Georg_Ohm 4 840 Postad 18 Januari , 2019 9 minuter sedan skrev bhemac: Ska den ena solanläggningen enbart ladda snurrbatteriet? Annars är det bättre med en enkel och billig PWM regulator som enbart laddar snurrbatteriet så det får korrekt laddning. Jag har inte tänkt klart där ännu. Jag skulle ju även kunna tänka mig att koppla ingående plus på skiljerälet på central plusanslutning i elsystemet, då bryr sig inte de laddande elektronerna som går in i batteriet varifrån de kommer, solcell 50, solcell 200, generator eller landström. Det borde väl funka? när systemspänningen understiger skiljereläts manöverspänning vid 12,x volt faller reläet och utombordarbatteriet blir isolerat från resten av båtens elsystem. Eller tänker jag fel nånstans? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Januari , 2019 3 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Jag har inte tänkt klart där ännu. --- Eller tänker jag fel nånstans? Man kan väl inte tänka fel om man inte tänkt klart? Många har provat tekniken att bara koppla en liten blyack till ordinarie batterbank för att ladda ett batteri till stråkastare, hjälpstartare, leksaks elbilar och inte minst elsnurror. Det som sker är att när det ganska urladdade lilla batteriet kopplas till den stora, ganska välladdade batteribanken så får man en ganska stor strömrusning som ganska snart knäcker det lilla batteriet. Det går att förhindra genom att koppla in motstånd under en stund. Prova istället en billig PWM regulator från några solpaneler så blir laddningen snygg. Troligen bryr sig inte solregulatorerna om varandra men i värsta fall funkar det inte. Men varför använda gårdagens teknik? En sluten blyackumulator är ganska tålig. Ger 18Ah och väger 6,3kg. Om den ska hålla så bör man inte ta ut mer än 10Ah. LiFePO4 för Golf Trolley väger 3kg men man kan ta ut 20Ah dvs det dubbla. Kostar visserligen ca 1700kr men då får man väska, kontakter och en laddare som man kan använda via inverter/landström. Livslängden är åtminstone 5 gånger så stor och den laddas snabbare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 18 Januari , 2019 13 minuter sedan skrev bhemac: Man kan väl inte tänka fel om man inte tänkt klart? Många har provat tekniken att bara koppla en liten blyack till ordinarie batterbank för att ladda ett batteri till stråkastare, hjälpstartare, leksaks elbilar och inte minst elsnurror. Det som sker är att när det ganska urladdade lilla batteriet kopplas till den stora, ganska välladdade batteribanken så får man en ganska stor strömrusning som ganska snart knäcker det lilla batteriet. Det går att förhindra genom att koppla in motstånd under en stund. Prova istället en billig PWM regulator från några solpaneler så blir laddningen snygg. Troligen bryr sig inte solregulatorerna om varandra men i värsta fall funkar det inte. Men varför använda gårdagens teknik? En sluten blyackumulator är ganska tålig. Ger 18Ah och väger 6,3kg. Om den ska hålla så bör man inte ta ut mer än 10Ah. LiFePO4 för Golf Trolley väger 3kg men man kan ta ut 20Ah dvs det dubbla. Kostar visserligen ca 1700kr men då får man väska, kontakter och en laddare som man kan använda via inverter/landström. Livslängden är åtminstone 5 gånger så stor och den laddas snabbare. Just det, jag använder inte bara gårdagens teknik, utan förrgårdagens... minns du "H4- laddaren"? där man anslut helljusglödtråden på en H4 lampa i serie med belastningen, om strömmen blev för hög tändes lampan... Ok, kollar senare efter bra batteri och regulator, låter ju bra. Annars kan ju min 50W panel med befintlig PWM-regulator bli dedikerad åt denna laddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser