Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
ornvikarn2

Tiltad motor åker ner

Rekommendera Poster

Hej!

Helt ny på forumet och är tacksam för lite hjälp.

 

Äger sedan 3 år en Örnvik 535 HT - 84 med en Evinrude 70 hk -93. Är otroligt nöjd med både båt och motor. 

Det finns en irriterande sak, och det är att efter att ha tiltat upp motorn så åker den långsamt ner. Det typiska exemplet är att efter ha lämnat båten med motorn upptiltad i cirka en veckas tid så kommer den vara helt nertiltad när jag kommer tillbaka. Vad beror detta på? Kan jag med ytterst begränsade mekaniska kunskaper åtgärda det själv?

Bonusfråga: Tilten verkar vara inkopplad fel, dvs när jag trycker på pil upp så går den ner och vice versa, misstänker att detta bara är ett par kontakter som sitter fel?

Tack på förhand!

 

/Daniel
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Det vanligaste felet om tilten sjunker är att det läcker någonstans i systemet. Kan vara tiltmotorn. 

Vet inte hur det är på din motor men de flesta jag har sett har en tippspärr som hindrar att motorn sjunker och som man använder när man förvarar motorn upptiltad. Har du en sån så är det bra att använda den för att inte belasta systemet, och i ditt fall slippa att motorn åker ner. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ChristerN! 

Spärren håller inte motorn över vattenytan utan den kommer vara en bit ner, helt klart bättre än fullt nertiltad men inte den bästa lösningen.
 

Någon annan som vet om det oftast "tiltmotorn" som läcker eller slangar till och från den? 
Vilken färg har vätskan? Kan den va blå?

 

Tack!

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju dock bättre att ha motorn nere i vattnet, än att tilta upp den, så du löser ditt problem genom att inte tilta upp motorn och sedan köper du nya packningar och olja till tilten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 535GT:

Nu är det ju dock bättre att ha motorn nere i vattnet, än att tilta upp den,.... 

Varför det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Kane:

Varför det?

Det sägs att det är bättre eftersom anoden på skeddan kommer ner i vattnet. 

Är det frysrisk förhindrar en nertiltad motor det att frysa i riggen (oftast). 

Själv har jag aldrig nertiltat. 

 

Ps. Det finns ju oftast flera anoder på en utombordare. 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta läcker det i tätningar mellan kolv och cylinder, antingen internt eller externt.

 

Håller den trycket så pass att körningen inte påverkas skule jag inte göra nåt. Det är ofta rätt trist att meka powertrim. Ofta behöver man lossa hela enheten för att komma åt vettigt(vet ej hur det är på din). Lägg en regel/bräda mellan motor och fäste så kanske den kommer ur vattnet helt?

 

Helt ur(bäst) eller helt i vattnet är det som gäller. Annars hamnar man lätt i ett mellanläge där anoderna är ur vattnet, men motorn i vilket ger ökad korrosion.

 

Korrosionsökningen är inte sägen, utan faktagrundad:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mange249:

Helt ur(bäst) eller helt i vattnet är det som gäller. Annars hamnar man lätt i ett mellanläge där anoderna är ur vattnet, men motorn i vilket ger ökad korrosion.

 

Korrosionsökningen är inte sägen, utan faktagrundad:)

Helt ur? Att växelhuset är helt ovanför vattenytan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes!

 

Generellt sett sitter en anod som skyddar motorbracketen och sedan en eller flera på själva riggen som skyddar växelhus och rigg. De senare hamnar lätt ovan vattnet vid tiltad motor.

 

Värst bör halvtiltat vara då man spec med stålpropp lätt hamnar i ett läge där växelhuset fungerar som anod till propellern. Men det är ju inte så att man i normala fall får massiva angrepp på kort sikt, utan det är mer en fråga om ökat slitage.

 

På min förra båt var det precis så att det inte gick att få ur hela motorn, så den var nertiltad istället(delvis pga stöldrisk på polerad propp). Tyckte det fungerade ok om man skrubbade växelhuset några ggr under högsäsongen(ligger i Stockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev ornvikarn2:

Hej!

Helt ny på forumet och är tacksam för lite hjälp.

 

Äger sedan 3 år en Örnvik 535 HT - 84 med en Evinrude 70 hk -93. Är otroligt nöjd med både båt och motor. 

Det finns en irriterande sak, och det är att efter att ha tiltat upp motorn så åker den långsamt ner. Det typiska exemplet är att efter ha lämnat båten med motorn upptiltad i cirka en veckas tid så kommer den vara helt nertiltad när jag kommer tillbaka. Vad beror detta på? Kan jag med ytterst begränsade mekaniska kunskaper åtgärda det själv?

Bonusfråga: Tilten verkar vara inkopplad fel, dvs när jag trycker på pil upp så går den ner och vice versa, misstänker att detta bara är ett par kontakter som sitter fel?

Tack på förhand!

 

/Daniel
 

Har skrivit rätt utförligt i nån tråd förut.

Inne i själva pumphuset, om det är kugghjulspump, sitter det små o-ringar runt kanaler som styr oljan.

Har för mej dom var typ 3-5mm i ytterdiameter. Om det lossat xtremt små, osynliga utan förstoringsglas, bitar från dom kan den sluta fungera i alla fall när man kör den.

I mitt fall gick den bara tilta upp men inte ner. Gick åt en del klurande med alla delar på köksbordet innan jag kom på hur styrnimgen funkade. Trots att jag listat ut vad felet borde vara och i så fall viljen o-ring så tog det massor av granskande, förstoringsglas (dubbla) innan jag hittade skadan. (Som ytterdiametern på en tunn knappnål skulle tryckas in ca en femtedel av diametern).

Tänkte att det lilla inte kan göra så mkt. Så jag vred och vände på allt av och till i en veckas tid utan att hitta eller komma på nåt annat.

Fick en o-ring av grannen. Satte ihop och allt funkade klockrent.

Det skulle kunna bero på nåt liknande internt läckage, brist på olja mm. Jag minns inte om min åkte ner av egen kraft när den stog still?  Misstänker att det i så fall borde ta rätt mkt tid.

Hur snabbt "faller" din?

Ps om du pillar isär, håll koll på: 

Exakt hur den sitter ihop, vilka cylindriska pinnar/ axlar i vilka hål och åt viljet håll

Samma med kugghjul

Samma med pumphus, har för mej den gick att vända.

Framförallt tvätta allt noga som f innan demontering.

Håll allt kirurgiskt rent.

Good luck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Caribic410:

Har skrivit rätt utförligt i nån tråd förut.

Inne i själva pumphuset, om det är kugghjulspump, sitter det små o-ringar runt kanaler som styr oljan.

Har för mej dom var typ 3-5mm i ytterdiameter. Om det lossat xtremt små, osynliga utan förstoringsglas, bitar från dom kan den sluta fungera i alla fall när man kör den.

I mitt fall gick den bara tilta upp men inte ner. Gick åt en del klurande med alla delar på köksbordet innan jag kom på hur styrnimgen funkade. Trots att jag listat ut vad felet borde vara och i så fall viljen o-ring så tog det massor av granskande, förstoringsglas (dubbla) innan jag hittade skadan. (Som ytterdiametern på en tunn knappnål skulle tryckas in ca en femtedel av diametern).

Tänkte att det lilla inte kan göra så mkt. Så jag vred och vände på allt av och till i en veckas tid utan att hitta eller komma på nåt annat.

Fick en o-ring av grannen. Satte ihop och allt funkade klockrent.

Det skulle kunna bero på nåt liknande internt läckage, brist på olja mm. Jag minns inte om min åkte ner av egen kraft när den stog still?  Misstänker att det i så fall borde ta rätt mkt tid.

Hur snabbt "faller" din?

Ps om du pillar isär, håll koll på: 

Exakt hur den sitter ihop, vilka cylindriska pinnar/ axlar i vilka hål och åt viljet håll

Samma med kugghjul

Samma med pumphus, har för mej den gick att vända.

Framförallt tvätta allt noga som f innan demontering.

Håll allt kirurgiskt rent.

Good luck.

PS. Jag är inte på något sätt kunnig i vare sig hydraulik eller hydraulikutrustning. Min gamla tilt är all min erfarenhet. Å de va många pr sen, minst 10. Fast jag hörde härom året av nuvarande ägare, att den funkar fint.

Så se det som en "det kan finnas något i caribics surr" lyssna på dom som har "riktig" koll. Kan tänka mej det finns fler varianter av liftar.

DS:2

Good luck 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Caribic410:

 

Hur snabbt "faller" din?

 

Tack för alla bra svar, lutar åt att jag inte ger mig på detta då jag troligtvis gör mer skada än nytta. 
Det får bli ett försök med en regel som Mange249 skrev.

Motorn faller långsamt, kommer vara halvtiltad ner i vattnet efter en vecka, men jag har märkt att det beror mycket på om det blåser eller inte. 

Är ändå lite sugen på att uppgradera till en 90 hk, så det löser sig med det antar jag.

Att tilten går ner när man trycker på "upp", är det bara att byta plats på kontakter, någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ornvikarn2:

 

Tack för alla bra svar, lutar åt att jag inte ger mig på detta då jag troligtvis gör mer skada än nytta. 
Det får bli ett försök med en regel som Mange249 skrev.

Motorn faller långsamt, kommer vara halvtiltad ner i vattnet efter en vecka, men jag har märkt att det beror mycket på om det blåser eller inte. 

Är ändå lite sugen på att uppgradera till en 90 hk, så det löser sig med det antar jag.

Att tilten går ner när man trycker på "upp", är det bara att byta plats på kontakter, någon som vet?

Förmodligen. Är det bara att göra så. Byta plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mange249:

Yes!

Då klarar jag mig med någon cm........😎

20180922_110739.thumb.jpg.3294135e3762808877fb672816d0594a.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ornvikarn2:

 

Tack för alla bra svar, lutar åt att jag inte ger mig på detta då jag troligtvis gör mer skada än nytta. 
Det får bli ett försök med en regel som Mange249 skrev.

Motorn faller långsamt, kommer vara halvtiltad ner i vattnet efter en vecka, men jag har märkt att det beror mycket på om det blåser eller inte. 

Är ändå lite sugen på att uppgradera till en 90 hk, så det löser sig med det antar jag.

Att tilten går ner när man trycker på "upp", är det bara att byta plats på kontakter, någon som vet?

Är det tvärt om både på motorns knapp och reglaget?

Jag har dålig koll på Evinrude, men jag hade nog testat att skifta kablar. Dock brukar kontaktstycken bara gå att sätta på ett sätt för att undvika dessa problem. Är det samma beteende både på motorn och reglaget tror jag att felkopplingen snarare är nere vid på motorn/powertrimenheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det är bara vid styrreglaget som det är tvärtom, knapparna på motorn funkar rätt.

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det ser ut på Evinrude, men troligtvis är det en gemensam tjock härva från reglaget bak till motorn. Då tror jag det enklaste är att skruva loss p/t knappen på reglaget och se om du kan skifta kablarna där. För att komma dit behöver man ofta lossa reglaget och öppna bakifrån. Det är ett enkelt jobb bara reglaget är vettigt fastsatt i båten.

Det är inte fel att lossa minuspolen på batteriet innan du börjar ifall du råkar kortsluta något när du skruvar.

 

Skulle det däremot vara en separat kabeldragning till p/t kan det vara så enkelt att någon vänt kablarna i ena änden.

Jag hade därför börjat med att kika under motorkåpan om du enbart har en stor multikontakt från reglaget eller om det finns fler kontakter framifrån. Allt bör vara färgkodat, så det brukar vara lätt att se om allt är ok.

 

Här kommer säkert någon mer bättre kunskaper i OMC att fylla i hur det ser ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt Mange! Stort tack för att du tar dig tid och delar med dig, detta bör till och med jag kunna fixa.

 

/Daniel

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mange249:

Jag vet inte hur det ser ut på Evinrude, men troligtvis är det en gemensam tjock härva från reglaget bak till motorn. Då tror jag det enklaste är att skruva loss p/t knappen på reglaget och se om du kan skifta kablarna där. För att komma dit behöver man ofta lossa reglaget och öppna bakifrån. Det är ett enkelt jobb bara reglaget är vettigt fastsatt i båten.

Det är inte fel att lossa minuspolen på batteriet innan du börjar ifall du råkar kortsluta något när du skruvar.

 

Skulle det däremot vara en separat kabeldragning till p/t kan det vara så enkelt att någon vänt kablarna i ena änden.

Jag hade därför börjat med att kika under motorkåpan om du enbart har en stor multikontakt från reglaget eller om det finns fler kontakter framifrån. Allt bör vara färgkodat, så det brukar vara lätt att se om allt är ok.

 

Här kommer säkert någon mer bättre kunskaper i OMC att fylla i hur det ser ut...

D går väl lika bra att lossa plus? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...