Gäst Postad 28 December , 2018 Tänkte köp mig en stationär VHF som räcker lite längre. Hur var det nu med att få in sin MMSI? Gör butiken det när jag köper den eller hur kommer den dit? 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mjoelner 4 Postad 28 December , 2018 När du startar den första gången bör du få frågan, det går att mata in en gång, för att byta behöver tillverkarens representant konsulteras Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 28 December , 2018 Najs, tack för snabbt svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 December , 2018 Har du numret så låt butiken lägga in det. Väldigt bra om det skulle bli fel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 28 December , 2018 I min vhf fanns, om jag minns rätt, inte rätt mmsi nummer inlagt. Om det var så så ändrade jag det själv. Har för mej jag hittade nån slags "reset till fabriksinställning" eller motsvarande. Gick ju en vhf kurs.. å har försökt komma ihåg att anropa stockholmradio varje vår. Fast har nog missat hälften av vårarna. Annars har jag inte haft nån användning av den. Vet att jag brukar be dom kolla såatt ddt funkar med anropsnummer mmsi mm. Kan som sagt ha blandat ihop begreppen men förstår inte varför det skulle krävas att nån annan gör ändringar. Kan va värt att testa att rota igenom alla menyer du hittar.. eller om du e flink på att läsa och har bruksanvisning kanske läsa igenom den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 December , 2018 I många VHF:er kan man bara lägga in MMSI en gång, I några få kan man göra det tre gånger. Sen får man lämna in apparaten och betala en slant för att återställa. Tror är ytterst få idag som man kan återställa själv. -- Bra att testa VHF.en mot Stockholm Radio men se till att ha abonnemang annars berättar de det för alla som lyssnar. Ännu bättre, gör ett DSC anrop mot Stockholm Radio, MMSI 002652000. (“individual”,“routine”) Lägg in MMSI numret i den "buddylist" som brukar finnas i apparaten. Går alldeles utmärkt att testa mot kompisar också. Då vet man att hela kedja funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser