Gäst Rob Postad 25 Augusti , 2000 Hej Jag är på jakt efter digitala sjökort. Vet du var man kan hitta sådana eller har du kanske själv några att avvara? /Rob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 10 Juni , 2004 de finns hur mycke som helst på nätet och ladda ner...ju skummare sida ju skummare program .....sök på dc eller nåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 11 Juni , 2004 PÅ DC finns det mesta som är värt att ha. själv använder jag fugawi 3. det är ett väldigt pålitligt program som jag varmt rekommenderar. Fugawi finns att köpa på Solteknik i söderköping om jag inte minns fel. deras adress är iallafall www.soltek.se sen finns även programmet på dc. fast det är ju aningens mindre lagligt :-) men som sagt allt finns på nätet. även Det levande sjökortet finns där. det är ett program som jag tycker växer och blir bättre och bättre.. antar väl att jag är lite väl solidarisk till Fugawi ;-) hehe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nicke Postad 12 Juni , 2004 Ursäkta en okunnig dator användare men vad är DC? / Nicke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 12 Juni , 2004 dc= direct connect, ett nerladdningsprogram .....man instalerar det på sin dator och sen kan man söka efter i princip vad som helst och ladda ner det gratis....kort och gott en byteshandel på nätet, ju mer man delar ut ju mer får man tillgång till att ladda hem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 13 Juni , 2004 Nicke. nej det är inte lätt att veta om man inte är ett datafreak ;-) men precis som havetsstorm sa. det är ett fildelningsprogram som bygger på utdelning. själva programmet är uppbyggt av hubbar som det heter. ju mer du sharar(=delar ut) desto bättre hub kommer du in på som är lika med att ju mer du delar ut desto mer får du tillgång till precis som Havetsstorm sa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 13 Juni , 2004 Varför ladda ner piratkopior av Fugawi när Seaclear är gratis http://www.sping.com/seaclear/index.htm#DOWNLOAD http://www.svenskabat.tk/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 13 Juni , 2004 det finns betydligt bättre program ....tex tsunamis 99 från transas. sjökort över hela världen, och de är inte gratis de måste man ladda ner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 13 Juni , 2004 Lasse-L. jag har hellre en piratkopia än ett freeware program från internet. sådant litar jag inte på.. självklart ska man inte lite fullständigt på vilket program man än har. kan man inte läsa sjökort är man helt handikappad om det skulle bli ett strömbortfall eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 14 Juni , 2004 ska sanningen fram så bode de vara lag på att man genomgått en förarutbildning på båtar och lärt sej läsa sjökort och allmänt sjövett. Och självklart måste man ha ett par riktiga papperskort med sej på okänt vatten men med en dator till hjälp blir de hela lite roligare, men de e ju ingen sport att bara titta på en skärm och veta exakt var man är. tacka vet jag sextanten de e sport de Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 14 Juni , 2004 ja precis. det borde finnas en lagstiftning om att det är ett krav på någon sorts utbildning men då är frågan var ska gränsen gå? själv har jag förar bevis skeppar intyg och vhf cert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 15 Juni , 2004 Det känns som om vi tappa ämnet lite........jag startar en egen tråd om detta och ser vad folk säger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Need4Speed 0 Postad 16 Juni , 2004 Nån som fått ordning på Fugawi och pocketpc som kan dela med sig om lite information till en som snart sliter sitt hår?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst TH Postad 16 Juni , 2004 Är det någon som har testat vektor sjökorten ifrån soltek? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 17 Juni , 2004 På Soltek diskuteras div navprog problem http://www.olzzon.com/cgi-bin/index_1042.cgi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Marcus Postad 17 Juni , 2004 hej är det nån som har fugawi och är intresserad för att sälja en cd till mig eller vet nått bra ställe där man kan ladda ner det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 17 Juni , 2004 de nya vektor korten är jag grymt intresserad av att få tag på. fick tag på det senaste fugawit för ett par veckor sedan men det är samma som det förra förutom att man kan ha vektor kartor så nån som har vektorkartor? hör av er isåfall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 17 Juni , 2004 gå in på http://www.transas.se/ och läs om programmet och ladda sedan ner det från DC......och alla problem är lösta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 17 Juni , 2004 Här kan s57 vektorkort hämtas http://ocsdata.ncd.noaa.gov/encdistribution/download.asp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst TA Postad 17 Juni , 2004 Länken fungerar inte, har du dom eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jasy 0 Postad 18 Juni , 2004 Jag tycker inte att man skall uppmana till olagligheter :mad: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 18 Juni , 2004 S57 kortens länk fick jag från www.soltek.se http://www.noaa.com Amerikanska korten är fria för nerladdning Håller med, piratkopiering / nedladdning skall inte uppmuntras. Vissa lever farligt man är inte anonym här. Rekomenderar Seaclear mycket kompetent program enkelt och buggfritt kört det i 5 år inga problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jasy 0 Postad 18 Juni , 2004 Ett trevligt program är Oziexplorer http://www.oziexplorer.com/ USD 85 är det värt tycker jag. Till det kan man köpa BSB-kort från t.ex. http://www.soltek.se där man även kan köpa en modul för att köra Lantmäteriets kartor i programmet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 18 Juni , 2004 Clover säljer Oziexplorer för 795 kr. http://www.clover.se/shop/index.php Ozie kan även hantera hemma scannade kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst matte Postad 30 Juni , 2004 ja jag kör fugawi pocket pc funkar klockrent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holger8 0 Postad 6 Juli , 2004 I och med att du kör piratkopierade program har dina problem just startat! Jag begriper ärligt talat inte hur många båtägare resonerar. Ni rattar omkring båtar för hundratusentals kronor. Ändå ska ni snåla in några futtiga tusenlappar och navigera efter tveksamma piratkopior? Är det inte bättre att köpa programmen och sjökorten? Då får ni full support och framförallt sjökort som är upprättade. [ORANGE]Piratversionen[/ORANGE] av ovan nämnda Transas Tsunamis'99, som för övrigt inte säljs längre, baserar sig mig veterligen på [ORANGE]riktigt gamla sjökort.[/ORANGE] Mitt tips är att använda ett gratisprogram om du vill komma billigt undan. Om du däremot vill ha ett bra program och sjökort, fundera på om det kanske inte är värt några tusenlappar ändå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 6 Juli , 2004 Det här programet jag pratar om kostar ca: 150 000 kr.....inget vanliga svensson går och köper varje dag precis. Och hur ofta flyttar grynnorna omkring och nya öar dyker upp eller försvinner...? Jag vill påstå att man kan ha flera tusen år gamla sjökort och klara sej hyfsat på dem oxå. Hus och dylikt har pluppat upp och mera prickar, fyrar och kanaler m.m. har tillkommit med åren men tsunamis 99 är ju knappast gjort före kristu födelse och är därför tillräckligt up to date för min del........... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 6 Juli , 2004 Om man studerar UFS så ser man att det upptäcks flera nya grund varje år. Fyrar släcks andra ändrar karaktär, nya byggs, prickar ändras, dras in, nya sätts ut. Kör man bara i farlederna och på dagen så kan gamla kort duga. Kan inte tänka mej att använda gamla kort, för jag vill navigera säkert. Uppdatering av BSB kort kostar hälften av nya om de gamla korten lämnas in. Seaclear och BSB kort är ett billigt och bra allternativ. www.sping.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holger8 0 Postad 6 Juli , 2004 Till att börja med så kostade programmet, Tsunamis'99, 1250 kr när det slutade säljas. Under båtmässor har det flera gånger sålts för 500 kr. Sjökorten tillkommer, men det priset du pratar om är hela världens sjökort, vilket är ganska irrelevant. Stockholms skärgård kostar drygt 4000 kr. Det skiljer nog mer än du tror på gamla och nya sjökort. Förutom det som Lasse L just skrev så ersätts kort av nya utgåvor då och då. Vad gäller Transas kort så är de rejält förbättrade i Stockholms skärgård sedan förra sommaren. Om du ska försvara Tsunamis'99, så fine by me, men se då till att köpa dig ett eget system. Uppmana inte till piratkopiering och användande av gamla kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 7 Juli , 2004 Historia och Erfarenhet Transas började producera digitala sjökort i slutet av 1980-talet. Digitaliseringsprocessen följer den internationella kvalitetsstandarden ISO:9001. För att uppnå denna kvalitetsnivå är alla anställda vid Transas Marine som är involverade i kortproduktionen enbart erfarna hydrografiker och ingenjörer. Alla med sjövana. Kunder De elektroniska sjökorten i Transas format TX-97 är kända världen över och har flera tusen användare. Våra system och därmed våra sjökort är marknadsledande inom svensk yrkestrafik och används bland annat av polisen, militären och kustbevakningen. Uppdateringar Transas databas av elektroniska sjökort uppdateras kontinuerligt med data från respektive hydrografiska verk. Vi släpper uppdaterade sjökort var tredje månad och numrerar våra CD med ”WF xx” utefter vilken version av korten som ligger på. Vill man uppdatera sina kort beställer man en uppdatering och får då en ny skiva innehållande de nya korten. Kostnaden för denna uppdatering är en av marknadens lägsta och ligger på 10% av kostnaden för ett nytt kort. VOLVO 142 HAR OXÅ SLUTAT SÄLJAS.......... Senaste programet heter tsunamis 04 Men visst alla gör som dem vill, dem som gillar sextant kör me de, dem som hellre vill ha papperskort använder de, om man prångt vill klara sej utan sjökort och annat överhuvud taget kan man ha en spejare med långstav i fören med grov röst som knotvarnare eller så kan man välja vilket datorprogram man tycker att man vill ha som hjälpmedel, sen om man vill köpa, sno, knycka, låna, hitta skiten är oxå upp till var och en...................... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser