bhemac 2 859 Postad 7 Januari , 2019 21 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Vad jag vill säga, är att man kan ha tur med billiga batterier Batterier är kul att prata om, bra kaffepausämne när man har kurser. Biltema har en mycket stor del av den marknaden idag och folk är nöjda. De gör ju inte sina egna batterier utan köper av någon etablerad tillverkare men med eget namn och eftersom de köper mycket stora mängder så de har bra priser. Dåliga batterier har nog bara udda säljare på tex Blocket. Reklamationer är dyrt så det vill inte etablerade säljare syssla med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 10 Januari , 2019 2019-01-07 vid 10:17 skrev bhemac: Batterier är kul att prata om, bra kaffepausämne när man har kurser. Biltema har en mycket stor del av den marknaden idag och folk är nöjda. De gör ju inte sina egna batterier utan köper av någon etablerad tillverkare men med eget namn och eftersom de köper mycket stora mängder så de har bra priser. Dåliga batterier har nog bara udda säljare på tex Blocket. Reklamationer är dyrt så det vill inte etablerade säljare syssla med. Njaa, många är säkert nöjda men alla är det däremot inte. Vi har flera trådar på ämnet Biltemabatterier där folk snarare varit väldigt besvikna, jag en utav dom. Det är säkert som vi tidigare konstaterat att det är lite olika batcher av batterier från Biltema som gör att vissa är supernöjda och vissa inte alls. Jag har också för mig att någon med lite insyn förklarade detta med att man tillåter en större "varians" i kvalitetsutfallet för billigare batterier även om de tillverkas på samma ställe. Om detta stämmer eller ej har jag ingen aning om. Jag läste på väldigt mycket innan jag satte in mina Biltemabatterier och jag har verkligen vårdat dom ömt. De levererar inte i närheten av några 95Ah som dom är specade till efter 2 säsonger. Att få ut något på deras garanti är meningslöst då de bara löser in batterier som i princip är skrot och inte klarar att leverera kraftigt med ström under en kort tidsperiod utan att tappa allt för mycket i spänning. Mina egna mätningar som visade på att batteriet endast levererade strax över 50% av angiven kapacitet viftades bort med argumentet att detta inte är batterier för cyklisk drift trots att det är exakt det som står i deras eget faktablad. Som lite kuriosa som jag även nämnde i en annan tråd från i somras: Jag hittade ett batteri som såg oförskämt vålmående ut på en återvinningsstation. Efter lite mätningar och avtorkande visade sig detta kasserade batteri leverera mer kapacitet än mina 2 år gamla Biltema AGM med samma angivna kapacitet. Inget vetenskapligt i detta men ändå lite "lustigt". Jag är en sann förespråkare av att hitta de "bra köpen" och köper sällan märkesprodukter men på batterifronten blir det inte Biltemas AGM eller annat "noaname" nästa gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Januari , 2019 5 timmar sedan skrev Olleman82: Jag har också för mig att någon med lite insyn förklarade detta med att man tillåter en större "varians" i kvalitetsutfallet för billigare batterier även om de tillverkas på samma ställe. Det kan vi nog avfärda, det går inte till så i tillverkningen och har inte gjort så sen ISO9000 infördes. Det man gjorde då var att kvalitetskontrollera alla delar tidigt i produktionen. Typ man provar att höljet är tätt innan börjar montera ihop. När batteriet eller vad det nu är, är färdigt så finns det ingen anledning all kolla funktion och sortera ut de som inte håller måttet. Att endast kolla slutprodukten förekommer nog forfarande i Kina mm. Kolla och sätt på en "QC" skylt. Det som inte håller måttet säljs på eBay. Det syns ofta m man kollar, kretskort som sitter snett, specifikationer som inte riktigt hålls mm. Biltema är troligen den största kunden på bilbatterier i Sverige idag om man undantar tillverkningsindustrin. De anse vara en god kund, god betalare, de lägger stora ramordrar med en leveransplan. Troligen köper de nog även loss garantin. En mycket bra kund som man inte vill tappa. 6 timmar sedan skrev Olleman82: Att få ut något på deras garanti är meningslöst då de bara löser in batterier som i princip är skrot och inte klarar att leverera kraftigt med ström under en kort tidsperiod utan att tappa allt för mycket i spänning. Där gjorde de ett misstag med en för bra garanti. Kapaciteten i ett batteri förstör man enkelt med överladdning och ett flertal för djupa urladdningar och det kan i princip inte konstateras i efterhand att så har skett. Att kontrollera max startström är enkelt. Det hade varit intressant att ta det fallet till ARN och höra deras åsikt men jag är inte övertygade att det skulle gett något. Kanske kan man ställa frågan till dem? De brukar ha en massa erfarenhet och jag har stor respekt för deras komepetes. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 10 Januari , 2019 Varta 74 Ah orignal blybatteri i min Renault Megane 06. Hopplockad 05. Har aldrig blivit bytt. Är väl typ 13 år och funkade att starta bilen i - 15 grader, utan motorvärmare. Köpte nu Biltema Silver 74 Ah. Sätter Vartan i segelåten som reservbatteri till sommaren. Kör därutöver med två parallellkopplade AGM, för förbrukning och start. Har en manuell batteriväljare, inget skiljerelä. Så typ en gång i månaden tömmer jag reservbatteriet på ca 40 Ah och laddar upp när jag nästa gång går för motor. Ibland vevar jag igång motorn för hand, bara för att se att det funkar. Töff, töff, töff... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Januari , 2019 24 minuter sedan skrev Hybro: Ibland vevar jag igång motorn för hand, bara för att se att det funkar. Det gjorde jag när jag hade Yanmar. Så himla skönt att veta att det funkar. En bekant brukade göra så med sin Peugeot, det var bland de sista bilarna som hade vev? Han sa alltid att hade man träning så gick det hur lätt som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 10 Januari , 2019 3 timmar sedan skrev bhemac: Det hade varit intressant att ta det fallet till ARN och höra deras åsikt men jag är inte övertygade att det skulle gett något. Kanske kan man ställa frågan till dem? De brukar ha en massa erfarenhet och jag har stor respekt för deras komepetes. Tanken har slagit mig för att det just är en intressant frågeställning och kvalitén på batterier har så många variabler efter att de börjat användas (ja, säkert innan också). Jag har ju redan lite erfarenhet av ARN då jag väntar på ett utslag i en annan fråga. Kommer att förmedla mina erfarenheter om det när beslut väl kommer då det nog kan vara intressant för fler. Tittar för övrigt på att bygga om min cykel till elcykel. Inte helt oväntat finns det stora trådar om val av batterier även där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Januari , 2019 9 minuter sedan skrev Olleman82: Tittar för övrigt på att bygga om min cykel till elcykel. Tänkte jag också men så fick jag ett generöst erbjudande från staten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 11 Januari , 2019 12 timmar sedan skrev bhemac: Tänkte jag också men så fick jag ett generöst erbjudande från staten Men då får man ju inte tillfredsställelsen att göra det själv Jag väntade hela sonika till det här året för nu är elcykelpremien borta och då blir ju mitt "bygga själv" case mycket förmånligare! Nu får jag väl skynda mig iof för snart sitter de rödgröna i regering igen och då kommer det väl tillbaka... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Januari , 2019 1 timme sedan skrev Olleman82: Men då får man ju inte tillfredsställelsen att göra det själv Jag vet! Jag har en riktigt bra vanlig cykel som jag hade tänkt elektrifiera. Nu står den oanvänd medan jag funderar på att sälja den. Istället funderar jag på att elektrifiera min Dahon hopfällbara cykel som ska finnas med på båten. Men det får bli längre fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser