Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
CaptainKongo

Hur täta dieselkopplingar?

Rekommendera Poster

Jag ska koppla ihop en del olika kopplingar för dieseln till motorn i båten, för att få ihop dubbla vattenavskiljatfilter.

Bl.a. en trevägsventil med tillhörande slangsocklar, se bilder nedan.

 

sockel.jpg.6dfa4026d860d9f092dfc0e3226c9d36.jpgkran.jpg.49e3ac3ce65e4b1a274c3637c30e9c06.jpg

 

Hur tätar man på bästa sätt dessa kopplingar, dvs gängorna?

 

Med gängtejp?

Med Sikaflex? (Dåligt antar jag eftersom dieslen tillsist löser upp sikaflexet?)

Med två-komponentslim typ Araldit eller Epoxylim? (nackdel att man inte kan få isär delarna senare, fördel att det blir tätt direkt)

Med Locktite?

 

Något annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte tejp eller elastomer 

Anaeroblim/gängtätning i nån form, nåt fabrikat, helst demonterbar (hyfsat lättlåsande typ 5-10N/mm2), så att det går att demontera med endast verktyg.

Du behöver inte dra åt mer än väldigt lätt. Tänk på att det härdar snabbt på mässing... om du ska ha något, ex en vinkel, i någon speciell riktning. Du kan mao. inte efterjustera särskilt länge.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På ett fartygsmaskineri används nästan bara gängtejp. Det som är "fabriksmonterat" brukar sitta med gänglåsning.

Ofta är det ju dessutom konisk gänga.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid fått lära mig att gängtejp inte hör hemma i bränslesystemet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Pentax:

Jag har alltid fått lära mig att gängtejp inte hör hemma i bränslesystemet.

Jo det påstås så lite här och där. Anledningen är man anser att tejpen delvis skär sönder när man drar kopplingarna och att bitar ev tejpen då följer med bränslet. Om det så är så i verkligheten låter jag vara osagt men det skulle då även gälla lin. Som fö fungerar men man inte använder då det blir lite otympligt pga de relativt små dimensionerna.

Det man ser och, som ev kan vara orsak till problemet är att man, helt onödigt, lägger tejp på koniska gängor. 

De som fortfarande har oljetank/brännare hemma kan kolla hur det är gjort där.

Jag har ett ental års praktisk erfarenhet av att använda tejp till dieselkopplingar. Främsta anledningen är att det går snabbt, ofta är det lite bråttom när det handlar om bränslesystemet.

OBS, detta gäller diesel och tjockolja med för den delen. Hur det fungerar med bensin har jag ingen aning om. 

 

PS I andra sammanhang skulle jag aldrig använda tejp.

Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Loctite gängtätning (krämig historia på flaska), senare Biltemas motsvarighet med mycket gott resultat.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte vågat använda gängtejp.

Mest pga att jag är osäker om den tål BioDiesel.

Jo jag undviker biodiesel (tankar HVO i båten som ju är en typ av Bio Diesel men betydligt mer lik fosill diesel än RME)ändå i båten men man vet alldrig.

Biodiesle löser upp en del plast och gummi.

 

Redigerad av FIATX19
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev FIATX19:

Mest pga att jag är osäker om den tål BioDiesel.

Biodiesel verkar vara ett riktigt problembarn.

En sökning på "Biodiesel PTFE" tycker jag verkar ge ett klart besked om att PTFE klarar Biodiesel.

Det finns varianter på gängtejp som kanske inte funkar, man ska se till att det är 100% PTFE.

Finns en gammal tråd om ämnet HÄR

 

Materials that we have been able to confirm as being compatible with Biodiesel (Methyl Oleate) are as follows:

Aluminum 

Steel

PTFE

FEP

Kynar

Isophthalic Polyester

FKM

Nylon

Fluorinated Polyethylene

Fluorinated Polypropylene

Glass filled Polypropylene

Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ottow:

Loctite 577 funkar mycket bra i bränslesystemet.

Absolut.

Men, ska man som TS ut på långsegling, så vill man gärna ha ett system som man enkelt och framförallt snabbt kan underhålla. Dvs snabbt kunna plocka isär och snabbt kunna sätta ihop igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Absolut.

Men, ska man som TS ut på långsegling, så vill man gärna ha ett system som man enkelt och framförallt snabbt kan underhålla. Dvs snabbt kunna plocka isär och snabbt kunna sätta ihop igen.

Precis å då är anaerob tätning väldigt bra generellt (kan inte uttala mej specifikt om LT men lösningsmedelsfria, icke krympande) dom är förlåtande (klarar "glapp" med spalt på runt 0,5mm (M80 gänga ca), kräver inte att det ska vara extremt rent, går att justera och lämna i ett läge utan att behöva bottendra, räcker att dra för hand sen kan man efterjustera till rätt läge om det behövs innan det härdat.

Rätt produkt är enkel att demontera utan verktyg, lämnar inte partiklar mm i systemet, om man lägger "limmet" på han-gängan.

NAckdelar med "lim":
kan vara att det inte, vid lite högre tryck, tätar omgående utan man måste vänta, på mässing i rumstemp ca 20grader., 5-10 min.

Om det är varmt och man vill kunna efterjustera, backa, mm.kan det  härda för snabbt.

Vissa produkter som innehåller mikrokapslar, för härdning, och eller lösningsmedel, kan bli "gamla" hur fort som går ur tiden beror på temparatur, tempareturväxlingar mm. men dom flesta är nog brukbara i ganska många år.

Vissa kan skikta sig och då får man lägga dom i 50-60 gradigt vattenbad och "röra/knåda- runt" låta svalna ser man att det skiktar sig igen, nästan omgående, kan dom fungera sämre.

 

NAckdel med ex tejp är att det kräver något mer av utföraren.

Det går inte att backa om man dragit för långt.

Och, Inte av egen erfarenhet men andras ex. några pappersbruk, det fungerar sämre och ställer oftare till problem

 

Så om man ska långsegla... varken en rulle tejp eller en liten tub gängtätning tar särskilt mkt plats... avvara 33cl dricksvatten så får man plats med både och.

 

Tätningen kan du dessutom använda som demonterbar vibrationssäkring, anti-ihopskärningsskydd, anti-rost mm.

 

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Likväl är det framförallt tejp som används i verkligheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev bhemac:

Likväl är det framförallt tejp som används i verkligheten.

Inte i min verklighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Likväl är det framförallt tejp som används i verkligheten.

Oj såg jag skrivit "lätt demontera utan verktyg" ska såklart vara

Lätt demontera med verktyg, utan värme.

Snackade med en som använder mkt av en produkt, som jag sett nämnas här tidigare. Han sa.

Funkar till allt. Gaser oljor tryckluft drivmedel dom flesta syror och alkalier samt höga tryck. Så dom har det alltid på bl.a hydraulik. Bannlyst med tejp å annat där.

Sen vet jag att många, främst rörpulare, vägra å säger att det enda som duger är lin.

När jag fick min värmepump installerad för herrans massa år sedan, hadd jag fått en tug av denhär tätningen av en bekant och tyvkte installatörem skulle använda det.

Vvs firman vägrade, endast lin som funkar. 2v senare läckte det på fler stälken. Firman kom tillbaka å tyckte det var märkligt.

"Händer aldrig!!! " sa dom.

Bara dagar efter åtgärden, läckte det på tre ställen igen, jag ringde å sa att jag testar själv... hade inte tid med att passa in, vänta mm. firmans jobb.

Skruvade isär de som läckte så mkt det gick utan att det gick itu. Kletade massa i gängorna, i en rann det ut vatten sakta hela tiden. Skruvade ihop, bara med handkraft tilks det slutade droppa. Väntade säkert en timme så drt skulle härda. Efter det har det varit 100% tätt. Inte ens såndär grön ärg, som det finns rint dom flesta där det är lin kvar. Dethär är snart 20 år sedan.

2år senare ungefär fick samma firma komma och installera en shuntgrupp för golvvärme, som jag skulle ha i hela källarplanet. Dom kom och mindes att det läckte och att dom åtgärdade. Jag berättade och visade var det läckt igen och var det var tätat med "gegga". Jag sa, eftersom en slinga till golvvärmen var känslig där drt inte fick bli fel, att dom kunde använda min gegga.

-sånt litar vi inte på, det ska vara lin. Lin är det enda som funkar 100%.

Använder vi nåt annat gäller inte garantin mm.

Jag tänkte att ok. Är dom så säkra så var det väl en synnerlig tillfällighet förra gången.

Tror du inte på F.. att det droppade här och var redan dagen därpå... jag orkade inte ens ringa. Jag tog isär, kletade klet, skruvade ihop och allt har varit 100% tätt sedan dess förutom en T-koppling till tryckregulator/trycktank eller vad det heter som håller tryck i radiatorerna.. T-kopplingen var så hårt dragen (med lin) att den spruckit och började läcka rejält först för ett år sen.

Jag fick tag på ny. Satte dit med min "orange klet" (som numera har över 20år på nacken) skruvade ihop med handkraft.. å det är tätt.

Har även tätat lite plana ytor mm med den kleten. Aldrig misslyckats. Så jag är liiite färgad men lika "såld" som den jag fick den av..

Tiben f så gammal att det inte finns nån etikett kvar tyvärr. Han jag fick den av gick dessvärre bort förra vintern.

Jag minns att jag hajade till när jag kände igen produkten i någon tråd här på forumet. Minns ej vad den heter men det var inte loctite, inte biltema. Han sa den kallades "den röde" uppe i norra sverige. 

 

Sån där gängsnöre har jag hört åxå ska fungera bättre än gäntejp i många fall.

Sen är ju nackdelen med anaerob tätning att det kräver aktiv metalljon. Så på vissa legeringar, rostfria material och på vissa ytbeläggningar härdar det extremt långsamt och på icke metalliska material eventuellt inte alls, men då finns aktivator att använda men det blir direkt mer komplicerat.

Tejp och annn fast tätning är ju oberoenda av härdning, kräver endast klämmkraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen tvekan om att produkter typ Loctite fungerar mycket bra. Men det är inte alltid enkelt att demontera, man måste komma åt med riktiga nycklar och ibland måste man värma. En självklart val till tex hydraulik och gasol.

Lin fungerar också bra framförallt till vatten, det har det gjort i decenier. Tog bort en vattenkran hemma i källaren, den hade väl suttit där i 50 år, sen skruvade jag tillbaka den och det var lika tätt. Men för att få loss kranen fick jag värma med gasen. Man brukar säga att det är omöjligt att misslyckas med lin men visst går det, oftast beror det på att man lindat åt fel håll, inte repat mässingsgängor eller helt enkelt för lite lin.

När jag för en massa år sedan tvingades byta oljebrännare så använde rörmokaren tejp, jag var lite förvånade men han sa att de alltid använder det till brännoljekopplingar. Även till uttag i ett tryckluftnät eftersom dessa får bytas ibland och då är det alltid bråttom.

 

Min erfarenhet är ett antal år som Fartygsingenjör i bla Stena. Vi hade många kopplingar och inte minst, dräneringspluggar och vi använde alltid tejp till dessa. Större ledningar var flänsade så det är en annan sak.

Dränpluggarna är det som skruvas ut oftast tex för tömma ledningar innan man kunde byta typ en läckande ventil. Man vill tömma så fort som möjligt eftersom läckage ofta är på något olämpligt ställe där man absolut inte vill ha droppande brännolja.

Många kopplingar är koniskt gängade, tex till manometrar, pressostater och andra givare. Här har har PTFE fördelen att minska friktionen så det blir lättare att skruva tillbaka.

 

När det gäller gängtejp eller mera korrekt PTFE-tejp så borde tillverkarna varna om det inte var lämpligt till diesel/brännolja, eller? Det enda stället man varnar för tejp är på div forum, oftast då typ någon kompis som hade problem...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev bhemac:

När det gäller gängtejp eller mera korrekt PTFE-tejp så borde tillverkarna varna om det inte var lämpligt till diesel/brännolja, eller? Det enda stället man varnar för tejp är på div forum, oftast då typ någon kompis som hade problem...

 

Använder man anpassat skarvmaterial ( konor och muttrar avpassade för varandra) behövs det inte någon form av tätningsmedel, att som man ofta ser PTFE-tejp (gängtejp) i gängan på en mutter till en skärkona tillför inte någonting i avsende att täta förbandet, snarare tvärt om förhindrar det konan att skära in och formas efter ingående komponenter.

 

Redan misstanken (Kompisar som har problem på forum) borde få folk att dra öronen till sig och investera i komponenter som blir täta utan att behöva tillföra tätningsmedel ( jag talar nu om bränslesystemet).

 

Behöver man tillföra något för att täta i bränslesystemet har man använt felaktiga komponenter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blanda inte ihop konkopplingar med hane/hona och konisk gänga.

En konkoppling ska inte ha något extra tätningsmedel.

Det ska däremot koniska gängor, tex NPT som är vanliga på manometrar mm. Även CAV filter om jag minns rätt.

Just för att de är koniska så är ett friktionshämande material som PTFE effektivt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundfrågan gäller bränslesystem, där är de  förhärskande systemen för skarvning/anslutning olika former av konor och, förskruvningar typ "banjo" med flera, med tätningsbrickor av aluminium eller koppar.

Om man inte har valt att använda slang.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Det är ingen tvekan om att produkter typ Loctite fungerar mycket bra. Men det är inte alltid enkelt att demontera, man måste komma åt med riktiga nycklar och ibland måste man värma. En självklart val till tex hydraulik och gasol.

Lin fungerar också bra framförallt till vatten, det har det gjort i decenier. Tog bort en vattenkran hemma i källaren, den hade väl suttit där i 50 år, sen skruvade jag tillbaka den och det var lika tätt. Men för att få loss kranen fick jag värma med gasen. Man brukar säga att det är omöjligt att misslyckas med lin men visst går det, oftast beror det på att man lindat åt fel håll, inte repat mässingsgängor eller helt enkelt för lite lin.

När jag för en massa år sedan tvingades byta oljebrännare så använde rörmokaren tejp, jag var lite förvånade men han sa att de alltid använder det till brännoljekopplingar. Även till uttag i ett tryckluftnät eftersom dessa får bytas ibland och då är det alltid bråttom.

 

Min erfarenhet är ett antal år som Fartygsingenjör i bla Stena. Vi hade många kopplingar och inte minst, dräneringspluggar och vi använde alltid tejp till dessa. Större ledningar var flänsade så det är en annan sak.

Dränpluggarna är det som skruvas ut oftast tex för tömma ledningar innan man kunde byta typ en läckande ventil. Man vill tömma så fort som möjligt eftersom läckage ofta är på något olämpligt ställe där man absolut inte vill ha droppande brännolja.

Många kopplingar är koniskt gängade, tex till manometrar, pressostater och andra givare. Här har har PTFE fördelen att minska friktionen så det blir lättare att skruva tillbaka.

 

När det gäller gängtejp eller mera korrekt PTFE-tejp så borde tillverkarna varna om det inte var lämpligt till diesel/brännolja, eller? Det enda stället man varnar för tejp är på div forum, oftast då typ någon kompis som hade problem...

 

 om du väljer en produkt ,ed lågt lossbrytningsmoment är det inga problem att lossa såvida du inte har en stor diameter 40-80mm och lång gänga, typ längt över 1ggr diametern,

Även koniska gängor går, med rätt typ av produkt att dra i botten och backa, ca 1 varv och låta härda där.

Sen finns PTFE varianten som är som målarfärg, som man målar på. Det måste dessvärre torka ca  1 dygn i rumstemp, men  kan lagras "färdigmålade" i flera år. man kan snabbtorka på under timmen i ex. ugn i 50-60 grader.

VEt en rörfirma som gör akuta arbeten på ställen där det måste göras under drift. DÅ är det oftast raka gängor på ca 50mm rostfritt, med instrument mm. som måste bytas. dom kan stänga av den aktuella kopplinengen endast när dom demonterar och monterar en ny och då måste det vara 100%, oftast olika gaser, både varma och kalla.

Dom förmålar kanske 200 gängor och tar med sig på och bara byter.

DOm behöver inte dra i botten, ofta kan dom lossa helt och dra tillbaka samma igen. i stort sett inget låsmoment.

åxå prudukt som jag fått. kar som "torrpackning" på plan yta bl.a. på aktersnurreförgasare. och som "låsning" där det bara ska skapa lite friktion, ungefär som "najlock"

DOm kallar det torrtätning fast det är som en lite mintgrön/ ljusblå "målarfärg"
FUnkar ungefär som såna där med färdig torr loctite, som dom ofta har inom produktionsindustrin,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...