Togero 8 Postad 7 December , 2018 Hej, i somras hade motorn äntligen bestämt sig för att fungera felfritt. Så kan vi ju inte ha det! Så jag rev av toppen, portade, bytte till större ventiler, ny kam, uppslipad limpa mm mm. Det jag undrar nu är om det är klokt att byta drev till ett med mindre utväxling? Det jag har nu är för den AQ151c som sitter i båten men med tanke på anpassningarna kanske en något mindre nedväxlat drev är lämpligast? Alltså AQ280 (som sitter där) för en V6:a istället för V4 som sitter där idag? Finliret borde ju gå att lösa med en propeller med mindre stigning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nossnahoj 49 Postad 7 December , 2018 Jag hade en liknande utmaning i början av sommaren, det mesta hade funkat länge utan problem. Så jag satte på ett 280-drev med utväxling för v6:a med 15’ prop istället för utväxlingen som funkat bra för min b:30/aq170. Jätteskillnad! Båten gick inte upp i plan och drog istället jättemycket soppa. Så då var sysslolösheten och tristessen bortblåst ett tag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Togero 8 Postad 7 December , 2018 Antar att du saknade vrid. Jag har bytt till en kamaxel med mycket vrid plus att jag portat för vrid också. Så förhoppningsvis har jag en bättre situation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 537 Postad 8 December , 2018 Utväxling 1:1,61, som V6 och V8- motorerna har blir nog för mycket. 1:1,89, som AQ170 har blir nog bättre. Jag skulle nog prova med befintlig utväxling först, och se hur det går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Togero 8 Postad 8 December , 2018 (redigerade) Vet inte vad jag har i utväxling riktigt. Så här står det i "boken": B 1.61:1 v8 C 1.89:1 Raka 6cyl aq170 D 2.15:1 4cyl Och bilden visar det som står på drevet. Men den satt på en AQ170 från början. Redigerad 8 December , 2018 av Togero Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 537 Postad 8 December , 2018 Utväxlingen brukar stå i klartext på den inre "Ringen" på lagerhuset. Annars kan du kolla den genom att vrida ingående axeln så att propelleraxeln roterar ett varv, så ser du utväxlingsförhållandet. Om drevet suttit ihop med en AQ170, så är det 1: 1,89, om ingen har varit och micklat med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser