Redwee 0 Postad 31 December , 2018 Hej! Har precis införskaffat mig en DT40, årsmodell -90 om jag läst rätt. Men, det är dragstart på den. Och vill gärna bygga om till elstart, men hittar inga fästen för denna och så ser jag inga kuggar på svänghjulet. Någon som gjort detta, eller har tips och trix? // Joel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 31 December , 2018 Det brukar vara så att kostnaden för ombyggnad till elstart bara är försvarbar om du kan köpa en likadan motor att ta delar ifrån. Bara svänghjulet kostar gissningvis 3-5 tusen om det ens går att få tag på till en så gamla motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Redwee 0 Postad 31 December , 2018 Ajdå, får nog bli att leta efter en havererad motor då, om ev inte skrotar har då. Men behövs mer delar än startmotor och svänghjul? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 1 Januari , 2019 Saknas:Svänghjul, startmotor, Kablage, elchoke/elprimer, tändningslås, chokeswitch och startrelä. Saknas ev: säkring, laddspole, likriktare/regulator, neutralswitch Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjelie 25 Postad 1 Januari , 2019 Måste du inte ha kuggar på svänghjulet? Det borde det finnas för att den vanliga handjagade starten ska fungera. Så var det på min Chrysler från -77. Jag köpte både ett fäste och en startmotor på Ebay i USA - och fick det att fungera. Dock inga nycklar eller dylikt. Kostade runt 1100 och kom hem på ngn vecka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 1 Januari , 2019 Ofta är statappraten bultad ovanför svänghjulet som på gräsklippare och motorsågar. Kuggkrans kan då saknas och vi får väl tro TS att så är fallet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Redwee 0 Postad 8 Januari , 2019 Inga kuggar, har hittat rätt svänghjul på Ebay, men letar vidare lite här hemma först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 9 Januari , 2019 Jag har också en DT40, 1992, som jag bytt växelhus på. Beroende på var du bor så kanske det kan vara intressant att kolla om själva motorn som den satt på finns kvar? Den hade elstart vill jag minnas, men den hade skurit. Jag handlade av en firma på Värmdö utanför Stockholm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Redwee 0 Postad 11 Januari , 2019 Hittade delar på blocket, så nu väntar jag bara på paket☺️ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser