Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Georg_Ohm

Var skall dessa offeranoder sitta någonstans?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag håller på att vårrusta båten.

Håller på med drevet, VP 290, dp. Detta har fått nya avgassläpp, himla jobbigt att borra ut popnitarna.

Även nya bussningar till gaffelns upphängning.

Så tyckte jag det var lika bra att sätta på offeranoderna också.

Jag hade köpt en hel sats, den runda, och den rektangulära vet jag dom skall sitta, men de trekantiga?

 

Sedan har jag köpt en offeranod till motorns kylsystem också, en KAD43, en cylindrisk offeranod med utvändig gänga i ena ändan och utvändig i andra ändan.

Var skall den sitta? i värmeväxlaren? och i så fall var?

00087.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den runda är till kylsystemet, men KAD 43 har inga sådana. De trekantiga är extra anoder som fästs på upphängningsgaffeln till drevet. Man måste borra och gänga hål, för att montera dessa.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Rollen:

Den runda är till kylsystemet, men KAD 43 har inga sådana. De trekantiga är extra anoder som fästs på upphängningsgaffeln till drevet. Man måste borra och gänga hål, för att montera dessa.

Tack för svaret!

Då behöver jag inte fundera mer på det, ävensom det kanske hade varit bra med en offeranod i kylsystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tack för svaret!

Då behöver jag inte fundera mer på det, ävensom det kanske hade varit bra med en offeranod i kylsystemet.

I min 42 a sitter det offeranod i värmeväxlaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

I min 42 a sitter det offeranod i värmeväxlaren.

Var någonstans sitter den där?

Jag tömde min, och har då bara haft ur bottenpluggen, och där tror jag inte att anoden passar.

Men det är väl så på 43:orna, dom har ingen anod? Jag finner ju inte ett ord om sådan i manualen heller. Jag köpte ju ett servicekit och fick med ett filter till vevhusventilationen, och inte heller det behöver jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Var någonstans sitter den där?

Jag tömde min, och har då bara haft ur bottenpluggen, och där tror jag inte att anoden passar.

Men det är väl så på 43:orna, dom har ingen anod? Jag finner ju inte ett ord om sådan i manualen heller. Jag köpte ju ett servicekit och fick med ett filter till vevhusventilationen, och inte heller det behöver jag. 

Ska plocka isär min i nästa vecka sitter i gaveln bilder kommer. Dessa kan nog vara eftermonterade, men epoca Leffe hade anod i sin med.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev kossor:

Ska plocka isär min i nästa vecka sitter i gaveln bilder kommer. Dessa kan nog vara eftermonterade, men epoca Leffe hade anod i sin med.

😏Du behöver ju inte riva värmeväxlaren för min skull...

Men det hade ju varit trevligt med någon bild så jag ser hur det ser ut. Förr eller senare, förhoppningsvis senare, får väl jag riva min värmeväxlare också. Motorn har ju bara gått drygt 600 timmar, och visar ännu inga symptom på för hög temperatur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-27 vid 11:29 skrev Georg_Ohm:

Jag tömde min, och har då bara haft ur bottenpluggen, och där tror jag inte att anoden passar.

Kan det inte vara så att man kan montera i efterhand?

Jag monterade en sådan på min VV, dock annan maskin (Mercrusier V8). Hade lite problem att hitta rätt anod till min plugg, men Hjertmans hade 5 olika modeller (gängorna och längder) och en passade perfekt i min bottenplugg.

Så du kanske behöver en uppdaterad bottenplugg, bara en tanke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pluggen i botten av värmeväxlaren sitter i färskvattensystemet, där behövs ingen anod. Tidiga KAD 42 har en anod i gaveln på värmeväxlaren. De senare har ingen. Även tidigare D4-D6 har anoder, en i värmeväxlaren och en i laddluftkylaren. Senare motorer har gavlar av plast. Då finns inga anoder. Varför man man håller på och ändrar fram och tillbaka vet jag inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rollen:

Pluggen i botten av värmeväxlaren sitter i färskvattensystemet, där behövs ingen anod. Tidiga KAD 42 har en anod i gaveln på värmeväxlaren. De senare har ingen. Även tidigare D4-D6 har anoder, en i värmeväxlaren och en i laddluftkylaren. Senare motorer har gavlar av plast. Då finns inga anoder. Varför man man håller på och ändrar fram och tillbaka vet jag inte.

Jaha, trodde pluggen var som på min värmeväxlare, till sjövattensystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev patrikflink:

Volvo Penta engine Anode Pencil anode 838929
Volvo Penta 838929 Engine Anode, heat exchanger, cooler and engine block anode.

 

https://www.yachtboatparts.com/kad-42--43--44--300-67-c.asp

volvo-penta-engine-anode-pencil-anode-838929-1694-p[ekm]80x49[ekm].jpg

 

Enligt uppgifter från VP sitter denna i en sjuhelsickes massa VP-maskiner med dock inte i KAD43, KAD44 och KAD300.

https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-838929-zinkanod.aspx

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...