rloc750 0 Postad 10 December , 2018 Hej alla, Vad anser ni jag bör göra med detta SB120 drev, se bilder?? Har tyvärr haft en vv beredare och inte dragit ut kontakten ☹️. Funkar bra annars. Ytterliggare en kort fråga...passar ett 130 drev (bara foten) ist för SB120? /Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 10 December , 2018 20 minuter sedan skrev rloc750: Hej alla, Vad anser ni jag bör göra med detta SB120 drev, se bilder?? Har tyvärr haft en vv beredare och inte dragit ut kontakten ☹️. Funkar bra annars. Ytterliggare en kort fråga...passar ett 130 drev (bara foten) ist för SB120? /Robert Vad är det som är fel förutom att du måste byta offeranod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rloc750 0 Postad 10 December , 2018 Jag tycker att själva foten har blivit ganska så ärgat och angripet...det var helt slätt innan. Anoden är ju helt slut så det är ju inga problem. Men det kanske är så att det ser värre ut än vad det är...hoppas jag!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 10 December , 2018 2 timmar sedan skrev rloc750: Jag tycker att själva foten har blivit ganska så ärgat och angripet...det var helt slätt innan. Anoden är ju helt slut så det är ju inga problem. Men det kanske är så att det ser värre ut än vad det är...hoppas jag!!! Svårt uttala sig från en bild men jag tycker det ser ut som krackelerad färg, lager på lager sedan 20 år, eller ser jag fel? Det gråa områdena ser ut som gammal drevfärg som sedan blivit på målat med blå färg. Men kanske jag misstolkar bilderna. 🙄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 10 December , 2018 3 timmar sedan skrev rloc750: Jag tycker att själva foten har blivit ganska så ärgat och angripet...det var helt slätt innan. Anoden är ju helt slut så det är ju inga problem. Men det kanske är så att det ser värre ut än vad det är...hoppas jag!!! För mig råder det inga tvivel om att du verkar ha drabbats av en grov korrosion på ditt drev. Ansluten elkabel med dåligt balanserad skyddsjord kan som du antyder ge ett sådant här resultat. Är då drevet "förbrukat"? Det är svårare att uttala sig om med ledning av dina foton. Det beror på hur tjockt materialet är och hur djupt korrosionsskadorna nått. Hållfasthetsmässigt så lär drevet knappast gå av/brista. Då kvarstår risken för att oljan läcker ut och drevet skär. För att analysera den risken behöver färg o korrosion skrapas bort så det går att se om det finns så djupa kratrar att oljan läcker ut genom dem. Kratrarna kan ha mikroskopiska hål där oljan kan läcka. För att hitta dessa hål så kan drevet trycksättas med oljan kvar i drevet, blir det oljefläckar på utsidan så är det inte tätt... På sikt bör du nog leta upp ett nytt drev. Ett sökställe kan vara båtskroten. Även om de båtar de krossar inte är gångbara på begagnatmarknaden så kan det ju finnas skapliga drev kvar på dem. Drev åldras ju inte på samma sätt som de gamla inombordare de sitter monterade på. Sen rekommenderas att läsa SXK dokument om hur en landströmsanslutning kan arrangeras för att slippa galvanisk korrosion från obalansspänningarna i elnätet. De problemen bör du ta på allvar, antingen ditt drev går att rädda eller om det är skrot. Elnätsproblemet kommer ju att finnas kvar hur du än väljer att fortsätta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 10 December , 2018 Möjligen ser det lite illa ut när man tittar på bilden med oljepluggen på. Det ser ut at hänga en droppe olja där. Oljepluggen brukar vara insänkt i materialet, nu sticker den ut. Provtryck drevet - som redan föreslagits - så får du besked om det är tätt. Mackey PS Jag har ett 110S-drev över, men det hjälper ju inte dig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Landgren123 5 Postad 18 December , 2018 Provtryck först, om det är ok borde det inte vara förbrukat. Frågan är väl om korrosionen tagit sig ända till tätningsytorna för packningar/ oringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser