MN19 0 Postad 30 Januari , 2019 Jag och min klasskamrat håller just nu på med ett examensarbete där vi ska ta fram ett ankringsalternativ till fritidsbåtar, vi hade verkligen uppskattat ifall ni kunde ta 2 min och svara på 8st enkla frågor kring ert båtanvändande. Enkäten är helt anonym och tar max 1-2 min! https://sv.surveymonkey.com/r/BZ63RTH Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Januari , 2019 (redigerade) Välkommen till forumet! Som gammal forumräv har jag genom åren upplevt många studenters försök till enkäter gällande "båtlivsnära frågor". Men dessa har intill nu varit av typen "svara för att alls få nästa fråga". Bara - suck- som svarande. Tidsödande upptäcka gammal student-skåpmat!? Gratulerar emellertid till ert val av "surveymonkey" för enkätundersökningar, för här kan man åtminstone se alla era frågor snabbt och lätt för att avgöra ifall man ens ids svara. (Alltså innan man ens börjar svara på era jäkla stegvisa fyrkantiga frågor så kan man snabbt kolla genom enkätens kommande frågor. Bra såpass, en nyhet i enkätbranchen kan jag tycka??) Men förmodligen kommer själva namnet "surveymonkey" - alltså "övervaka apan" - resa en del invändningar?? (För vi äldre "båtälskare/apor" har en skatt av värdefull kunskap att bevara, något som knappast tonåriga studenter kan begripa eller omedelbart "tjäna storkovan på". Nåt sånt?) Redigerad 30 Januari , 2019 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 30 Januari , 2019 3 timmar sedan skrev MN19: Jag och min klasskamrat håller just nu på med ett examensarbete där vi ska ta fram ett ankringsalternativ till fritidsbåtar, vi hade verkligen uppskattat ifall ni kunde ta 2 min och svara på 8st enkla frågor kring ert båtanvändande. Enkäten är helt anonym och tar max 1-2 min! https://sv.surveymonkey.com/r/BZ63RTH Tack på förhand! Svarade men hade inga alternativ på några av frågorna. Ex.. alternativen bland "problemen".? Kommer ifs inte på några "probem" eller något som borde förbättras på nuvarande system.. bortsett såpass stor och fungerande box för ankarkättingen att den får plats utan att bygga hög som kan göra att ankaret rasar i igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 548 Postad 30 Januari , 2019 Frågan vad använder du din båt till blir svår att svara på när man har flera båtar . Saknar också alternativet flytande sommarstuga/semester resor. På frågan om problem/nackdel med traditionellt ankare saknar jag alternativet att ankaret släpper. Tror det är det som flest oroar sig för trots allt. Till slut tror jag många skulle vilja ha en lösning som är säker men inte drar någon ström vilket inte går att få fram i enkäten. Svarar ändå men risken är att ni får lite konstigt utfall utifrån mitt resonemang ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 30 Januari , 2019 Hej och välkomna. Jag gillar att svara på enkäter , men ofta är det omöjligt... Dessvärre är det en del svårigheter även med denna enkät. 1. Vad använder du din båt till? Vårt svarsalternativ saknas Vi seglar fyra fem veckor i streck på sommaren, vet inte om det räknas som transport eller utflykt. Svarade utflykt. * 5. Ifall du inte skaffat en “Talon”/”Powerpole” eller en GPS-styrd elmotor, vad är anledningen till det?Hur skulle en påle eller elmotor funka en natt i kuling med vågor? * 6. Saknar du ett smidigare ankringsalternativ än de som finns tillgängliga idag? Det är klart det skulle vara skönt att bara trycka på en knap när man ligger mot sin favoritklippa och så ligger båten kvar där till nästa morgon. * 8. Hur mycket hade du kunnat tänka dig att betala för en effektiv och smidig lösning som inte kräver tunga lyft och de nackdelar som traditionellt ankare medför? Om jag bara behöver trycka på en knapp när jag ligger mot min favoritklippa är det helt klart värt 20 000:- kronor. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 30 Januari , 2019 När jag kommer fram trycker jag på en knapp och vips åker ankaret ner. Vid avfärd trycker jag på en knapp och vips åker ankaret upp. Varför krångla till det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 31 Januari , 2019 20 timmar sedan skrev MN19: Jag och min klasskamrat håller just nu på med ett examensarbete där vi ska ta fram ett ankringsalternativ till fritidsbåtar, vi hade verkligen uppskattat ifall ni kunde ta 2 min och svara på 8st enkla frågor kring ert båtanvändande. Enkäten är helt anonym och tar max 1-2 min! https://sv.surveymonkey.com/r/BZ63RTH Tack på förhand! Kom igen med en mer välformulerad undersökning! Jag avbröt, inget av svarsalternativen passade mig. Gör rätt, gör om, tag gärna reda på litet mer om fritidsbåtslivet till nästa undersökning. Eller var mer specifik, känns som om det är de båtburna fritidsfiskarna som är en målgrupp, om nu dom nappar. Jag använder min båt att bo och färdas i minst fyra veckor i sträck under semestern, därutöver brukar det bli ytterligare en semestervecka och helger under för- och eftersäsongen. I naturhamn använder jag eget ankare, i gästhamn finns det numera ofta olika typer av fasta akterförtöjningar, så i sådana hamnar lägger man numera sälla ut eget ankare, men undantag finns. Ankringsdjupet varierar kraftigt från plats till annan, men jag lägger sällan ut ankare om det är djupare än tio meter. Mig veterligen finns det inga elektroniska ankare, dom brukar vara gjutna i någon legering, finns liksom ingen vits med att slänga elektronik i sjön... eller har jag fel? Power-Pole känns inte som en alternativ lösning till en tyngre fritidsbåt för trygg ankring under ett dygn eller så. Känns mer som kortvarigare ankring för då fritidsfiskebåt. Jag använder idag ett 10 kg standardankare av känd varumärke, därtill några meter kortlänkad kätting och en 40 meter lång treslagen lina, som sköts någorlunda automatiskt av ett 100W ankarspel, även det av känt varumärke. Detta styrs av knapptryck på panel eller via fjärrkontroll. Kommer att kameraövervakas, för att se om fällningen lyckades och för att kunna ha uppsikt över ankaret vid trånga backningamanöver så jag inte repar annan båts fribord eller fastnar någonstans med flyna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 548 Postad 31 Januari , 2019 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: ...känns som om det är de båtburna fritidsfiskarna som är en målgrupp, om nu dom nappar. ... Nappar! Lustigkurre! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 223 Postad 31 Januari , 2019 (redigerade) Det blir nog svårt att hitta på en alternativ ankarlösning till ett ankare med lina eller kättning som är fastsatt i båten. Men det skulle ju vara kul att bara stanna båten och så står den där tills nästa dag eller så oberoende av vågor, vind, strömmar. Men att angöra en brygga så är det nog svårt att slå videon som tagits fram av den norska nykterhetsföreningen AV- OG TIL. Jag ankrar annars oftast i Stockholms skärgård några veckor per år med manuell fällning och upptagning av ett 15 kg ankare och lina utan kättning. Strular ibland med kink på linan men det brukar ordna till sig. Redigerad 31 Januari , 2019 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 31 Januari , 2019 3 timmar sedan skrev ChristerN: Nappar! Lustigkurre! Det förpliktar att vara göteborgare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Januari , 2019 Det var väl inte så svårt? Något man ska komma ihåg är att med ankring menas att man (svaj-) ankrar. Ligger man förtöjd mot land med akterankare så är man förtöjd eller förtöjd med akter ankare. Vad frågeställarna avser framgår inte riktigt, det är en enorm skillnad. 23 timmar sedan skrev Mackey: * 5. Ifall du inte skaffat en “Talon”/”Powerpole” eller en GPS-styrd elmotor, vad är anledningen till det?Hur skulle en påle eller elmotor funka en natt i kuling med vågor? Tre stolpar som lyfter båten ett par eter över vattenytan kanske? På grunt vatten i bra väder verkar det vara suveränt. Jag kollade lite på båtmässan, imponerande. Kolla även elsnurran med dynamisk ankring, håller båten på plats och näsan i rätt riktning. Som supplyfartygen vid oljeriggarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 31 Januari , 2019 (redigerade) Jag tycker man kan fästa båten magnetiskt i det jordmagnetiska fältet där man vill stanna. Kompassen får säkert spader .... Redigerad 31 Januari , 2019 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Januari , 2019 2 minuter sedan skrev Baxlaget: Jag tycker man kan fästa båten magnetiskt i det jordmagnetiska fältet där man vill stanna. Kompassen får säkert spader .... Eller: Dyk, Dyk, Dyk 23 timmar sedan skrev Baxlaget: När jag kommer fram trycker jag på en knapp och vips åker ankaret ner. Vid avfärd trycker jag på en knapp och vips åker ankaret upp. Varför krångla till det? Eller hur? Jag som oftast seglar ensam ankrar ofta. Riktigt ankare, kätting och elektriskt ankarspel är underbart. Toppa med ankar app i telefonen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser