Robinjaha 7 Postad 1 Januari , 2019 Hur väljer man rätt temperatur på termostaten till en utombordare? Till min Honda BF 45 hk finns det 52, 60 samt 72 graders termostat att välja. Nu sitter en 72 graders termostat monterad. Utombordaren har gått i sötvatten med denna termostat men nu går den i saltvatten. Om man byter temperatur på termostaten då den ska öppna bör man även justera något annat på motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 785 Postad 1 Januari , 2019 Har för mig att motverka panneffekten vid saltvattenkylning så sänker man temperaturen. Så i ditt fall så sätter du bara in en med lägre temperatur, inget annat behöver du göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robinjaha 7 Postad 1 Januari , 2019 Menar du att jag skall ha en lägre motortemperatur för att motverka "panneffekten". D.v.s salt/mineralavlagring eller är jag helt ute och cyklar? Kanske 62 grader kan passa bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 785 Postad 1 Januari , 2019 1 timme sedan skrev Robinjaha: Menar du att jag skall ha en lägre motortemperatur för att motverka "panneffekten". D.v.s salt/mineralavlagring eller är jag helt ute och cyklar? Kanske 62 grader kan passa bra. Helt korrekt. Vilken gradantal du ska, skulle jag kolla med återförsäljare av just det märke du har. I min andra båt med en utombordare så har jag för mig att det sitter en 80 grader, men jag åker i bräckt vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robinjaha 7 Postad 1 Januari , 2019 Okej då ska jag höra mig för. 60 grader menade jag på termostaten. vore kul att veta när temperaturgivaren på motorn skall ge signal till reglaget för överhettning. Jag kokade upp vatten med termostaten i och vid 80 grader så öppnade ej befintliga termostaten men med 100 graders vatten så öppnade den fullt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 785 Postad 1 Januari , 2019 1 timme sedan skrev Robinjaha: Okej då ska jag höra mig för. 60 grader menade jag på termostaten. vore kul att veta när temperaturgivaren på motorn skall ge signal till reglaget för överhettning. Jag kokade upp vatten med termostaten i och vid 80 grader så öppnade ej befintliga termostaten men med 100 graders vatten så öppnade den fullt. Känns sådär med den termostaten... När summer skriker på just ditt reglage är en omöjlighet att svara på. Du har bara gett oss lite info om din motor och reglaget. Har du tex en gammal motor med nytt reglage så kanske dom inte är kompatibla. Årsmodell motor? Nytt/gammalt/Nyare reglage? Märke på reglage? Summer trasig? Tempgivare trasig? Kabelbrott? Osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robinjaha 7 Postad 2 Januari , 2019 18 timmar sedan skrev patrikflink: Känns sådär med den termostaten... När summer skriker på just ditt reglage är en omöjlighet att svara på. Du har bara gett oss lite info om din motor och reglaget. Har du tex en gammal motor med nytt reglage så kanske dom inte är kompatibla. Årsmodell motor? Nytt/gammalt/Nyare reglage? Märke på reglage? Summer trasig? Tempgivare trasig? Kabelbrott? Osv. Självfallet är det det.. Det är en Honda BF 45 hk från 1994 som är medkörd ca 490h, reglaget är monterat samtidigt som utombordaren. Den har gått i sötvatten innan jag köpte den med tillhörande båt och nu har jag kört den ca 30 min i saltvatten (ålands hav) innan detta visade sig. Jag har ej testat summern/tempgivaren då det började med att jag såg att skvallerstårlen sicksackade ner för riggen och ner i vattnet oavsett arbetstemperatur eller belastning på motorn. Jag öppnade upp till impellern och lade märke till att impellerhuset såg aningen bränd ut i plasten. Nytt impellerkit samt termostat är på väg hem, jag har även blåst ur skvallerstrålsröret med tryckluft så jag känt att det strömmar fritt mot drevet samt mot termostathuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser