Boko57 4 Postad 5 Februari , 2019 Jag har ett VP 280 drev där det tyvärr blev tvunget att borra ut skruvarna som fäster plattan med kardanknuten till övre huset. Operationen att borra ut skruvarna förstörde tyvärr plattan med kardanknuten. Dock är det så lyckligt att jag hade ett annat överhus med kardanknut liggande som jag kunde skruva bort och använda som ersättning för den ursprungliga plattan och knut som blev förstörd. Mitt problem är dock att det verkar finnas shims mellan kardanknuten med plattan som ska fästas i det övre huset vilket fick mig och fundera på om det verkligen bara går att flytta över eller om man måste mäta in något spel och anpassa shimsens tjocklek. Finns det någon som kan förklara för mig vad som egentligen gäller så vore jag evigt tacksam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dynamitfarsan 1 Postad 5 Februari , 2019 Det är som du misstänker, man shimsar in drevet som går in i växeldreven, mät upp dom och se om dom är olika, är dom lika är det bara flytta över, annars får man mäta in spelet mellan dreven, finns rep böcker på nätet. Shims kan du köpa hos Drev.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dynamitfarsan 1 Postad 5 Februari , 2019 Drevdelar.se va det visst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boko57 4 Postad 5 Februari , 2019 Ojdå att shimsa in drevet verkar inte vara något för amatörer som jag eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boko57 4 Postad 5 Februari , 2019 Jag har hittat shims mellan övre huset och plattan men jag undrar om det möjligen också är shims mellan plattan och kuggdrevet som ska in i huset? Tittade på en skiss och det var inte helt enkelt att avgöra men det verkar så. Måste jag mäta alla shims före och efter i så fall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 6 Februari , 2019 Det sitter shims på båda sidor om dubbellagerboxen. Det är delen som rullagren och kugghjulet är monterade i. Shimsen mellan dubbellagerboxen och övre växelhuset ska du behålla då de bestämmer kuggflankspelet i övre växeln. Där ändrar du inget. Ta loss dubbellagerboxen och sätt i den i växelhuset med shimsen,men utan O-ring. Man brukar behöva kratsa rent från oxid för att den ska glida in lätt. Knutpaketet ska inte vara monterat nu. Tryck på den nya spännringen med shims, men utan O-ring. Se till att styrstiftet passar in i spåret i spännringen. När du trycker spännringen mot växelhuset ska det finnas ett spel mellan ytorna på max 0.1mm. Detta för att det ska bli tryck på dubbellagerboxen så att den kläms fast. Det finns shims under slitbrickan som tätningsringen tätar mot, men de behöver du inte bry dig om nu, om du inte byte slitbrickan. Nu kan du montera O-ringarna, knutpaketet och montera ihop . Man ska stryka ytorna på växelhus och spännring med packningsklister typ Permatex, för att inte vatten ska komma in och orsaka oxid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boko57 4 Postad 7 Februari , 2019 Strålande! Tack för utförlig instruktion! Nu kanske tom jag klarar detta. Annars *ehum* kanske du bor i Stockholmsområdet och vill mot lite ersättning ge en hjälpande hand. . . . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boko57 4 Postad 10 Februari , 2019 Hur får man bort dubbellagerboxen? Jag har fått bort allt utom hylsan som sitter fast i godset. Den är väl ditklämd på något sätt och sitter nu som berg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 10 Februari , 2019 http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/aq280-dpc_drive.html#/0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 10 Februari , 2019 1 timme sedan skrev Boko57: Hur får man bort dubbellagerboxen? Jag har fått bort allt utom hylsan som sitter fast i godset. Den är väl ditklämd på något sätt och sitter nu som berg. Rent teoretiskt ska den bara bara att trycka ur spännringen, men den brukar sitta ordentligt fast i oxiden. Jag brukar pressa ur den, men det går kanske med en hylsa mot lagret och en kraftig hammare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boko57 4 Postad 10 Februari , 2019 Lagret har jag fått ur. Det är delen med röd ring runt som jag kämpar. Har ingen idé hur jag ska få ut denna från godset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 11 Februari , 2019 Det är den som är dubbellagerboxen. Den skulle ha demonterats som en enhet med lager och kugghjul. Den sitter från början bara löst monterad i spännringen utan presspassning, men med tiden bildas oxid och rost som gör att den fastnar ordentligt. Den vita oxiden från aluminiumet brukar man kunna lösa upp med T-sprit, men man kan ändå vara tvungen att sätta upp enheten i en press för att få isär den. i ringen med nr21, finns shims som justerar ansättningen av de koniska rullagren. Håll reda på dem, så att du får tillbaks dem vid monteringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dynamitfarsan 1 Postad 11 Februari , 2019 Lägg den i ugnen på 125-150 en halvtimma, sen är det bara att försöka knacka ut den, du kan behöva göra det ett par varv in i ugn då spänningarna ändrar sig när den växlar mellan varm och kallt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boko57 4 Postad 11 Februari , 2019 Det stämmer att det var två mindre shims mot 21 som jag sparat. Ok, då är jag väl på rätt väg. Otroligt vad mycket tid som går åt för att försöka lossa på sakerna i drevet. . . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dynamitfarsan 1 Postad 11 Februari , 2019 Här är en rep bok, förvisso till 270drevet men det är bara underhuset som skiljer dom åt. http://www.xk22.com/xk--22_files/-%20XK%2022%20-/-%20XK%20-%20Info%20-/-%20Engine%20Manual%20-/Volvo%20AQ%20270.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 11 Februari , 2019 1 timme sedan skrev Boko57: Det stämmer att det var två mindre shims mot 21 som jag sparat. Ok, då är jag väl på rätt väg. Otroligt vad mycket tid som går åt för att försöka lossa på sakerna i drevet. . . När man sätter ihop drev gäller det att fetta in alla delar, och täta mellan ytorna så att inte vatten kommer in och orsakar oxid. Det gäller till exempel plastbussningarna till upphängningstapparna. Om det inte är tätt mellan bussningarna och hålen de sitter i växer oxid utanpå bussningarna så att tapparna fastnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser