Georg_Ohm 4 832 Postad 26 Januari , 2019 Hej! Jag håller på att vårrusta båten. Håller på med drevet, VP 290, dp. Detta har fått nya avgassläpp, himla jobbigt att borra ut popnitarna. Även nya bussningar till gaffelns upphängning. Så tyckte jag det var lika bra att sätta på offeranoderna också. Jag hade köpt en hel sats, den runda, och den rektangulära vet jag dom skall sitta, men de trekantiga? Sedan har jag köpt en offeranod till motorns kylsystem också, en KAD43, en cylindrisk offeranod med utvändig gänga i ena ändan och utvändig i andra ändan. Var skall den sitta? i värmeväxlaren? och i så fall var? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 26 Januari , 2019 Den runda är till kylsystemet, men KAD 43 har inga sådana. De trekantiga är extra anoder som fästs på upphängningsgaffeln till drevet. Man måste borra och gänga hål, för att montera dessa. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 27 Januari , 2019 10 timmar sedan skrev Rollen: Den runda är till kylsystemet, men KAD 43 har inga sådana. De trekantiga är extra anoder som fästs på upphängningsgaffeln till drevet. Man måste borra och gänga hål, för att montera dessa. Tack för svaret! Då behöver jag inte fundera mer på det, ävensom det kanske hade varit bra med en offeranod i kylsystemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 27 Januari , 2019 2 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Tack för svaret! Då behöver jag inte fundera mer på det, ävensom det kanske hade varit bra med en offeranod i kylsystemet. I min 42 a sitter det offeranod i värmeväxlaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 27 Januari , 2019 1 timme sedan skrev kossor: I min 42 a sitter det offeranod i värmeväxlaren. Var någonstans sitter den där? Jag tömde min, och har då bara haft ur bottenpluggen, och där tror jag inte att anoden passar. Men det är väl så på 43:orna, dom har ingen anod? Jag finner ju inte ett ord om sådan i manualen heller. Jag köpte ju ett servicekit och fick med ett filter till vevhusventilationen, och inte heller det behöver jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 27 Januari , 2019 (redigerade) 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Var någonstans sitter den där? Jag tömde min, och har då bara haft ur bottenpluggen, och där tror jag inte att anoden passar. Men det är väl så på 43:orna, dom har ingen anod? Jag finner ju inte ett ord om sådan i manualen heller. Jag köpte ju ett servicekit och fick med ett filter till vevhusventilationen, och inte heller det behöver jag. Ska plocka isär min i nästa vecka sitter i gaveln bilder kommer. Dessa kan nog vara eftermonterade, men epoca Leffe hade anod i sin med. Redigerad 27 Januari , 2019 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 28 Januari , 2019 20 timmar sedan skrev kossor: Ska plocka isär min i nästa vecka sitter i gaveln bilder kommer. Dessa kan nog vara eftermonterade, men epoca Leffe hade anod i sin med. 😏Du behöver ju inte riva värmeväxlaren för min skull... Men det hade ju varit trevligt med någon bild så jag ser hur det ser ut. Förr eller senare, förhoppningsvis senare, får väl jag riva min värmeväxlare också. Motorn har ju bara gått drygt 600 timmar, och visar ännu inga symptom på för hög temperatur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 28 Januari , 2019 2019-01-27 vid 11:29 skrev Georg_Ohm: Jag tömde min, och har då bara haft ur bottenpluggen, och där tror jag inte att anoden passar. Kan det inte vara så att man kan montera i efterhand? Jag monterade en sådan på min VV, dock annan maskin (Mercrusier V8). Hade lite problem att hitta rätt anod till min plugg, men Hjertmans hade 5 olika modeller (gängorna och längder) och en passade perfekt i min bottenplugg. Så du kanske behöver en uppdaterad bottenplugg, bara en tanke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 28 Januari , 2019 Pluggen i botten av värmeväxlaren sitter i färskvattensystemet, där behövs ingen anod. Tidiga KAD 42 har en anod i gaveln på värmeväxlaren. De senare har ingen. Även tidigare D4-D6 har anoder, en i värmeväxlaren och en i laddluftkylaren. Senare motorer har gavlar av plast. Då finns inga anoder. Varför man man håller på och ändrar fram och tillbaka vet jag inte. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 28 Januari , 2019 3 timmar sedan skrev Rollen: Pluggen i botten av värmeväxlaren sitter i färskvattensystemet, där behövs ingen anod. Tidiga KAD 42 har en anod i gaveln på värmeväxlaren. De senare har ingen. Även tidigare D4-D6 har anoder, en i värmeväxlaren och en i laddluftkylaren. Senare motorer har gavlar av plast. Då finns inga anoder. Varför man man håller på och ändrar fram och tillbaka vet jag inte. Jaha, trodde pluggen var som på min värmeväxlare, till sjövattensystemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 28 Januari , 2019 Volvo Penta engine Anode Pencil anode 838929 Volvo Penta 838929 Engine Anode, heat exchanger, cooler and engine block anode. https://www.yachtboatparts.com/kad-42--43--44--300-67-c.asp 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 28 Januari , 2019 9 minuter sedan skrev patrikflink: Volvo Penta engine Anode Pencil anode 838929 Volvo Penta 838929 Engine Anode, heat exchanger, cooler and engine block anode. https://www.yachtboatparts.com/kad-42--43--44--300-67-c.asp Enligt uppgifter från VP sitter denna i en sjuhelsickes massa VP-maskiner med dock inte i KAD43, KAD44 och KAD300. https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-838929-zinkanod.aspx 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 28 Januari , 2019 Man kan ju bara undra varför...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 28 Januari , 2019 Georg_Ohm, vad har värmeväxlaren för mtr? Bara nyfiken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser