Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
hysteria

rost på motor

Rekommendera Poster

Hur åtgärdar man detta utan att behöva lyfta ur motorerna? Inte så sugen på att skruva bort nånting faktiskt 🙄 tips och trix tack :) 

2171E546-1FF9-4E20-9646-32A9CDD23C1A.jpeg

3892D05C-903B-43F1-B114-99C742261472.jpeg

Redigerad av hysteria

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måla på Biltemas rostätare som förenar sig med rosten, och sedan grön färg ovanpå?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å så byt ut de galvade slangklämmorna innan de går av. De är ju inte i kontakt med någon annan metall så det är riskfritt att välja rostfria slangklämmor.

 

Sen ska du leta upp varför det rostat så du kan åtgärda grundorsaken. Det är alltid tråkigt att behöva göra om jobbet med rostbekämpningen igen.

 

Ett ställe att leta vattenläckage på är vakuumventilen till kylvattnet om den sitter ovanför motorn. Det är inte ovanligt att membranet i dem läcker. Martecs ventil fungerar o håller tätt.

bild.png.eeb9263e533364b0b6cbc6c7fdf493c2.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har vatten i kölsvinet under motorn blir luftfuktigheten högre i motorrumet och detaljer som inte är rostfria börjar göra vad de är bra på, nämligen att korrodera, rosta. Eftersom motorn blir varm kommer korrosionen att gå fortare:
Allmän korrosion av metaller påskyndas av hög temperatur, lågt pH-värde, närvaro av klorider, närvaro av oxidationsmedel samt typ av legering. https://sv.wikipedia.org/wiki/Korrosion

Att hålla motorrummet torrt och rent är en bra början för att undvika onödiga rostangrepp

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att avgöra hur djupt rosten går, men är det rostfärgat ovanpå färgen så räcker det ju att gnugga med en trasa och lite spillolja för att få en snygg, blank lite fetaktig yta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Om du har vatten i kölsvinet under motorn blir luftfuktigheten högre i motorrumet och detaljer som inte är rostfria börjar göra vad de är bra på, nämligen att korrodera, rosta.

Tror jag inte. Jag satte en hygrometer i motorrummet, luftfuktigheten var väldigt låg. Motorns temperatur gör troligen att fukten ventileras ut, åtminstone om man har en normal ventilation.

Rosten kommer nog oftast pga något läckage.

Helst ska man plocka bort allt, blästra och måla.

Rostätare är ne quick&dirty som funkar åtminstone några år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. 

 

Rosten var redan då jag köpte båten och en snabb googling sa att jag inte behövde oroa mig då godset är tjockt och detta enbart verkar vara på ytan. Dock ser det ju såklart tråkigt ut. En rostätare kan man ju prova, bra tips! 

 

Tror inte förra ägaren vart speciellt pedantisk i motorrummet då han lämnat iväg allt till fackman som låtit sköta service och reparationer. 

 

Jag börjar så och penslar på lite pentagrön så får vi se hur det blir. 

 

Tack för er tid 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Tror jag inte. Jag satte en hygrometer i motorrummet, luftfuktigheten var väldigt låg.

Det tror jag på bhemac. Du är duktig på att ta hand om din  båt.
I detta fall var det dock inte din motor det gällde här, eller skrev du under en pseudonym?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Baxlaget:

Du är duktig på att ta hand om din  båt

Det kan nog diskuteras...

Men jag var nyfiken på hur fuktigt det är i ett ganska normalt motorrum. Anledningen är att jag också har lite rost på ovansidan men när jag bytte startmotor så var det ingen rost på järnbultarna eller andra rena järnytor. Därför tror jag att rost på motorn kommer från något läckage. I mitt fall det läckt från ingången till avgaskröken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-12-15 vid 18:25 skrev hysteria:

Hur åtgärdar man detta utan att behöva lyfta ur motorerna? Inte så sugen på att skruva bort nånting faktiskt 🙄 tips och trix tack :) 

2171E546-1FF9-4E20-9646-32A9CDD23C1A.jpeg

3892D05C-903B-43F1-B114-99C742261472.jpeg

Jag skulle oroa mig mest över korrosionen vid bränslerören/muttrarna på spridarna. Lossa och smörj in innan det blir värre skador på röret.

Redigerad av Rascal
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎12‎-‎16 vid 16:51 skrev bhemac:

Därför tror jag att rost på motorn kommer från något läckage. I mitt fall det läckt från ingången till avgaskröken.

Det där får du gärna utveckla. Rost bildas när järn reagerar med syre och vatten, i dessa fall med fuktig luft. Jag hävdade att vatten som ligger i motorbrunnen tillsammans med motorns (höga) temperatur bidrar till en förhöjt fuktig miljö som gör att oskyddat järn reagerar med syret och vattnet i luften och då korroderar, rostar.

Med all respekt bhemac, du skriver att det finns ett läckage. Du får gärna förklara vad detta läckage består av och hur det får din motor att rosta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Baxlaget:

Det där får du gärna utveckla.

Jag satte en hygrometer i motorrummet så jag vet att luftfuktigheten är låg i motorrummet.

Det behövs en luftfuktighet på minst 70% för att det ska rosta och det var det aldrig i närheten av.

För att vattnet ska avge fukt till luften måste det värmas. Det gör inte vattnet som ligger i botten, det har i stort sett samma temperatur som i sjön. När man stänger av motorn är det varmt i motorrummet under en lång stund. Skulle luften vara fuktig så sjunker luftfuktigheten pga den varma luften. Den varma luften rör sig uppåt och ut genom det ventilations hål som motorrumsfläketen bildar. Ny luft kommer in i botten på utrymmet och all ev fuktig luft ventileras ut.

I stora maskinrum står det ofta en del vatten under durk och i länsgropar, maskinrummet är det mest "rostfria" utrymmet ombord.

 

19 minuter sedan skrev Baxlaget:

Du får gärna förklara vad detta läckage består av och hur det får din motor att rosta.

Läckaget är före min tid och åtgärdat. Min tro är att det kom från Volvo Pentas eminenta röranslutning till avgaskröken som användes åtminstone på VP-motorerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev bhemac:

Läckaget är före min tid

Nu undrar jag vad du pratar om bhemac. På vilket sätt kan ett "läckage" orsaka rost?
Vänligen förklara effekten av detta "läckage".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Baxlaget:

På vilket sätt kan ett "läckage" orsaka rost?

Det har läckt saltvatten på motorns översida. Genom någon liten skada i lacken har vattnet kommit in under lacken och det har börjat rosta. Rostskador som hos TS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Baxlaget:

- - -

På vilket sätt kan ett "läckage" orsaka rost?
Vänligen förklara effekten av detta "läckage".

Det är väl inte så konstigt om det uppstår läckage vid en motor.

 

På förra båten så fanns en "orginalvacumventil" där membranet började läcka (inte helt ovanligt varken på Penta eller Yanmar). ventilen satt högt placerad ovanför och lite i bakkant av motorn. Innan jag lödade på ett utloppsrör från hålet på ventilen och monterade en dräneringsslang ner i kölsvinet, så hann det skvätta sjövatten ett tag på motorn. När Martecs vacumventil började säljas så köpte jag en sådan (det var nog steget efter prototyp för den var fräst i en massiv bit och inte gjuten som de nuvarande) och sedan behövde jag inte torka upp skvättvattnet från kölsvinet längre.

 

Sen upptäckte jag att slangklämmorna till kylvattnet var dåligt efterdragna och emellanåt kom det enstaka droppar från slangarna som rann ner på motorn och orsakade rost. Lite efterdragning och sedan blev det ingen ny rost.

 

Mer än så behövs inte för att få rostfläckar på en motor...

 

Inget som riskerade funktionen men det var inte så prydligt innan motorn fick en stor översyn inklusive färgbättring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I detta fall är "läckage" = vatteninträngning. Läckage av luft eller bränsle orsakar inte dessa skador.
Det är lätt att förutsätta att alla vet vad man talar om. Så är det inte alltid.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Baxlaget:

Läckage av luft eller bränsle orsakar inte dessa skador.

Det kanske är optimistiskt men jag utgår från att de flesta här förstår att korrosion på motorn inte uppstår pga bränsle eller luftläckage.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev bhemac:

Det kanske är optimistiskt men jag utgår från att de flesta här förstår att korrosion på motorn inte uppstår pga bränsle eller luftläckage.

 

Litet besservissigt, men ändå, syret i luften har väl en viss betydelse, då tillsammans med fukt.

 

Litet svårt att komma åt där inunder bränslerören, om man då inte skruvar loss rören , med avluftning som efterföljande merarbete.

 

Jag har ett återkommande ställe på min motor där ytrosten tittar fram. Betydligt lättare att komma åt, det är på ovansidan av turbons fläns mot motorn. Väldigt lätt att få metallrent med smärgelduk, sedan Plastic Paddings "SJ-bruna" grundfärg, därefter två eller tre sprayningar med Volvo Pentas svindyra originalfärg. Biltema har en motorfärg i samma gröna nyans som jag aldrig provat, men den kostar en bråkdel av VPs pris, "typ" 69 kr eller någonting sådant.

 

Nåväl, den "rostlagningen" håller i två säsonger, sedan kryper järnoxiden fram igen, undrar varför, turbon är varm, all fukt här borde ju försvinna omedelbart...

 

Mitt förslag till trådskaparen är att demontera "allt som är i vägen" bränslerören, med det besväret det innebär, samt med smärgelduk slipa rent, vilket är ett pilligt jobb, kanske du kan ha hjälp av en Dremel med sliptrissa i spännhylsan eller chucken? Därefter avfetta och spraya med lämplig grund- och ytfärg, samt sedan montera rören och avlufta efter konstens alla regler.

Kanske man sedan kan spraya rören, delar av ventilkåporna och toppens översta ytor med någon klarlack för att ytterligare försegla området från fukt, om nu det hjälper.

 

Sedan kan jag väl få tillägga att jag har sett andra pentamotorer och även från andra fabrikat som har ytrost på samma ställe, säkerligen mer vanligt än motsatsen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Litet besservissigt, men ändå, syret i luften har väl en viss betydelse, då tillsammans med fukt.

Absolut men havsvatten är det största problemet, inte luft eller bränsle. Vilket jag tycket var ett ganska onödigt påpekande.

 

58 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

samt med smärgelduk slipa rent,

Slipa bort rost är aldrig bra om man inte slipar stålrent, oftast polerar man bara rosten. Skrapa, knacka eller borsta är bättre och blästra är absolut bäst.

Nu vill inte TS demontera allt och då är nog rostätare det smidigaste. Fungerar över förväntan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste stödja Rascal, Rosten på själva toppen är väl mest kosmetisk, åtgärda i första hand frätningen på spridarrör och returrör, (Vita pulvret är en indikation på frätning) det är en större källa till framtida problem än att lite rostigt vatten runnit på gjutgodset.

 

☂️

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har väl litet blandad erfarenhet av rostätare.

Jag har inte använt sådan produkt ombord på någon båt, men väl på ett smidesstaket samt på "landsvägsfordon av plåt". och det var väl på staketet rostätaren fungerade bäst, tillsammans med den äldre varianten av hammarlack. Det var en besvärlig skärmkant på ett "landsvägsfordon" som jag senast behandlade med rostätare, föga jämförbart med trådskaparens motor, men om man nu tillåts jämföra bilrost med långt gången hudcancer så var ingångsbedömningen en synnerligen palliativ behandling.

Men det slutade med en transplantation.

 

Om det nu är frätskador på spridar- och returrören måste ju dessa ändå tas loss och åtgärdas på något vis, så då blir det extra besvär i alla fall. Som tips kan jag väl då nämna att lastbilsverkstäder eller dieselmotorreparatörer för "landsvägsfordon" brukar kunna fixa nya sådana rör betydligt billigare än VP, även service av spridare klarar dom av till bättre priser.

Rören har dom på metervara och kan bocka och kapa till med dina gamla rör som mall eller förlaga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På järnkölar till segelbåtar, som har kroniska rostproblem, har jag sett rekommendationen att använda järnmönja. Det är en produkt som kan köpas färdigblandad eller tillverkas själv. Receptet går att hitta på nätet.

Järnmönjan arbetas in med stålborste i de rostangripna ytorna. Det kan behöva upprepas men efterhand så lär t.o.m. grava rostproblem på järnkölar (som ju mestadels är rejält fuktutsatta) försvinna. Järnmönjan förenar sig med rosten och hindrar vidare rostutveckling.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Litet besservissigt, men ändå, syret i luften har väl en viss betydelse, då tillsammans med fukt.

 

Litet svårt att komma åt där inunder bränslerören, om man då inte skruvar loss rören , med avluftning som efterföljande merarbete.

 

Jag har ett återkommande ställe på min motor där ytrosten tittar fram. Betydligt lättare att komma åt, det är på ovansidan av turbons fläns mot motorn. Väldigt lätt att få metallrent med smärgelduk, sedan Plastic Paddings "SJ-bruna" grundfärg, därefter två eller tre sprayningar med Volvo Pentas svindyra originalfärg. Biltema har en motorfärg i samma gröna nyans som jag aldrig provat, men den kostar en bråkdel av VPs pris, "typ" 69 kr eller någonting sådant.

 

Nåväl, den "rostlagningen" håller i två säsonger, sedan kryper järnoxiden fram igen, undrar varför, turbon är varm, all fukt här borde ju försvinna omedelbart...

 

Mitt förslag till trådskaparen är att demontera "allt som är i vägen" bränslerören, med det besväret det innebär, samt med smärgelduk slipa rent, vilket är ett pilligt jobb, kanske du kan ha hjälp av en Dremel med sliptrissa i spännhylsan eller chucken? Därefter avfetta och spraya med lämplig grund- och ytfärg, samt sedan montera rören och avlufta efter konstens alla regler.

Kanske man sedan kan spraya rören, delar av ventilkåporna och toppens översta ytor med någon klarlack för att ytterligare försegla området från fukt, om nu det hjälper.

 

Sedan kan jag väl få tillägga att jag har sett andra pentamotorer och även från andra fabrikat som har ytrost på samma ställe, säkerligen mer vanligt än motsatsen.

Varför åker du inte till lantmännen maskin eller olsson i ellös och köper deras bm gröna, lika färg betydligt lägre pris. Titta på volvo lastmaskiner deras motorer är penta gröna de med.👍

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har väl litet blandad erfarenhet av rostätare.

Jag har inte använt sådan produkt ombord på någon båt, men väl på ett smidesstaket samt på "landsvägsfordon av plåt". och det var väl på staketet rostätaren fungerade bäst, tillsammans med den äldre varianten av hammarlack. Det var en besvärlig skärmkant på ett "landsvägsfordon" som jag senast behandlade med rostätare, föga jämförbart med trådskaparens motor, men om man nu tillåts jämföra bilrost med långt gången hudcancer så var ingångsbedömningen en synnerligen palliativ behandling.

Men det slutade med en transplantation.

 

Om det nu är frätskador på spridar- och returrören måste ju dessa ändå tas loss och åtgärdas på något vis, så då blir det extra besvär i alla fall. Som tips kan jag väl då nämna att lastbilsverkstäder eller dieselmotorreparatörer för "landsvägsfordon" brukar kunna fixa nya sådana rör betydligt billigare än VP, även service av spridare klarar dom av till bättre priser.

Rören har dom på metervara och kan bocka och kapa till med dina gamla rör som mall eller förlaga.

Kolla på volvo lastvagnar om de har rör 41 orna satt i volvo flakbil 408 en gång i världen. Om jag ska köpa bult åker jag till swecon de har lika bultar skruv till halva priset jämfört penta.😄

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎12‎-‎15 vid 18:25 skrev hysteria:

Hur åtgärdar man detta utan att behöva lyfta ur motorerna? Inte så sugen på att skruva bort nånting faktiskt 🙄 tips och trix tack :) 

2171E546-1FF9-4E20-9646-32A9CDD23C1A.jpeg

3892D05C-903B-43F1-B114-99C742261472.jpeg

Detta problem är i grunden ett slarv av bearbetning när din motor byggdes, dåligt underarbete avsaknad av riktig grundfärg samt snålt med grönfärg. De flesta motorer idag som sitter i ett instängt utrymme har eller får dessa problem. Se till att öppna alla motor luckor och få riktig cirkulation av luft. De flesta båtägare smackar igen allt och låter den stackars motorn ligga nere i ett fuktigt utrymme under vintervilan. En bra luftcirkulation med allt öppet motverkar dessa problem. Bränsle rören är från början galvade och de är svåra att få färg att fastna på. Block och topp är i gjutjärn, och där behöver du få rent samt använda grundfärg med bett i samt sedan lacka grönt tjockt. Blästring är det bästa men svårt i ett motorutrymme, blir att slipa bearbeta ytan, grunda och lacka, innan avfetta samt använda aceton eller tinner för de sista fettresterna. Sedan hålla torrt i maskinutrymmet inget slagvatten el dyl och sist men inte minst håll öppet runt motorn vintertid så luften kan cirkulera ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev kossor:

De flesta motorer idag som sitter i ett instängt utrymme har eller får dessa problem. Se till att öppna alla motor luckor och få riktig cirkulation av luft. De flesta båtägare smackar igen allt och låter den stackars motorn ligga nere i ett fuktigt utrymme under vintervilan.

Under sommaren är det inte fuktigt, luften är fuktigare utomhus. Att mäta är att veta.

Instängt är det inte heller, det måste ju finnas ventilation för att motorn ska fungera. Luftfuktigheten skulle sjunka ytterligare om man stängde till ordentligt. Det är ju så man gör med reservkraftsaggregat.

Prova att ställa en hink kallt vatten inomhus, hemma. Rostar järnljusstakarna?

 

Vinter är betydligt värre. Då ska fuktigheten hålls nere i hela båten. Under 70% RH så rostar inget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev bhemac:

Under sommaren är det inte fuktigt, luften är fuktigare utomhus. Att mäta är att veta.

Instängt är det inte heller, det måste ju finnas ventilation för att motorn ska fungera. Luftfuktigheten skulle sjunka ytterligare om man stängde till ordentligt. Det är ju så man gör med reservkraftsaggregat.

Prova att ställa en hink kallt vatten inomhus, hemma. Rostar järnljusstakarna?

 

Vinter är betydligt värre. Då ska fuktigheten hålls nere i hela båten. Under 70% RH så rostar inget.

Mät på du och vet du, jag lever i en annan verklighet vad gäller rost kondens fukt sommar som vintertid. Jag gör som många andra med lyckat resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev kossor:

jag lever i en annan verklighet

Det inser jag.

Gör gärna ett studiebesök i ett maskinrum och kolla på rosten där.

 

Om man nu tror att ev slagvatten avger fukt som skapar rost. Prova några ml olja på vattnet så kan ingen fukt avdunsta. Som man gör med golvbrunnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

15 timmar sedan skrev kossor:

Se till att öppna alla motor luckor och få riktig cirkulation av luft. De flesta båtägare smackar igen allt och låter den stackars motorn ligga nere i ett fuktigt utrymme under vintervilan.

Öppet på vintern funkar inte alls i fuktiga Stockholm.

Under perioden september till april ligger RF mellan 70 % och 100 % och då rostar allt fint.

Bäst att stänga till hela båten och se till att det är torrt. Det räddar inte bara motorn från att rosta utan allt ombord mår bättre i torrare luft.

 

14 timmar sedan skrev bhemac:

Under sommaren är det inte fuktigt, luften är fuktigare utomhus.

Under perioden maj till augusti ligger RF ofta under 70, inte mycket rost då. Dessutom blir det ju torrare i motorrummet som blir varmt då och då.

 

1 timme sedan skrev kossor:

Mät på du och vet du, jag lever i en annan verklighet vad gäller rost kondens fukt sommar som vintertid. Jag gör som många andra med lyckat resultat.

Min uppfattning är att var och en måste undersöka vad som är bäst där båten ligger både under vintern och sommaren.

Det finns ingen sanning som gäller överallt.

 

Tillägg: Kom att tänka på en bil jag köpte rätt billigt, en relativt ny bil med några tusen mil på mätaren, som var rostig nästan överallt utom i lacken. Motorn var rostig, torpedväggen var rostig, ja i stort sett allt som inte var lackerat, tvättat och vaxat hade ytrost.

 

Förklaringen är att den mest stått parkerad rätt nära havet i göteborgstrakten.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte svårt att rostskydda motorn på vintern.

 Spraya hela motorn med tunn  olja exempelvis 5-56 eller WD-40

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...