Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Gäst Rob

Digitala sjökort sökes

Rekommendera Poster

Jag har full koll på Transas och dess historik. Vi behöver inte posta halva deras hemsida här. Jag har också full koll på att programmet kostade runt 5 500 kr med sjökort över Sthlms skärgård eller västkusten. Inte 150 000 som nämdes. Likaså att eftertädaren heter Navigator, inte tsunamis 04. Nog om det. Allt fler tenderar att lita allt mer på de elektroniska sjökorten. Därför är det desto viktigare att man har bra och uppdaterade sjökort. Återigen är tipset att skaffa sjökortsprogram med riktiga licenser och rättade sjökort. Det kanske kan vara värt några tusenlappar för att slippa en onödig grundstötning...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm.. förmodligen är det som du säger holger8 ...varför skulle svenska polisen, militären och kustbevakningen åka runt med ett bra program för? Det är ju självklart att dem tar ett skit program som tsunamis och rattar runt efter, att jag inte tänkte på de....gammalt ouppdaterat skit bara, det säger sej självt att dem använder sej av de såklart :shock:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte någonstans påstått att Tsunamis är ett skitprogram. Tvärtom! Det är helt riktigt att polis, militär, kustbevkning m fl. kör Transas. Dock är det ganska få som använder just Tsunamis. De kör Navi Sailor, proffsprogrammen. Jag kan lova dig att de kör med uppdaterade kort! Det jag däremot anser vara skit är att havetsstorm med flera rekommenderar folk att dels stjäla program och dels köra på gamla sjökort. Kör gärna Transas, det är helt klart bland det bästa man kan hitta. Men skaffa en riktig licens med fräsha sjökort. Som en fjäder i hatten får man ju dessutom Navigator, ett betydligt modernare program än det pensionerade Tsunamis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har heller inget minne av att jag nånstans har sagt att man ska köra tsunamis 99 med gamla kort, bara rekomenderat att använda detta program. och även om man kör det med orginalkorten törs jag påstå att man klarar sej alldeles ypperligt, om man inte ska åka till koalalumpurs underjordiska grottsystem eller yttersta ytter islands nordligaste norra udde............

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du rekommenderar piratversioner, vilka de facto baserar sig på gamla kort. Det är större skillnad än du tycks förstå. Det är dessutom stöld, olagligt och helt utan support den dagen man behöver det. Jag tycker det är kul att havetsstorm gillar Transas, även om han presenterat det ena sakfelet på det andra. Så som du försvarat programmet så bör du helt klart ge utvecklarna och de som jobbar med systemet din support. Annars bör du avinstallera det och använda ett gratisprogram som kanske mer matchar din budget för digitala sjökort. Den här tråden har börjat urarta, vilket är beklagligt och delvis mitt fel. Vi kanske ska avsluta här. Jag tror min åsikt kommit fram!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja vi ger oss här Holger8, det leder ingen vart hoppas vi inte är osams för all framtid bara. Använd dina fina nya grejer så kör jag mitt gamla junk...... Ha en bra sommar hur som haver

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Björne

Jag skaffade tsunamis igår, hade det även i lumpen på stridsbåten, och jag måste säga att fugawi är mycket lämpligare för den vanlige användaren... Sen kan ju tilläggas att sjökorten, båtsportkorten, mättes för väldigt länge sedan. typ på 1800-talet en del... klart att en del saker ändras men man seglar ju med lite marginal eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Ekelunden och alla ni andra. Självklart är det så att piratkopiering är stöld och fel oavsett vilken programvara det gäller. Men å andra sidan, gratis är ju gott! Så, vad tycker ni är rimliga priser för digitala sjökort för PC? Låt säga för program och sjökort över västkusten eller Stockholms skärgård. Personligen tycker jag runt 5000 kr plus minus några tusenlappar beroende på om man vill ha ett enkelt eller avancerat program/sjökort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart är ju att det är skillnad på sjökort och sjökort... Ett inscannat papperskort är väldigt billigt att framställa. Arbetsinsatsen är inte speciellt hög. Det som kostar är kortet och royalty till Sjöfartsverket. Däremot vektoriserade sjökort kräver ganska mycket mer arbete bakom. Även om de är billigare att framställa idag än för några år sedan så är det fortfarande kostsamt jämfört med rasterkort. Även här kommer royalty till Sjöfartsverket med på priset. Sedan kan man ju alltid fråga sig om man behöver sjökort för att hitta i kanalen? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Roland Ramsberg

Vill du ha ett mycketr kompetent program och hög kvalitet på sjökorten samt gratis support alla dagar i veckan för ca 1000:- skall du köpa från www.bernberg.se, dessutom får du alltid kontakt på telefon dygnet runt. Jag har handlat sjökort och digital tv box, gps med mer av dem och är fullständigt nöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag ”tror” inte man behöver ett digitaliserat sjökort för att hitta från väst till ostkust via Göta kanal eller vise versa! – Det var ”Kostnaden” för detta så simpla kort som fick mig att reagera! - Någon vill ”köra upp” oss båtmänniskor då priset är satt till: 1.000:- , eller? /Lasse Skriver Lasse Nedanståend kort ingår för 1000 lappen Båtsportkort Göta kanal samt skärgårdskort 133,135, specialer 1331, 1351, 9312

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...