susy 16 Postad 13 Januari , 2019 Hej! Köpt ny båt och kommer behöva massor av råd och ledsagning trots att jag mekat trä och cellofanbåtar i 40 år, och tycker att jag är rätt bra på det. Den här båten har både inombordare, ett komplett elsystem, kyl, pumpar och toa. Allt är helt nytt för mig 😊 Först. Den nya båten har ett väldigt slitet Treadmaster däck. Troligen original från 82. Tips om hur man smidigast byter dom slitna ytorna och om det finns någon i landet som säljer Treadmaster. Den bruna då. Finns det bara i skivor 1200 x 900 eller på rulle också? Vad limmar man bäst med? Ser ut som dom här är limmade med epoxy (?) Tacksam! susy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 14 Januari , 2019 Treadmaster köper du bäst direkt från UK. De säljer också ett epoxylim för ändamålet alternativt ett kontaktlim. HÄR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
susy 16 Postad 16 Januari , 2019 2019-01-14 vid 14:07 skrev LonelyBird: Treadmaster köper du bäst direkt från UK. De säljer också ett epoxylim för ändamålet alternativt ett kontaktlim. HÄR Tack för svar! Får väl ta och beställa snabbt innan Brexit. Några förslag på lim och metod? Susy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Januari , 2019 22 minuter sedan skrev susy: Några förslag på lim och metod? Börja med att bort lite av det gamla (värmepistol och Fein MultiMaster). Då ser du hur bra det sitter med Epoxi. Kan ju påverka ditt val av lim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 16 Januari , 2019 Varför inte lägga något modernare än Treadmaster? Varför inte Flexiteak istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
susy 16 Postad 17 Januari , 2019 19 timmar sedan skrev bhemac: Börja med att bort lite av det gamla (värmepistol och Fein MultiMaster). Då ser du hur bra det sitter med Epoxi. Kan ju påverka ditt val av lim Tror jag fattar vad du menar ☹️ Ett hästjobb lutar det åt. Tack för svar! Susy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
susy 16 Postad 17 Januari , 2019 19 timmar sedan skrev pseudonym: Varför inte lägga något modernare än Treadmaster? Varför inte Flexiteak istället? Därför att jag tycker att det är jäkligt snyggt på nåt konstigt sätt. Sen har jag sett den här båten i klubben sen 88 och många år framåt. Den ska liksom ha det. Tack för svar! Susy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 219 Postad 17 Januari , 2019 Treadmaster har väl en lång livslägd, "Treadmaster Original is unaffected by UV exposure and sea water". Hur är det att gå barfota på mönstret "Diamond Pattern" som väl var originalet? Därefter har det kommit andra ytstrukturer. Det vore intressant om du kan lägga upp några bilder på hur det ser ut efter att ha suttit på båten sedan 1982. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Januari , 2019 2 timmar sedan skrev susy: Tror jag fattar vad du menar ☹️ Ett hästjobb lutar det åt. Tack för svar! Susy Nja, jag har ingen egen erfarenhet men hörde en som gjort det, det var inte så farligt. Värmen mjukar upp epoxin och sen börjar man i hörnen. Har man tur så kan man dra upp nästan allt på en gång. 2 timmar sedan skrev per_62: Treadmaster har väl en lång livslägd, Ja, jag här sett båtar med 30 år gamal Treadmaster. Visst, lite trasigt i kanterna och lite blekt men det funkar. Men det gäller bara Treadmaster, inte TBS som har mycket kort livslängd enligt vad som sägs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
susy 16 Postad 17 Januari , 2019 3 timmar sedan skrev per_62: Treadmaster har väl en lång livslägd, "Treadmaster Original is unaffected by UV exposure and sea water". Hur är det att gå barfota på mönstret "Diamond Pattern" som väl var originalet? Därefter har det kommit andra ytstrukturer. Det vore intressant om du kan lägga upp några bilder på hur det ser ut efter att ha suttit på båten sedan 1982. Fixar bilder. Kan dock dröja ett tag. Susy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
susy 16 Postad 17 Januari , 2019 1 timme sedan skrev bhemac: Nja, jag har ingen egen erfarenhet men hörde en som gjort det, det var inte så farligt. Värmen mjukar upp epoxin och sen börjar man i hörnen. Har man tur så kan man dra upp nästan allt på en gång. Får hoppas att det inte är så bökigt. Susy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 18 Januari , 2019 Treadmaster är, enligt min mening, en trygg lösning, Finns väl inte någon annan syntetisk lösning som kan uppvisa samma statistik av nöjda kunder och långt lifespan... Om du väljer Treadmaster så skulle jag använda epoxylimmet, men det kräver mera kunskap... Välgjort uppstår inte hundöron etc lika lätt so om du väljer kontaktlim... Här är en gammal YouTube film... Och här , hur avlägsna den gamla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
susy 16 Postad 20 Januari , 2019 2019-01-18 vid 19:44 skrev LonelyBird: Treadmaster är, enligt min mening, en trygg lösning, Finns väl inte någon annan syntetisk lösning som kan uppvisa samma statistik av nöjda kunder och långt lifespan... Om du väljer Treadmaster så skulle jag använda epoxylimmet, men det kräver mera kunskap... Välgjort uppstår inte hundöron etc lika lätt so om du väljer kontaktlim... Här är en gammal YouTube film... Och här , hur avlägsna den gamla. Tackar tackar! Det blir epoxy. Kunskap finns efter mycket limmande och laminerande. Renoverade en J/24 för länge sen som var helt rutten i balsan på utsatta ställen och där beslag ofta bytt plats. Gjorde hela jobbet med epoxy. Har till och med en säkerhetsutbildning i härdplaster. Susy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Januari , 2019 3 minuter sedan skrev susy: Har till och med en säkerhetsutbildning i härdplaster. Imponerande, det är du nog ensam om här! -- Verkar ju inte så himla jobbigt att få bort den gamla mattan. Spara mallarna! Även om inte du behöver dem igen så kommer nästa ägare av båten att avguda dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
susy 16 Postad 20 Januari , 2019 1 minut sedan skrev bhemac: Imponerande, det är du nog ensam om här! Kan nog vara så. Men inte inom det marina. Vi var tvungna till utbildning då vi började trycka med 2 komp färger på tryckeriet jag jobbade på. Iofs lite marint då vi ibland tryckte segelmakarmärken. Såna där som segelmakarna sätter vid halshornet. Susy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
susy 16 Postad 5 Januari , 2020 2019-01-17 vid 16:19 skrev per_62: Treadmaster har väl en lång livslägd, "Treadmaster Original is unaffected by UV exposure and sea water". Hur är det att gå barfota på mönstret "Diamond Pattern" som väl var originalet? Därefter har det kommit andra ytstrukturer. Det vore intressant om du kan lägga upp några bilder på hur det ser ut efter att ha suttit på båten sedan 1982. Nästan ett år senare 🙄 Försöker dokumentera det jag gör på den nya båten. Det går kanske att se på bilderna i vilket skick däcket är nu. Med tiden kanske det blir intressantare klipp. Del 1 här: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 5 Januari , 2020 Det ser ut som en Smaragd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 6 Januari , 2020 7 timmar sedan skrev susy: 👍 Vilket nummer? Vi byggde nr 106 (eller om det var 108) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
susy 16 Postad 6 Januari , 2020 124. Troligen helt varvsbyggd (?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
susy 16 Postad 31 Maj , 2020 (redigerade) Projekt byta Treadmaster däcket går vidare. Har bytt 4 av 39 bitar 😊 Målsättningen är att hinna byta alla som är uppe på däcket under sommaren. Dom i sittbrunnen, som är ganska många, kan jag byta i vinter om det behövs. Redigerad 31 Maj , 2020 av susy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser