Jannefalcon 0 Postad 9 December , 2018 Jag har en Aluminiumbåt med hytt, trucker 700. Det ska normalt gå att tippa hytten men då hydraulpumpen inte fungerar så går detta inte just nu. Behöver därmed försöka komma åt sjövattenslangen via en lucka inne inne i hytten. Frågan är nu vad det är för diameter invändigt på denna slang? Tänkte koppla på en ny slang som jag drar upp till en dunk/tratt för att köra igenom glykol i kylsystemet. Har även funderat på en drevsäck men osäker på om dessa fungerar bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 9 December , 2018 (redigerade) 27 minuter sedan skrev Jannefalcon: Jag har en Aluminiumbåt med hytt, trucker 700. Det ska normalt gå att tippa hytten men då hydraulpumpen inte fungerar så går detta inte just nu. Behöver därmed försöka komma åt sjövattenslangen via en lucka inne inne i hytten. Frågan är nu vad det är för diameter invändigt på denna slang? Tänkte koppla på en ny slang som jag drar upp till en dunk/tratt för att köra igenom glykol i kylsystemet. Har även funderat på en drevsäck men osäker på om dessa fungerar bra. Men inte behöver du pilla där, sjövattenintagsslangen sitter ju baktill på drevet, pilla av slangen där och skjut in en slang i slangen anslut slangen till en balja el dyl fyll glykol i baljan blanda 60-40 glykol vatten minst 20 liter totalt. Ställ den högt starta motorn låt blandningen gå in, klart. Vill du vara noga så kan du kolla frostskyddet på det som kommit ut genom drevet vid returen. Redigerad 9 December , 2018 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jannefalcon 0 Postad 10 December , 2018 Ser ju riktigt smidigt ut, tyvärr kommer jag inte åt anslutningen vid drevet då det är en väldigt begränsad öppning ner i motorutrymmet. Normalt ska man ju fälla hytten och då blottar man hela motorn. Ska vilket fall anamma din lösning med balja, riktigt bra så tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 10 December , 2018 Jag brukar lossa slangen mellan skölden och drevet (den som ser ut som ett S) och skarva ihop den så kan du suga från balja, först sjövatten sen glykolvatten. Kontrollera sedan fryspunkten som kossor skrivit så vet du vilket skydd du har. Jag brukar även tömma laddluftkylaren innan jag kör glykol, vissa gör det, andra inte, För mig funkar detta kanon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser