faller undantaget bort. Alltså ska säkring finnas. Märkligt i så fall att vi med nya CE-märkta båtar, med utombordare, inte har en sådan säkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Februari , 2019 Låter märkligt det här om vi antar att det är CE reglerna. Men de kan ju ha ändrats sen jag senast kollade. Då fanns det inga krav på huvudsäkringar mellan batteri och distributionspanel. Inte har jag sett det heller men så många nyare CE-båtar har jag inte sett. Däremot har det alltid suttit huvudbrytare precis som angivets i reglerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 Februari , 2019 Det är väl så i praktiken att de flesta moderna utombordare ska inte strömmen kunna brytas till motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ottow 22 Postad 13 Februari , 2019 Om man skulle ha en säkring i startmotorkretsen, hur stor bör den vara då för en normal segelbåtsmotor (ca 1.2kW startmotor)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 13 Februari , 2019 1 timme sedan skrev ottow: Om man skulle ha en säkring i startmotorkretsen, hur stor bör den vara då för en normal segelbåtsmotor (ca 1.2kW startmotor)? Jag har en säkring på 250A till en trecylindrig diesel på 20 hk. Startmotor någonstans mellan 1,0 - 1,4 kW. Säkringen har aldrig gått under de 13 år jag haft motorn. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 Februari , 2019 1 timme sedan skrev speljakt: Jag har en säkring på 250A till en trecylindrig diesel på 20 hk. Startmotor någonstans mellan 1,0 - 1,4 kW. Säkringen har aldrig gått under de 13 år jag haft motorn. Jag har varit på eller nära sjön hela mitt liv och har aldrig haft någon huvudsäkring! Huvudsäkringar i båtar började dyka upp i samma veva som kopparförsäljarna (skyllermarks) började sälja kopparkabel till båtägarna, dom sa så många gånger att man måste byta till deras kabel för att få något i batteriet att det blev en sanning. 😁 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Februari , 2019 26 minuter sedan skrev Pentax: dom sa så många gånger att man måste byta till deras De säger även en del felaktigheter som att man inte ska ha huvudbrytare. Huvudsäkringar är inte fel, mycket säkerhet och en liten kostnad. Efter ha varit med om att en matningskabel från batteri till panelen brann upp har jag alltid haft huvudsäkringar. Att segla in i Göteborgs hamn en mörk kväll med endast ett livbojsljus och en ficklampa med dåligt batteri är inget jag vill uppleva igen. Det är ett under att det inte började brinna ombord. Till startmotorn kan man se vad den tar för ström och sen välja nästa större storlek. En smältsäkring ska inte smälta inom en timma vid 1,5 ggr märkströmmen. Gäller nog även de ANL som brukar användas i dessa sammanhang. Typ, tar startmotorn 100A, välj 150A. Man kan även kolla med en tångampermeter hur stor strömmen är i verkligheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 Februari , 2019 1 timme sedan skrev bhemac: Att segla in i Göteborgs hamn en mörk kväll med endast ett livbojsljus och en ficklampa med dåligt batteri är inget jag vill uppleva igen. Jag upplever dig som händig och företagsam, kunde du inte fixat någon form av nödbelysning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Februari , 2019 8 minuter sedan skrev Pentax: Jag upplever dig som händig och företagsam, kunde du inte fixat någon form av nödbelysning? Tack, jo jag brukar ha ideér, ofta lite för mycket. I detta fall var det en båt som jag skulle hjälpa en kompis att transportsegla. I normala fall har jag med egen flytväst, ficklampa, kompass, multimeter och numera VHF. Tyvärr hann jag inte hämta min väska denna gång. Det misstaget gör jag aldrig om. Min egen båt har ingen nödbelysning. Ännu i alla fall. Men jag har några fungerande ficklampor utplacerade. Min elcentral för navigationsdelen kan också nödmatas från start eller ankarspelsbatteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 14 Februari , 2019 20 cm! Detta kan man läsa i den CE-handledbing som ligger på Transportstyrelsens webb. Citat Överströmsskydd Antingen ska överströmsskydd eller säkringar placeras på högst 200 mm avstånd från strömkällan eller också ska ledningen skyddas mekaniskt till exempel med skyddsrör för hela dragningen. Ledningen batteri – startmotor behöver inte vara säkrad. Kabeln batteri – elcentral får vara osäkrad om den är dragen i skyddsrör. Om säkringen eller överströmsskyddet skyddar gruppens klenaste ledning, räcker det med en säkring per strömkälla. Säkringarnas och överströmsskyddens spänningsklass får inte vara lägre än syste- mets nominella spänning. Säkringarna och överströmsskydden ska skydda den klenaste ledningen i strömkretsen mot överström. Laddare och generatorer som är självbegränsande behöver inte säkringar eller öveströmsskydd. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Februari , 2019 6 timmar sedan skrev Mackey: 20 cm! "eller också ska ledningen skyddas mekaniskt till exempel med skyddsrör för hela dragningen." Obs även kravet på huvudbrytare: "Huvudbrytaren ska vara placerad så nära batteriet (batterigruppen) som det är praktiskt möjligt och så att batteriets pluspol är lättåtkomlig." Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Liber 1 Postad 14 Februari , 2019 (redigerade) Tack för alla svar. bhemac använder - 150 A säkring till startmotorn, jag har flyttat mina batterier från aktern till fören, vilket innebär att jag har 8 meter långa kablar 35 mm2. Borde jag inte gå ner i storleken på säkringen till 100 A? Har också startmotor på 1,2 kW. Redigerad 14 Februari , 2019 av Liber Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Februari , 2019 Prova, jag TROR det funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 14 Februari , 2019 35 mm2 verkar klent. 70 mm2 skulle jag kört. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 14 Februari , 2019 Lite info finns här, https://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php och https://sutars.com/support/kabeldimensionering/lathund-for-kabeldimensionering/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Februari , 2019 5 minuter sedan skrev Kane: 35 mm2 verkar klent. 70 mm2 skulle jag kört. 35mm2 klarar 315A i kortslutningsström så där är det inget problem. Spänningsfallet kommer att bli avsevärt men inte säkert helt av ondo. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 15 Februari , 2019 11 timmar sedan skrev Liber: Tack för alla svar. bhemac använder - 150 A säkring till startmotorn, jag har flyttat mina batterier från aktern till fören, vilket innebär att jag har 8 meter långa kablar 35 mm2. Borde jag inte gå ner i storleken på säkringen till 100 A? Har också startmotor på 1,2 kW. 1200 W / 12 V = 100 A. Så ja; det är PRECIS på gränsen att säkringen håller (i teorin). Ha en extrasäkring i närheten om det skulle skita sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Februari , 2019 53 minuter sedan skrev Peter_K: Så ja; det är PRECIS på gränsen att säkringen håller (i teorin). Nja, vid 1500A så ska säkringen hålla högst en timma. Smältsäkringar är dålig att skydda mot överlast. Men ha både en och två reservsäkringar ombord, gärna även ett verktyg för att byta, hylsa + förlängare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 15 Februari , 2019 29 minuter sedan skrev bhemac: Nja, vid 1500A så ska säkringen hålla högst en timma. Smältsäkringar är dålig att skydda mot överlast. Men ha både en och två reservsäkringar ombord, gärna även ett verktyg för att byta, hylsa + förlängare. Nu blir jag förvirrad - menar du att en 100A-säkring skall hålla i högst en timme vid 1500A..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Februari , 2019 2 timmar sedan skrev Peter_K: Nu blir jag förvirrad - menar du att en 100A-säkring skall hålla i högst en timme vid 1500A..? Nej, 150A ska det vara. Mer fel också. Borde stått: "icke avsmälta inom 1 timma vid 1,5 x märkströmmen" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser