Olleman82 113 Postad 15 Januari , 2019 Drog ju sönder vinschen till trailern förra året. Tror inte den 2800lb specade vinschen var så intresserad av att dra 3,5T tung båt utan att vara nersänkt rejält i vattnet först. Ska sanningen fram var det en båtgranne som vinschade åt mig och han hade nog lite mer muskelkraft än jag. När jag sedan bara skulle justera lite lätt så gick ena kugghjulet mitt itu. Vet ungefär hur jag ska göra i fortsättningen men hade ju varit bra att hitta en relativt rejäl vinsch iaf. Jag vill försöka hitta en vettig vinsch till vettig peng. Jula och biltema har till 1134 kg (2500 lb). https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/vinschar/handdrivna-vinschar/handvinsch-027140/ Hittar också denna på eBay https://www.ebay.com/itm/1x-Hand-Winch-Crank-Gear-w-Cable-1500-KG-10-Meter-Fit-Heavy-Duty-ATV-Trailer/132884713369 Den har ju en högre spec men vad säger egentligen specen när det handlar om prylar som inte är av något märke. Ni som är duktiga på sånt här, är det så att man tom kan se på bara bilderna om den ena eller andra verkar kraftfullare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 15 Januari , 2019 Jag har den från Jula, fungerar riktigt bra. Den är kraftig och välgjord. Nu väger inte min båt 3,5 T men strax över 2 T och det är inga problem att veva upp den även om det är lågvatten så trailen inte kommer under vattenytan. För 3,5T så är det nog viktigt att trailerns bakre kölrullar är under vattnet. Dragvikten är ju knappast 3,5T men ökar kraftigt om båten ska väga över bakre rullen om denna är över eller precis i vattenytan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 15 Januari , 2019 (redigerade) Om du sedan sätter ett block som du krokar i stäven på båten som sedan vajern kan löpa igenom tillbaka till tornet så har du dubbel kraft, alltså 2:1. Jag har så på min trailer och jag kör med elwinch med kabel från bilen. Redigerad 15 Januari , 2019 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 15 Januari , 2019 31 minuter sedan skrev pseudonym: Om du sedan sätter ett block som du krokar i stäven på båten som sedan vajern kan löpa igenom tillbaka till tornet så har du dubbel kraft, alltså 2:1. Jag har så på min trailer och jag kör med elwinch med kabel från bilen. Bra förslag, gäller bara att vajer och fästen håller för dubblerade kraften... Låter som att ni tycker att jag kommer rätt långt med Julas vinsch, som jag dessutom kan köpa lokalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Januari , 2019 2 timmar sedan skrev pseudonym: jag kör med elwinch med kabel från bilen. Jag hjälte en kille med ett liknande system. Han tog upp båten ganska ofta (fiskenörd..) så han ville ha ett batteri på trailern. Vilket han fick. För att ladda fick han byta till en släpvagnskontakt med fler poler. Jag fixade lite elektronik för laddningen samt en trådlös fjärrkontroll. Det blev väldigt smidigt och han kunde enkelt ta upp båten utan medhjälpare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser