Gäst mattias Postad 6 Juni , 2005 Hej! Motorn i topicen är det inprutning på den? är det en bra å snål motor eller finns motsvarande att föredra? mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 6 Juni , 2005 Både Volvo Penta och MerCruiser använder GM producerade block. Dessa finns sedan i olika versioner bestyckade med antingen förgasare eller insprutning. VP 4,3 190hk förgasare VP 4,3 225hk insprutning (GM's MEFI IV) MerC 4,3 190hk förgasare MerC 4,3 220hk insprutning (555 ECM från Motorola) Dessa är vanliga i mindre och medelstora båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mattias Postad 6 Juni , 2005 tack! vilken motor är att föredra? mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 6 Juni , 2005 Förgasare eller insprutning är en smaksak. Förgasare går att skruva med själv medans insprutning är krångligare men något snålare/starkare. Volvos SX drev är att föredra före MerCs standardmonterade Alpha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 6 Juni , 2005 Föredra? Så nytt du har råd med... Helst en med insprutning och självklart med sötvattenskylning. V6:orna på 4,3 liter är bra båt motorer med ett högt vridmoment och funkar fint med DP drev. 190hp har vanlig hydraulkam medan de kraftigare har hydraulkam med rullyftare. Kvalitet som V8:orna = du måste slå ihjäl den... Avgaslimpor som andra motorer = klarar normalt 10 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mattias Postad 6 Juni , 2005 hej! den båten jag har hittat har 4,3L förgasarmotor 190hk! är det värt att lägga till så man få den med insprutning 220hk? är 220hk nyare? jag kommer inte att pilla med den själv! mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 6 Juni , 2005 Behöver du de sista 30hk så välj en sådan då. Normalt så räcker nog 190 hk väl till. Allt är int hästkrafter, mycket betydelsefullt är vridmomentet vilket är bra i 4,3 Liters V6:an Har själv en 4,3L 190 hk som sitter i en Uttern S64 och går mycket bra nu. (Haft problem med drevet vilket är fixat nu.) Vad är det för båt du hittat? mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
searaysundancer 0 Postad 6 Juni , 2005 Varför är SX drevet bättre? Har haft båda delarna men inte märkt någon skillnad. Komponenterna verkar vara ungefär lika? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mattias Postad 6 Juni , 2005 Hej! båt stingray 200cs 190hk räcker till en bra bit över 40 knop, räcker kanon till mig! jag vill bara inte köpa en motor som kommer ha kass andrahandsvärde sen eller dålig driftsekonomi! 190hk har juh förgasare, har hört att insprutare är att föredra? snålare? men 220hk kostar väl 20-30tusen till... lurigt detta.. vill ha en så bra motor som möjligt som driver båten drygt 40 knop å kollat att jag klarar mig med 190hk men sen hört att insprutning är bättre..vänder mig därför hit för erfarneheter tack för svaren! mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 6 Juni , 2005 Pengarna är ju alltid någonting man måste ta hänsyn till vid ett köp, -enklare vore det ju annars.... Jag kör själv med en V8 med förgasare från 1986 som bara uppgraderats med nya limpor och ett elektroniskt tändsystem och den funkar som en dröm och går snålt. Känns det rätt spelar det ingen roll om det är insp eller förg. Det är bra motorer hursomhelst. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
searaysundancer 0 Postad 6 Juni , 2005 Man kan ju tycka att förgasare är föråldrat i dagens läge då bilarna har så sofistikerade bränsleinsprutningssystem. Insprutningsmotorerna har högre verkningsgrad och blir både snålare och starkare osv. Att köpa en ny bil med förgasare (om det fanns) skulle ju betraktas som ren idioti, men på sjön prioriteras driftsäkerhet och livslängd högt. En bekant köpte för lite sedan en ny båt med 3.0 l med förgasare. Driftsäkerhet och möjlighet till avhjälp om något händer till havs var tunga argument. Att det fortfarande nytillverkas förgasarmotorer borgar för att andrahandsvärdet betsär under långtid framöver. Vad du än väljer så är jag övertygad av att du kommer att trivas med din 6:a mycket fin gång och trevligt ljud. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 7 Juni , 2005 Hej Mattias Verkar båten vara ok och rätt för dig så skulle jag rekomendera att du tar den med 190hk förgasarmodellen. Andrahandsvärdet kan aldrig påverkas till något possitivt om du nu måste lägga ut 20-30 tusen extra nu. En annan synpunkt är att strul med en förgasarlösning oftast går att få hjälp med för rimliga pengar. Strul med en insprutar modell kan bli jäkligt dyr. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mattias Postad 7 Juni , 2005 Hej! ok! Tack för all abra svar! Hoppas snart jag benat ut detta. Som jag fattat det: Förgasare lättare å billigare om något går sönder.. insprutare dyrar men bättre verkningsgrad prestanda/bränsle.. men då min fråga: hur mycket skijer i prestanda å bränsle på insprutning vs. förgasare? ex. insprutning 190hk 45 knop 1,1L distansen motsvarande förgasare 190hk 40 knop 1,4 L distansen mvh matte mv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mala 2 Postad 7 Juni , 2005 20-30 tusen det är mycket bensin det. Jag har en Vp 4,3 190 hk och är väldigt nöjd hittils Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mattias Postad 7 Juni , 2005 hur mycket drar den distansen å hur mycket toppar den? vilken båt? vad kostar en vanlig vårservice? mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mala 2 Postad 7 Juni , 2005 Tjenare matte! Har väl inte mätt så noga men i machfart kan jag väl tänka mig ca 20 liter i tim .(det är det värt ) Åker jag runt och puttrar drar den bra mycket mindre än den 90 hk som jag hadde förut.Servicen fixar du själv det är inte så krångligt som du tror.Sen så finns det massor av kunniga herrar på detta forum som gärna hjälper till om det kör ihop sig 8-) (Min toppar 46 knop) Du kan ju klicka på min sjöbod så ser du hur den ser ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mattias Postad 7 Juni , 2005 hej! grymt fin båt!! så du kan lätt rekommendera 190hk förgasarmotorn? ingen som har svar på min fråga förgasare vs. insprutning i föregående svar? vad är viktigt å kolla nu när jag köper båten?(papper handlingar mm) mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mala 2 Postad 7 Juni , 2005 Har egentligen ingen koll på insprutare ,men om det skilljer 20-30 tusen skulle jag nog välja förgasaren .Dom flesta marinor( Även mindre) Har ju någon som kan mecka med förgasare om det skulle knasa till sig :-/ Skall du köpa på firma eller privat? Hursomhelst skall man väl kolla detdär med CE märkning ,garantier osv. det kan ju även vara värt att kolla om det skilljer mycket på försäkringen :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mala 2 Postad 7 Juni , 2005 Måste säga det igen 8-) man får mycket soppa för 25-30 tusen :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mattias Postad 7 Juni , 2005 Hej! mycket soppa blir det, men... ska juh sälja nångång, då får jag ge tebax soppa mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 8 Juni , 2005 Något annat som är mycket viktigt att kolla är att båten verkligen har fått rätt service. Massa hemmapulare och andra mindre nogräknade firmor gör inte vad som behövs. Vid service skall bl.a. impeller, offeranoder, bälgar, filter, oljor mm bytas efter en rekommederad frekvens för att undvika framtida problem. om detta inte har gjorts så kan man få en i förtid åldrad motor eller i värsta fallet skador. Men om inget tråkigt hänt och byten av vissa delar inte gjorts så kan det bli mycket dyrt att komma upp i rätt nivå igen. T.ex. bälgar i drevet skall bytas enligt rekommendationer från tillverkaren och kostar en del slantar. Be därför att få se på papper om genomförda servicar liknande när man köper en begagnad bil. Nu kan det vara så att ditt tilltänkta objekt är väl servat och i god ordning, då tycker jag detta är mycket viktigare än att se till några hästkrafter mer eller mindre. Den dag du sedan kommer att sälja (om det sker) båten vidare kan detta med service vara ett av argumenten för att du ska få ett bra andrahandsvärde. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mala 2 Postad 8 Juni , 2005 kan bara hålla med Ringhede :-) Utan att veta tror jag insprutaren är dyrare att serva :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mattias Postad 8 Juni , 2005 Hej! Kollade nyss på en sida med olika motoralternativ. 4,3L förgasare 190hk Vs.4,3L insprutare 225hk skillnad, 1knop till 225hk:s fördel låter som förgasaren går minst lika bra på den båten iallafall.. mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 8 Juni , 2005 Skillnaden i soppaförbrukning då???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 9 Juni , 2005 Kolla på Utterns hemsida under frågor och svar. där finns ett excelark med körinformation där de mätt soppaförbrukning med 190 hk försgasare och med 220 hk MPI (insprutare) Enligt vad jag kan se finns ingen fördel angående soppa med insprutare. Är det kraft du jagar skulle jag rekommendera en båt med en go V8:a För god totalekonomi så skulle jag rekomendera V6:an på 190 hk (förgasare) mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mattias Postad 9 Juni , 2005 låter som vi benat ut att ¤,3L 6:an är ett bra alternativ om man önskar en kompromiss om gött ljud å bra fart o respektabel förbrukning med de önskemålen..... eller så bra det kan bli! vad skiljer på mercury.s å volvo pentas 190 hk, någon att föredra? mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser