V500 0 Postad 30 November , 2018 Har någon erfarenhet av att Gamins kartkort tömt/låst sig när man satt in det i datorn. Tänkte uppdatera kartprogrammet men garmins program hittade aldrig något kort fastän man såg det på datorn. När jag satt det tillbaka i plotten fanns där ingen karta längrre och när jag försökte med datorn igen så sade datorn bara att okänt filformat vill du formatera? Trodde jag hade fått en Cd med då jag köppte kartan, men det var tydligen bara ett fodral och det enda som finns är tydligen det som fanns på minneskortet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 571 Postad 30 November , 2018 Har ingen erfarenhet. Är det ett äkta kort eller har du köpt det svart? (Måste ju fråga.) Om det är äkta ring Garmins support. Har du tur får du prata med Jens som är oerhört kunnig och serviceinriktad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 1 December , 2018 Minneskort kan gå sönder, men har du bara licensen kvar, är det bara att ladda ner kartan på nytt. Till ett nytt minneskort givetvis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 1 December , 2018 Tror inte något blivit fel av sig självt. Har du beskrivit dina moment exakt eller var det så att du valde att reparera eller formatera minneskortet när det satt i datorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V500 0 Postad 1 December , 2018 Kortet är riktigt och ny köppt samtidigt som plottern. Jag hade laddat ner Garmins programvara till datorn och programmet väntade på att någon garmin enhet eller kort skulle kopplas till datorn. Garmin-programmet hittade dock inte kortet så jag lade in det pånytt, fortfarande hittade inte programmet kortet, så jag fick in på datorn via "my computer" hittade kortet i "F" och öppnade det och samtidigt kom texten att okänt filformat vill du formatera den här enheten. Jag trycke nej sedan satt jag kortet tillbaka i plottern men den hittade inte någon karta mera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 1 December , 2018 Ok, som du beskriver det har du gjort rätt. Dock tror jag du missat att berätta allt. Om du inte är duktig på IT skulle jag rekommendera dig att ta kortet till en expert. Alternativt, om du har en licens är det aldrig några problem, precis som 535GT skriver. Jag tog mitt kort från navigatorn, kopierade det till en USB-sticka och kan nu se hela mitt kort på min PC via Garmin Homeport. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V500 0 Postad 2 December , 2018 Kan ju förståss ha varit någå fel på kortläsaren (den är en gammal extern som inte använts på några år)som gjorde att kortet fick någå fel. Är licensen den långa nummer som finns på kortet och på förpackningen kortet kom i ? Hittade nog filerna på kortet när jag installerade ett program som kan återställa försvunna filer, men det kunde tyvärr inte återställa kortets filer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 2 December , 2018 Har du kvittot kvar så går du till butiken där du köpte produkten. De kan hjälpa dig att få ett ersättningskort eller motsvarande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 2 December , 2018 1 timme sedan skrev V500: Hittade nog filerna på kortet när jag installerade ett program som kan återställa försvunna filer, men det kunde tyvärr inte återställa kortets filer. Kopiera till en tom USB-sticka formaterat som FAT32. Se till att datorn kan se och läsa filerna. Ladda ner Garmin Homeport:https://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=7263 Om allt fungerar som det ska kan du nu se ditt sjökort på datorn. Då vet du att informationen är korrekt. Garmins sjökort är låsta mot serienumret på navigatorn vid första installation. Eftersom det ändå inte fungerar kan du nu kopiera USB-stickan till minneskortet för navigatorn och prova i navigatorn. Serienumret går inte att ändra i efterhand så du kan inte skriva sönder den delen av minneskortet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V500 0 Postad 2 December , 2018 Problemet är att det inte finns någonting att kopiera på kortet. (Som man ser) När man öppnar kortet står det okänt filformat och tar man egenskaper står det 0Gb använt och 0Gb ledigt utrymme. Det är bara då man öppnar det via återställningsprogrammet som den hittar några Garmin filer, men som den tyvärr inte kan återställa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 986 Postad 2 December , 2018 7 minuter sedan skrev V500: Problemet är att det inte finns någonting att kopiera på kortet. (Som man ser) När man öppnar kortet står det okänt filformat och tar man egenskaper står det 0Gb använt och 0Gb ledigt utrymme. Det är bara då man öppnar det via återställningsprogrammet som den hittar några Garmin filer, men som den tyvärr inte kan återställa. Om det står 0Gb använt och 0Gb ledigt samtidigt som det går att hitta filer på kortet med diverse verktyg så har det sannolikt blivit fel på filpekarna som styr åtkomsten till informationen. Större båttillbehörsbutiker hjälper ofta till med laddning av uppdaterade sjökort. Ta med kortet till en sådan butik eller prata med Garmin innan du börjar ominstallera på kortet. Om du själv börjar mickla med filerna så kan de ifrågasätta om kortet "är äkta" vilket i värsta fall kan innebära att du tvingas köpa ett helt nytt kort. Garmin bör ju ha verktyg för att se om upplåsningskoderna på ditt ex av minneskort (de är relaterade till kort-ID) är korrekta. För äldre versioner av Garminkort (de första versionerna av BlueChart) så kopplades upplåsningskoderna till antingen en specifik GPS-individs serienummer eller till minneskortets kort-ID. Med upplåsningskod för specifik GPS-individ så ingick möjligheten att själv ladda om sjökorten från datorn. Den varianten säljs inte längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser