Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
carry123

renoverar en Forslund se från 38

Rekommendera Poster

Har skrapat ren den på lack, slipat  80,180 ,240 och börjat betsa den, men har svårt och få betsen o festa på små partier vid rutorna är som om betsen glider ut av ?.sen så har båten varit på land 2 år(inomhus i bra miljö lagom fuktigt) men det har torkat isär i mellan visa brädor i friborden baktill mot akterspegeln har någon nån ide om vad man bör göra vill inte börja fernissa den innan man vet. kommer den att svälla i hopp när man lägger i den ,botten är bra under vatten linjen,läste någon stans att man ska betsa olja och sen köra ner den i sjön och låta den svälla ,sedan ta upp den torka av den och börja fernissa antal vänder ,tacksam för tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev carry123:

Har skrapat ren den på lack, slipat  80,180 ,240 och börjat betsa den, men har svårt och få betsen o festa på små partier vid rutorna är som om betsen glider ut av ?.sen så har båten varit på land 2 år(inomhus i bra miljö lagom fuktigt) men det har torkat isär i mellan visa brädor i friborden baktill mot akterspegeln har någon nån ide om vad man bör göra vill inte börja fernissa den innan man vet. kommer den att svälla i hopp när man lägger i den ,botten är bra under vatten linjen,läste någon stans att man ska betsa olja och sen köra ner den i sjön och låta den svälla ,sedan ta upp den torka av den och börja fernissa antal vänder ,tacksam för tips

Jag misstänker att det har använts tätningsmedel med silikon för att täta rutorna. Silikon är ett otyg om man ska måla något efteråt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev carry123:

Har skrapat ren den på lack, slipat  80,180 ,240 och börjat betsa den, men har svårt och få betsen o festa på små partier vid rutorna är som om betsen glider ut av ?.sen så har båten varit på land 2 år(inomhus i bra miljö lagom fuktigt) men det har torkat isär i mellan visa brädor i friborden baktill mot akterspegeln har någon nån ide om vad man bör göra vill inte börja fernissa den innan man vet. kommer den att svälla i hopp när man lägger i den ,botten är bra under vatten linjen,läste någon stans att man ska betsa olja och sen köra ner den i sjön och låta den svälla ,sedan ta upp den torka av den och börja fernissa antal vänder ,tacksam för tips

Håller med Lintott om hans teorin om silicon vid rutorna.

Däremot tror jag inte på att blöta ner trä med vatten före lackning. Jag skulle se till att impregnera till mättnad med stora mängder rå linolja och terpentin. Därefter ca tio lager med en bra enkomponents fernissa med gott UV-skydd. Dom första lagren skall naturligtvis spädas för att tränga in i virket.

Om du har några bilder vore det trevligt att se!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla ekor som man behandlade med tjära kunde man lägga i marvatten så de svällde ihop men fernissade mahognyskrov, nej. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Gamla ekor som man behandlade med tjära kunde man lägga i marvatten så de svällde ihop men fernissade mahognyskrov, nej. 

Farfar la t.o.m i sten så någon roddbåt hamnade på botten under vintern. Funkade det åxå, så det går även utan "marvatten" ;c)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rascal:

Håller med Lintott om hans teorin om silicon vid rutorna.

Däremot tror jag inte på att blöta ner trä med vatten före lackning. Jag skulle se till att impregnera till mättnad med stora mängder rå linolja och terpentin. Därefter ca tio lager med en bra enkomponents fernissa med gott UV-skydd. Dom första lagren skall naturligtvis spädas för att tränga in i virket.

Om du har några bilder vore det trevligt att se!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det kommer lite bilder framöver har dokumenterat arbetet som påbörjades jan 2018 med ett sommar uppehåll som vart lite långt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fins det någon primer mot silicon  eller vad skall man göra,så man får på betsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gode vän, träbåtsägaren, köpte för många år sedan en rätt så torr 9 meters snipa, ek på ekspant.

Man kunde väl kanske inte direkt se dagsljuset genom springorna mellan borden, men det var inte långt ifrån. 

Denna behandlades traditionellt invärtes med linolja och terpentin enligt tips ovan. Rent praktikskt blandades detta i såväl liten handburen insekts-/blomspruta liksom större ryggsäcksmodell av ogrässpruta.

Båten besprutades invändigt x flera under de torraste vintermånaderna.

Men detta har då upprepats under många vintersäsonger, och på våren har båten sjösatts sist av alla i hamnen, och då hängt kvar i kranen under natten med länspumpar i pluralis mer eller mindre konstant gåendes.

 

De senast åren har inte båten behövt hänga kvar i kranens sling och länspumparna har bara gått intermittent, alltså båten har blivet tätare.

 

En ekbåt är väl litet svårare att få torr än en i mahogny? men i alla fall, du ser, inget är lätt.

 

En trevlig bieffekt är att det luktar gått av linolja ombord, och då man helst dricker kokekaffe (vi har bindemorfem i göteborgskan) så blir det en mysig stämning ombord, linoljelukt blandad med kaffedoft och kanske litet diesellukt blandat med doften från tjärad hampa.

 

Ja det var då ett tips om att fylla blomspruta, insektsspruta eller ogrässpruta med linoljeblandningen, om du har tillgång tryckluft så funkar det ju bra med billig billackeringsspruta också.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev ChristerN:

mahognyskrov, nej. 

Jodå, vi hade en kravellbyggd mahognibåt. Innan sjösättning drog man in lite konsistensfett i de värsta sprickorna. Sen fick båten hänga i kranen första natten. Sen var det tätt. Mahogny sväller ganska bra.

 

2 timmar sedan skrev carry123:

Fins det någon primer mot silicon  eller vad skall man göra,så man får på betsen.

Finns silikonbortagning. Jag tror inte det är silikonen som är problemet, silikon kan ge problem med lack men tveksamt med bets. 

Jag hade ett furugolv hemma som jag tänkte betsa. Som tur var hade jag ett par borttagna brädor som jag provade med. Det gick inte alls, jo när jag arg som ett bi tagit bort ett par mm i planhyveln. Ingen användbar metod för golvet dock.

Ganska säkert hade golvet från början bara varit oljat eller bonat/vaxat och det hade trängt djupt in trät.

Senare lärde jag mig av en gammal möbelrenoverare att det som kan lyckas är att slipa hårt, tvätta med aceton och betsa med oljebets.

Modern faner brukar vara svår att betsa, faneren är så tunn att limmet mer eller mindre trängt igenom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Jodå, vi hade en kravellbyggd mahognibåt. Innan sjösättning drog man in lite konsistensfett i de värsta sprickorna. Sen fick båten hänga i kranen första natten. Sen var det tätt. Mahogny sväller ganska bra.

Man kan också tejpa med målartejp över de värsta springorna, och även använda margarin. Det finns också köpe-produkter (Farm och Ettan), men det kostar en slant.

Konsistensfett är inte helt optimalt av miljöhänsyn.

Innan oljning är det bra att betsa, eftersom mahognyn kommer att solblekas. Man betsar den då i sin egen färg. Sedan oljar du som beskrivits; olja ofta så den inte härdar innan allt sugit in i träet. Sedan får du vänta en sisådär 8-10 veckor så oljan härda innan du börjar fernissar, annars kommer fernissan att lossna när solen ligger på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Peter_K:

använda margarin

Är det så mycket mera miljövänligt än konsistensfett? ;)

Idag kanske man skulle prova kokosfett?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev bhemac:

Är det så mycket mera miljövänligt än konsistensfett? ;)

Idag kanske man skulle prova kokosfett?

Om du lägger konsistensfett på dina mackor, och jag kör med margarin så äter vi tills en av oss hamnar på sjukhus. Då vet vi. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev ChristerN:

Gamla ekor som man behandlade med tjära kunde man lägga i marvatten så de svällde ihop men fernissade mahognyskrov, nej. 

Mahognyskrov kan också behöva lite vatten för att svälla ihop, men då talar vi om botten och sista dagarna före sjösättning.

Själv brukar jag köra med fuktiga vikta tidningar som läggs mellan spanten mot bordläggningen. Men det är ju sista åtgärden när allt är målat, lackat och klart.

Tanken är att sjösättningen inte ska bli så dramatisk och att den inbyggda pumpen med nivåvakt skall hinna med ev. läckage innan skrovet har svällt och tätnat helt. Det har funkat bra på min nuvarande båt dom senaste trettio åren.

 

Redigerad av Rascal
tillägg
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tricket med konsistensfett har jag hört förut men aldrig vågat prova. Hur får man bottenfärgen att fastna nästa vår?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rascal:

Tricket med konsistensfett har jag hört förut men aldrig vågat prova. Hur får man bottenfärgen att fastna nästa vår?

Detta gjordes med vår båt varje år men inget speciellt innan målning. Kan gissa att när mahognyn sväller så klämmas nog fettet ut och löses upp.

 

5 timmar sedan skrev Peter_K:

Då vet vi.

 Nja, möjligen är jag lite mer väl laxerad. Men palmolja är inte att leka med heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev bhemac:

Detta gjordes med vår båt varje år men inget speciellt innan målning. Kan gissa att när mahognyn sväller så klämmas nog fettet ut och löses upp.

I min båt som är kravellbyggd skulle nog fettet inte bara tryckas ut utan framförallt in, och om det sedan löses upp i kölsvinet så vill inte jag ta rätt på eländet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Rascal:

I min båt som är kravellbyggd skulle nog fettet inte bara tryckas ut utan framförallt in, och om det sedan löses upp i kölsvinet så vill inte jag ta rätt på eländet.

Målartejp av papper funkar som sagt bra. Släpper efter ett tag, när den svällt ihop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Peter_K:

Målartejp av papper funkar som sagt bra. Släpper efter ett tag, när den svällt ihop. 

Jag har sett båtar som tätats med tejp, dom ser inte roliga ut med remsorna flytande runt hela botten så jag kommer att fortsätta med min förfuktning.

Under senare år har jag hoppat över tidningarna och bara fuktat från insidan med en slang. Varning dock för att fylla stora mängder vatten i skrovet med tanke på att vatten är tungt och att trycket kommer från ett håll som skrovet inte är konstruerat för att tåla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Faderullan:

Om du vill vidga din forumvy en aning så kan jag rekommendera

Swedish Classic Boats

Där finns flera mycket erfarna gubbar som håller på med just din båttyp.

 

Ja, för träbåtsakuten verkar ha försvunnit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Faderullan. (edit: det finns säkert andra forum med stor kunskap)

Problemet är att båten inte varit i sjön på länge. Det är liksom döden för träbåtar. Fernissa och täta sen med något som pressas ut när borden sväller. Sen.... se till att, i framtiden, inte ha för lite grundfärg på botten. För lite fernissa på friborden. Låt inte båten ligga utsatt för stark sol och vind på våren (täck av sent). Sjösätt i slutet av april senast.

Redigerad av susy
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle överväga att olja, olja och åter olja och sedan täta de värsta gliporna med något lämpligt innan sjösättning, Ettan flyttar ju också på sig när fukten går in i träet. Sedan får båten svälla sig tät under uppsikt och sommaren avnjutas med en ofärdig båt. Nästa vinter, när träet är mätt och belåtet, kan du olja lite till och sedan lägga den utseendehöjande finishtouchen.

 

När det gäller orsaken till varför betsen inte går in så är det nog tvätta med aceton eller terpentin som gäller, att hitta en primer som biter på silikon (om det är boven) och som dessutom låtet träet suga åt sig bets tror jag inte låter sig göras.

 

Och var försiktigt med skrap och definitivt slip. Den första och framför allt sista är avverkande och alltför många träbåtar har dukat under för skrapdöden. Nu har du kanske inte så mycket val men normalt underhåll är annars att slipa bort/matta ner den fernissa om uv-ljuset tagit under säsongen och sedan stryka nytt under vintern – det brukar handla om två varv.

 

Linolja har för övrigt den fina egenskapen att det går att olja även fuktigt trä, det är exemplevis därför det går att måla tryckimpregnerat med linoljefärg (som ju nytryckt är i det närmaste dyngsurt).

Redigerad av firefish
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev firefish:

hitta en primer som biter på silikon (om det är boven)

Det tror jag in på. Bets bygger på att tränga in i träet. Ingen primer i värden kan ändra på detta, vad det nu är som hindrar betsen att tränga in så måste det bort. Ett bra exempel är när man varit för frikostig med lim, där tar inte betsen, bara att slipa hårt.

Lasyr däremot lägger sig på ytan och då kanske en primer kan hjälpa. Men det blir ju inte som betsat.

I värsta fall får man fuska rejält genom att blanda bets i lacken. Men det är näst sista utvägen innan man börjar limma på laminat ;)

 

På tal om bets. Blandar du själv? Brukar bli mycket bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev bhemac:

Det tror jag in på. Bets bygger på att tränga in i träet. Ingen primer i värden kan ändra på detta, vad det nu är som hindrar betsen att tränga in så måste det bort. Ett bra exempel är när man varit för frikostig med lim, där tar inte betsen, bara att slipa hårt.

Lasyr däremot lägger sig på ytan och då kanske en primer kan hjälpa. Men det blir ju inte som betsat.

I värsta fall får man fuska rejält genom att blanda bets i lacken. Men det är näst sista utvägen innan man börjar limma på laminat ;)

 

På tal om bets. Blandar du själv? Brukar bli mycket bättre.

Menade INTE låter sig göras. Ändrat nu. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-02 vid 19:16 skrev bhemac:

Det tror jag in på. Bets bygger på att tränga in i träet. Ingen primer i värden kan ändra på detta, vad det nu är som hindrar betsen att tränga in så måste det bort. Ett bra exempel är när man varit för frikostig med lim, där tar inte betsen, bara att slipa hårt.

Lasyr däremot lägger sig på ytan och då kanske en primer kan hjälpa. Men det blir ju inte som betsat.

I värsta fall får man fuska rejält genom att blanda bets i lacken. Men det är näst sista utvägen innan man börjar limma på laminat ;)

 

På tal om bets. Blandar du själv? Brukar bli mycket bättre.

Kör på epifanes classic rakt i genom ,förra ägarna har kört på de så vill inte ändra på traditionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-02 vid 19:16 skrev bhemac:

Det tror jag in på. Bets bygger på att tränga in i träet. Ingen primer i värden kan ändra på detta, vad det nu är som hindrar betsen att tränga in så måste det bort. Ett bra exempel är när man varit för frikostig med lim, där tar inte betsen, bara att slipa hårt.

Lasyr däremot lägger sig på ytan och då kanske en primer kan hjälpa. Men det blir ju inte som betsat.

I värsta fall får man fuska rejält genom att blanda bets i lacken. Men det är näst sista utvägen innan man börjar limma på laminat ;)

 

På tal om bets. Blandar du själv? Brukar bli mycket bättre.

Nej har kört på epifanes classic bets bara för att köra på samma som föregående ägare,epifanes på allt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev carry123:

Nej har kört på epifanes classic bets bara för att köra på samma som föregående ägare,epifanes på allt. 

Det är enkelt men ger inga möjligheter till att ändra tex lösningsmedel eller färg för tex lite mer blekta pariter.

Om det finns några klassiska båtar på båtmässan, prat med dem, jag tror de flesta blandar sin egen bets.

--

För den som är intresserad så är det väldigt enkelt att bland egen bets. För mahogny brukar man blanda  Caput Mortuum och Italiensk Terra di Siena. Vanligast blandar man med linolja och lite terpentin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...