IngemarE 3 629 Postad 19 December , 2018 2 timmar sedan skrev bhemac: Men många motorbår i tex 10m klassen har ju väldigt dåligt med social utrymmen om det är lite mer typiskt svensk sommarväder. Håller helt med. Och där kommer stort akterdäck med kapell och värme in. Som jag nämnde blev det en HELT annan båt, från att ha varit ganska "standard" (dock med bra utsikt från sociala platsen) till riktigt generösa utrymmen - oavsett väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 December , 2018 Flytande sommarstuga? Då hade jag nog tittat på något sådant här: 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matilda519 2 Postad 23 December , 2018 2018-12-10 vid 20:16 skrev Christer66: Jag ska titta närmare på en Saga 365, en båt som jag inte har så bra koll på. Den ligger rätt storleksmässigt. När det gäller elverk tänkte jag mig ett fast elverk med dieseldrift som är ansluten till båtens dieseltank. Den ekonomiska kalkylen för en Nimbus 365 Försäkring 10 tkr Båtplats 6 tkr Upp och ner 2 tkr Motorservice 8 tkr Bränsle 300M marchfart 15 tkr Bränsle 300 M delpl.fart 5 tkr Övrigt, förbrukn.mat. mm 4 tkr ------------------------------------------------------- Summa 50 tkr Motsvarar ca 4000 kr/mån, som sätts in på ett båtkonto. Sedan tillkommer uppläggningen ute ca 2 tkr eller inomhus 20 tkr. Är nog tyvärr en glädjekalkyl - i varje fall över tid. Räkna med 8-10% av båtens värde som driftkostnader per år, inkl. allt. Det är vad det kostar - den stora posten nuförtiden är värdeminskningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christer66 0 Postad 23 December , 2018 Hej och tack för alla intressanta inlägg i debatten... Mina tankar går främst till två båtar Storebro 410/435 - bifogar en länk här till ett filmklipp - se och njut Kvalitetsbåt, bra andrahandsvärde Tung, gedigen, raka axlar - två stor motorer - lite av en skeppskänsla. Härlig bobåt - särskilt om man har eget elverk. Nackdel: Den drar 3,5 liter/M vid marschfart - fast om man kör 8-9 knop ca 1,5/M. Nackdel två: Det blir dubbelt så dyrt att underhålla maskinerna Fast lite bonus, en båt med flybridge Pris ca 2,7 mkr - inom vår budget Nimbus 365 - bifogar en länk till ett filmklipp - härligt båtliv Ganska stor och rejäl båt Bra motor med rak axel som också är kapslad för tyst gång. Enkel att hantera med både bog- och akterpropeller Fin lösning med sidewalk och sidodörr från förarplatsen. Modern båt, hel välvd vindruta, utan mittstolpe Modern belysning, LED-lampor och indirekt ljus i salong/hytter Billig i drift ca 2,7/M i marschfart och runt 1 liter/M i 7-8 knop. Pris ca 2,7 mkr Slutsats: Samma pris - fast två olika båtar. Mitt hjärta säger just nu Storebro 410, men min hjärna säger Nimbus 365 p.g.a. billigare drift/underhåll. Till våren lägger vi nog ut stugan till försäljning, så än finns det tid att fundera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 23 December , 2018 Storebron är det självklara valet av dessa två tycker jag. Men vill du smälta in alla andra Svenssons så tar du Nimbusen... 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 23 December , 2018 Nimbusen känns väl kanske aningen modernare och som tidigare nämnts en motor som blir billigare i drift. I övrigt så skulle jag välja Storebro alla dagar i veckan. Helst en 435 men den gjordes ju bara i väldigt få ex. 410 är fantastiskt fin dock på vissa punkter något ”enklare” än 465 och 475 för att få ett startpris som ny under 4milj. Personligen är jag väldigt svag för den något äldre 465 som dock delvis är en annan typ av båt, mer klassisk fly. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 479 Postad 23 December , 2018 Storebron är ju i mitt tycke otroligt ful, inte direkt den snyggaste Storebron som tillverkats. En husbåt (skokartong) helt enkelt. Samtidigt är det ju det som gör att den får bra utrymmen. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 27 December , 2018 Ta inte detta på fel sätt men jag måste hålla med Matilda519 i att det är glädjekalkyler Om du har väldigt bra kontakter på allt så kanske det kan funka förutom delen övrigt som alltid skenar iväg i tex förbättringar, reparationer, uppdateringar, inköp av prylar mm Hjälper tyvärr inte om båten är nyare Tycker allt ser lågt räknat ut Service på D6/DPS för 8000kr Lyft för 1000kr en väg Förvaring utomhus för dryga 40kr/m2 och inomhus för dryga 400kr/m2 låter inte troligt Skötsel av båten samt konservering mm saknas helt i kalkylen Är det något ni kommer göra själva? Bara polering kostar en bra slant på en större båt Ang Storebro Nu spelar inte bränslet så stor roll i det stora hela men i marschfart så räkna med 4-4.5L/distans beroende på förhållanden Om ni har vänner med större båt så hör med dessa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northtorp 13 Postad 29 December , 2018 Hej Crister. Hade jag den budgeten så hade jag inte tvekat en sekund utan köpt en Nimbus direkt. Även om Saga båtarna också är fina så är det en stor skillnad i kvalitet´..... Tror att en modern Nimbus 3-5år gammal nog är det vettigaste du kan köpa inte minst vad gäller andrahandsvärde den dag du ska sälja den. Vi hade samma dilemma för ett par år sen, valde mellan Nord west 355, Saga 315, Nimbus 320 och Aquador 32C. I vårt fall blev det en vit AQ32:a något vi inte ångrat. Just Axelbåt tillsammans med en VP D6 är oslagbart....! Lycka till👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 29 December , 2018 2 timmar sedan skrev Northtorp: Hej Crister. Hade jag den budgeten så hade jag inte tvekat en sekund utan köpt en Nimbus direkt. Även om Saga båtarna också är fina så är det en stor skillnad i kvalitet´..... ... Jag skulle säga ganska stor, och det är till Sagabåtarnas fördel! Har ägt bägge märkena men ingen är dock felfri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danzo 37 Postad 31 December , 2018 Hej, Jag skulle vilja säga att många blandar ofta ihop kvalité med materialval i båtarna och det jag skulle vilja säga är att Nimbus är duktiga på att välja rätt material för att båtarna skall känns exklusiva. Där skulle jag vilja säga att saga ligger en bit efter och många andra. Men smaken är som baken delad=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser