Searaymannen350 0 Postad 31 Januari , 2019 Hej. jag planerar att köpa en 45 fots flybridge båt som jag tänk bo på året runt. Jag har letat runt här på MG och googlat en del och kommit fram till att dom flesta verkar använda vattenburen värme antingen el eller från någon sorts diesel kamin. Själv är jag inne på att värma upp med en kabola panna. Mina frågor är följande 1 har någon installerat en Kabola panna? 2 Hur räknar man ut hur många element ( vattenburen) som krävs? 3 Hur får man fram hur mång Kw som krävs för att värma t.e.x en båten? Jag har varit inne på en luftvärmepump men jag tycker det verkar klumpigt och tar stor plats samt att det kan bli svårt att få runt luften i kabinerna. Har ni någon erfarenhet eller idéer så låt höra 😃 Ha det bra allesammans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 481 Postad 31 Januari , 2019 Välkommen till MG! För att få fram effektbehovet kan man räkna, gissa, fråga de som säljer/installerar värmare i båtar eller fråga andra med samma eller liknande båt som bor i den på vintern. Enklast och mest träffsäkert är nog att fråga de som säljer/installerar eller de som bor i båt. Jag gissar att du behöver minst 6 kW och då kan det nog ändå bli svalt när tempen sjunker under 10 minus. De som säljer element kan tala om hur många watt en viss typ av elementet ger. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 31 Januari , 2019 (redigerade) Värmebehovet har ju också att göra med hur välisolerat/oisolerat skrovet är. Kan vara oerhört svårt att värma till behaglig temperatur om skrovet inte är isolerat alls. Men det går ju att fixa! Redigerad 31 Januari , 2019 av ChristerN För stora fingrar:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Januari , 2019 Värmebehovet är väldigt svårt att gissa. 6kW kan räcka men man ska nog räkna med att behöva spetsa med lite elvärme när det blir riktigt kallt. Kabola är bland de bästa pannor som finns för marint bruk. En värmepump minskar energibehovet ganska drastiskt, vilket kan vara praktiskt - slippa fylla diesel på vintern. Troligen skulle man, istället för en luftvärmepump, kunna använda en vanlig värmepump som utnyttjar havsvattnet. Kolla med någon seriös firma som säljer värmepumpar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Searaymannen350 0 Postad 2 Februari , 2019 2019-01-31 vid 22:03 skrev bhemac: Värmebehovet är väldigt svårt att gissa. 6kW kan räcka men man ska nog räkna med att behöva spetsa med lite elvärme när det blir riktigt kallt. Kabola är bland de bästa pannor som finns för marint bruk. En värmepump minskar energibehovet ganska drastiskt, vilket kan vara praktiskt - slippa fylla diesel på vintern. Troligen skulle man, istället för en luftvärmepump, kunna använda en vanlig värmepump som utnyttjar havsvattnet. Kolla med någon seriös firma som säljer värmepumpar. Jag har förstått att kabola ska vara det bästa och jag hitta generalagenten för Sverige och dom ska ställa ut på båtmässan så det blir nog en sväng dit för lite info 😃 jag tror problemet med en värmepump är att den blir för stor och klumpig men ska forska lite om vad som finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 Februari , 2019 33 minuter sedan skrev Searaymannen350: Jag har förstått att kabola ska vara det bästa och jag hitta generalagenten för Sverige och dom ska ställa ut på båtmässan så det blir nog en sväng dit för lite info 😃 jag tror problemet med en värmepump är att den blir för stor och klumpig men ska forska lite om vad som finns. Fast kör du med direktverjande el så funkar det ju bara när du har el. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 481 Postad 2 Februari , 2019 54 minuter sedan skrev Caribic410: Fast kör du med direktverjande el så funkar det ju bara när du har el. Nu har väl just direktverkande el inte varit aktuellt, men även värmepumpen kommer att stanna när man drar ur kontakten. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 Februari , 2019 8 minuter sedan skrev Mackey: Nu har väl just direktverkande el inte varit aktuellt, men även värmepumpen kommer att stanna när man drar ur kontakten. Mackey Ok. Elen dra runt kompressor som pressar ihop kylmedia vilket blir varmt.. så indirekt elvärme. Hursom sä va poängen just det. Att det krävs el. Typ 1/3 av direktverkande plus ev vtillskott. Funksr nog inte att dra runt ens tillfälligt utan landsrtröm. Eller såklart om man har följebåt med batteribank åxå... Frågan är väl omvden behöver funka även där man inte har landström Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 Februari , 2019 1 minut sedan skrev Caribic410: Ok. Elen dra runt kompressor som pressar ihop kylmedia vilket blir varmt.. så indirekt elvärme. Hursom sä va poängen just det. Att det krävs el. Typ 1/3 av direktverkande plus ev vtillskott. Funksr nog inte att dra runt ens tillfälligt utan landsrtröm. Eller såklart om man har följebåt med batteribank åxå... Frågan är väl omvden behöver funka även där man inte har landström Ps. Ex diselvärmare är ju åxå indirekt elvärme, men kräver vetydligt mindre ström. Ds. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 3 Februari , 2019 @Caribic410 - det vanligaste arrangemanget för året-runtboende är en kombination av förbränningsvärme, t ex vattenburen dieselvärmare, som kompletterats med ett el-tillskott, antingen en elpatron (dvs direktverkande el) eller en värmepumplösning av något slag. Såklart funkar inte elen utan att man är inkopplad, men det är billigare än att köra diesel så det används när man ligger i hamn, vilket man gör ofta när båten också är en permanent bostad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Februari , 2019 Den stora fördelen med värmepump på vintern är dess effektivitet. Spara pengar, visst men säg att behovet är 10kW, med ren elvärme krävs en 16A trefasanslutning. Inte alla hamnar som har det. Med en värmepump så räcker det med en 16A enfas. Många AC för marint bruk har möjlighet att köra 'reverse cycle' dvs fungera som en värmepump. Att hämta värmen ur havet är betydligt effektivare än att ta den ur luften som en luftvärmepump, i synnerhet när temperaturen kryper ner under noll. En "riktig" panna som Kabola är 10-20% effektivare än en dieselvärmare, kan vara viktigt, det är inte alltid enkelt att fylla diesel på vintern. En variant på panna kan vara Refleks, Glembring eller Dickinson. Av dessa är Dicknson den mest effektiva eftersom den har en liten fläkt som förbättrar förbränningen. Det största problemet är nog annars vatten och avlopp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Searaymannen350 0 Postad 3 Februari , 2019 4 timmar sedan skrev bhemac: Den stora fördelen med värmepump på vintern är dess effektivitet. Spara pengar, visst men säg att behovet är 10kW, med ren elvärme krävs en 16A trefasanslutning. Inte alla hamnar som har det. Med en värmepump så räcker det med en 16A enfas. Många AC för marint bruk har möjlighet att köra 'reverse cycle' dvs fungera som en värmepump. Att hämta värmen ur havet är betydligt effektivare än att ta den ur luften som en luftvärmepump, i synnerhet när temperaturen kryper ner under noll. En "riktig" panna som Kabola är 10-20% effektivare än en dieselvärmare, kan vara viktigt, det är inte alltid enkelt att fylla diesel på vintern. En variant på panna kan vara Refleks, Glembring eller Dickinson. Av dessa är Dicknson den mest effektiva eftersom den har en liten fläkt som förbättrar förbränningen. Det största problemet är nog annars vatten och avlopp. För mej blir nog inte vatten och avlopp det största då jag har ca 15 meter till dusch, toalett och vattenutkats på vintern, det jag oroar mej för är att det bara är avskärmat med 10A i stolparna så därför är jag inne på just kabola eller kanske en kamin. Diesel tänkte jag ta från den befintliga tanken som är på 2x750 liter så det borde räcka en stund. Jag ska överväga luftvärmepump då det faktiskt inte är så dumt med tanke på ekonomin, en som skulle klara 20 till 100 m2 kostar ca 10000. Dom nackdelar jag tycker talar emot värmepumpen är just att den inte klarar av hur låga temperaturer som helst, den känns klumpig, tror inte den kommer sprida värmen i kabinerna och det kommer blåsa en hel del runt den. Men som sagt rent ekonomiskt så är det ju en stor fördel. Nu är det ju inte aktuellt förän till hösten så jag har ju en stund på mej att fundera 😜 Ska först hitta en båt och så får man se vad den båten är utrustad me så får man ta ett beslut bå det sen var man ska körar ör uppvärmning. Ska också kolla om det finns möjlighet till grövre avsäkring mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 3 Februari , 2019 Precis som med en dieselvärmare så kan du ju montera rör från luftvärmepumpen för att styra ner till hytterna - kräver endel jobb, men då får du varmt där du vill. Har kamrater som brukar sina båtar året runt och har vattenburen värme, med elpatron och dieselpanna. Fördelen med detta är att man kan montera värmeväxlare till motorerna (stora accumulatorer, slippa risken för kylsprängning) och placera konvektorer där man behöver, vid vattentank, stuvutrymmen ex. Dom fördelarna tappar man med en luft värmepump. Endel nyare båtar använder ju luftvärmepumpar, tror att vissa större Grandezza har det, kan ju vara värt att gräva lite i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Februari , 2019 1 timme sedan skrev Searaymannen350: Jag ska överväga luftvärmepump En gissning är att en kombination av panna/kamin och en luftvärmepump är ganska vettigt och dessutom prisvärt. En luftvärmepump som kan ge 4-5kW och som klarar sig med 10A säkring räcker en stor del av vintern, beroende på var man bor. Det ligger en båt i vår hamn som har en sådan men de bor inte på båten i nuläget men de säger att det funkar. Inomhusenheten sitter i styrhytten och värmer ganska bra i hela båten. Samma gäller ju kamin, även om den bara värmer lokalt så brukar det bli ganska varmt och gott ombord. Man kan ju även sätta ett par "distributionsfläktar" som transporterar ner värmen till durknivå. Jag skulle definitivt undersöka möjligheten med en aircondition med reverse cycle. På köpet kan man dessutom kyla på sommaren! Vi hade tidigare en bergvärmepump i fastigheten. Den var kalkylerade till att klara 92% av årsbehovet. Det innebar att i jan/feb körde vi 100% olja. Men, likväl klarade vi 92% av årsbehovet med värmepumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 3 Februari , 2019 6 minuter sedan skrev bhemac: En gissning är att en kombination av panna/kamin och en luftvärmepump är ganska vettigt och dessutom prisvärt. En luftvärmepump som kan ge 4-5kW och som klarar sig med 10A säkring räcker en stor del av vintern, beroende på var man bor. Det ligger en båt i vår hamn som har en sådan men de bor inte på båten i nuläget men de säger att det funkar. Inomhusenheten sitter i styrhytten och värmer ganska bra i hela båten. Samma gäller ju kamin, även om den bara värmer lokalt så brukar det bli ganska varmt och gott ombord. Man kan ju även sätta ett par "distributionsfläktar" som transporterar ner värmen till durknivå. Jag skulle definitivt undersöka möjligheten med en aircondition med reverse cycle. På köpet kan man dessutom kyla på sommaren! Vi hade tidigare en bergvärmepump i fastigheten. Den var kalkylerade till att klara 92% av årsbehovet. Det innebar att i jan/feb körde vi 100% olja. Men, likväl klarade vi 92% av årsbehovet med värmepumpen. Fjärrvärme, sjövärme, bergvärme..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 481 Postad 3 Februari , 2019 4 timmar sedan skrev Searaymannen350: ...den befintliga tanken som är på 2x750 liter så det borde räcka en stund. En stund är ungefär två kalla månader. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser