StyrmanKarlsson 175 Postad 8 Januari , 2019 Hej, Jag behöver ett nytt startbatteri till min båt. Det gamla, nu döda, batteriet var onödigt stort men fråga är hur stort jag behöver? Jag kan så klart googla men om någon här har svaret så sparar det lite tid. /Roy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 9 Januari , 2019 Vore tacksamt att veta vilken motor som skall startas och under vilka konditioner. Vad är elsystemets spänning osv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Januari , 2019 Ford 2712e Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 9 Januari , 2019 Och Ford 2712 är en 4,2 lit dieselfyra med 12V elsystem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Januari , 2019 1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson: Och Ford 2712 är en 4,2 lit dieselfyra med 12V elsystem. Sitter tex i äldre Nauticat 33. Vad jag hört är att de vill ha ganska stora batterier, typ >800 CCA och då blir det väl >120Ah våta batterier eller kanske 95Ah AGM (850CCA) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 10 Januari , 2019 Sorry mina vänner. Registrerade inte rubriken 😵. Enar mig med bhemac. 850CCA AGM sparkar nog igång Forden. Rekommenderar BT:s alternativ i anledning av att jag har 5 st som nu går på femte året och ser ut att vara i god kondition. HÄR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 10 Januari , 2019 Hade ett 75 Ah AGM med typ 800 CCA som vevade igång min 2728TIM utan att blinka, även i många minusgrader. Typ samma spis som din fast sexa på sex liter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 12 Januari , 2019 Om 800A räcker till din 6:a så borde jag definitivt klara mig på det och sannolikt på 750A också . Maskinen är lättstartad. Tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 13 Januari , 2019 (redigerade) CCA, Cold Cranking Amps, är av flera orsaker ett rätt dumt mått på batterikapacitet i fritidsbåtar. Varför? Det är få av oss som använder våra fritidsbåtar i sträng kyla. Det finns många olika normer för CCA (minst SAE, DIN, EN & IEC) så det är svårt att jämföra CCA. Jag tror att alla CCA-mätningar görs vid -18°C (0 F), men mätmetoderna är lite olika. Lite googling ger rätt stora skillnader i CCA för samma batteri, men med olika mätmetod. Hittills verkar skillnaden kunna vara upp till 70 %. SAE = (DIN x 1,5) + 40 500 CCA (DIN) är alltså 790 CCA (SAE) SAE verkar rätt lika som IEC. EN verkar finnas i två varianter, EN 1 och EN 2. EN 2 är ungefär 90 % av EN 1. Har inte hittat någon koppling mellan EN och de övriga ännu. Nu hittade jag en japansk norm som mäter CCA vid -15°C vilket naturligtvis ger bättre värden än vid -18°C. Om man nu tycker att CCA är ett bra mätvärde för marina tillämpningar så finns det all anledning att vara vaksam på vilka CCA man får för pengarna. Det finns också Cranking Amps (CA) och Marin Cranking Amps (MCA) som mäts vid 0°C. Mer om detta senare kanske. Verkar ju ett bättre mått för fritidsbåtar hur som helst. Lite funderingar. Om det står att en marinmotor behöver 700 CCA, innebär det då att motorn faktiskt ska starta vid -18°C kan man undra? Det får man ju anta tycker jag. Om man då aldrig startar motorn i kallare väder än 0°C bör man ju klara sig bra med betydligt lägre CCA. Cirka 500 CCA bör ju då räcka. Tillägg: MCA och CA verkar vara samma sak, men de refereras till att man använder samma mätmetoder som för CCA. Vad är då samma kan man undra? På något ställe har jag sett att CA/MCA = 1,25 x CCA, men jag är fortfarande lite tveksam. Det bör ju bero på hur batteriet är konstruerat hur kopplingen mellan CA och CCA ser ut. Mackey Sammanställning CCA (Utan JIS).pdf Redigerad 13 Januari , 2019 av Mackey Lagt till en sammanfattning av CCA-standarder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 13 Januari , 2019 (redigerade) Lägger till den japanska standarden JIS här, var för stor till föra inlägget. Om någon kan tolka den på ett enkelt vis så skulle det ju vara kul att få med den också. Bra om någon kollar min sammanställning också, kan ju ha blivit fel på något ställe eller så uppfattar man det lite olika. Jag har inte läst alla standarder utan har hittat sammanfattningar som verkar troliga... En fundering till! Ju högre CCA eller CA/MCA man har i ett batteri desto större yta på blyplattorna krävs. Det innebär rimligen att ett batteri med höga CCA-värden är mera ömtåligt än ett batteri med lite lägre CCA-värden om den fysiska storleken är liknande. Större yta kräver tunnare blyplattor som ger en knepigare konstruktion rent mekaniskt. Tillsammans med min tidigare fundering kring i vilka temperaturer båtar normalt används så verkar det ju vettigt att inte välja allt för höga/bra CCA-värden. Mackey jisd5301-2006-160316063753.pdf Redigerad 13 Januari , 2019 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Januari , 2019 CCA är naturligtvis inte ett bra mått men kanske lite bättre än Ah? Men CCA används framförallt i USA och vrkar funka - möjligen med undantag för de speciella "cold start batteris" som finns. Sökte lite på forum och där skriver man runt 800CCA för en 2712. Många verkar använda "D" batterier, runt 200Ah. Det stämmer med det jag alltid hört "2712/2715 är utmärkta motorer, nästan outslitliga, men tunga att dra igång och behöver stora batterier". Heller ett lite för stort batteri än för litet. Ingen kul motor att veva igång. Troligen håller batteriet några år extra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 13 Januari , 2019 14 minuter sedan skrev bhemac: Det stämmer med det jag alltid hört "2712/2715 är utmärkta motorer, nästan outslitliga, men tunga att dra igång och behöver stora batterier". Absolut! Med ett större batteri blir ju dessutom blyplattorna tjockare för samma värde på CCA. Mina funderingar är mera allmänna kring batterier, storlek, hållbarhet och CCA. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser