Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
speljakt

Komponenter till DIN-skena – hur pass standardiserade?

Rekommendera Poster

God fortsättning alla!

Jag funderar på att i vinter modernisera min landströmsanläggning och har ett par knöliga frågor i sammanhanget.

1) Nuvarande landströmscentral är säkert över 25 år gammal och utgörs av en aluminiumlåda som på sin framsida har två jordade 230V-uttag, en (förhoppningsvis dubbelpolig) automatsäkring samt en jordfelsbrytare (30mA).

Jag skulle nu vilja byta ut åtminstone jordfelsbrytaren mot en som löser vid 10mA och i samband med detta göra om landströmsinstallationen så att den överensstämmer med vad Kryssarklubben numera rekommenderar (d v s egen "båtjord" till extern kopparplatta m m).

Jag utgår från att automatsäkringen och JFB inuti lådan är monterade på en DIN-skena. Min fråga: Kan jag räkna med att en ny JFB och en ev. automasäkring avsedda för DIN-skena har sådana mått att de passar i "lådan" och till lådfrontens öppning? Med andra ord, har komponenter avsedda för DIN-skena haft samma mått i alla tider eller har standarden ändrats? Eller finns det kanske flera olika standarder?

2) Min befintliga landströmsinstallation uppfyller inte gällande ISO-krav när det gäller avståndet mellan elintag (i fören) och elcentralen (akter om midskepps). Avståndet ska enligt ISO 13297 inte överstiga 3 meter, men är i mitt fall säkert det dubbla. Dessutom är elkabeln inte förlagd i rör hela vägen, vilket den ska vara enligt kraven.

Felen skulle kunna avhjälpas genom att placera en extra automatsäkring/dvärgbrytare nära elintaget i fören. (Det är inte praktiskt att flytta hela landströmscentralen dit). Vilket är det smidigaste och diskretaste sättet att installera en automatsäkring på en elledning? Detta är inombords, behöver alltså inte vara väderskyddat.

Tacksam för förslag och inspel.... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev speljakt:

Kan jag räkna med att en ny JFB och en ev. automasäkring avsedda för DIN-skena har sådana mått att de passar i "lådan" och till lådfrontens öppning?

Med största sannolikhet.

3 minuter sedan skrev speljakt:

Avståndet ska enligt ISO 13297 inte överstiga 3 meter,

Om jag kommer ihåg rätt så får avståndet vara större om kabeln är förlagd i rör.

Jag löste problemet genom att sätta intaget i handskfacket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev bhemac:

Med största sannolikhet.

Om jag kommer ihåg rätt så får avståndet vara större om kabeln är förlagd i rör.

Jag löste problemet genom att sätta intaget i handskfacket.

Tack för svar.

Enligt den version av ISO13297 som jag har tillgång till (2012) får avståndet från intag till säkring vara 0,5 m utan rör eller annat skydd och upp till 3 meter med förläggning i rör. Över 3 meter krävs en extra säkring placerad inom 3 meter från intaget. Så tolkar jag texten i alla fall.

Jag vill helst slippa flytta vare sig intag eller central, så en diskret liten låda med en automatsäkring på skottet mellan förpik och ankarbox vore nog det enklaste sättet att uppfylla reglerna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan skrev speljakt:

Enligt den version av ISO13297 som jag har tillgång till (2012) får avståndet från intag till säkring vara 0,5 m utan rör eller annat skydd och upp till 3 meter med förläggning i rör. Över 3 meter krävs en extra säkring placerad inom 3 meter från intaget. Så tolkar jag texten i alla fall.

Det stämmer nog, låter dessutom rimligt.

Är det bara en tvåpolig säkring som krävs?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...