PaulJ 0 Postad 25 November , 2018 Har kommit över en Husqvarna Aldell 80cc. Dock vet jag inte vilken typ av koppling det är för att koppla på bensinen. På bilden ser ni hur kopplingen på motorn ser ut. Någon som kan hjälpa mig med detta? Kanske till och med vet var denna adapter går att få tag på? När vi ändå diskuterar bensin, någon som vet vilken blandning, 1%? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 November , 2018 Aldell är så gammal att man på den tiden blandade 4-5 % olja i bensinen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 25 November , 2018 (redigerade) vet inget om delar men jag hade börjat på 4% va ju så i mpederna på den tiden. minimum 3% pga åldern sen googlade jag http://batmotorsidan.se/Batmotorer/Aldell_A2_A/Historik_Aldell_Motor_AB_och_Husqvarna_Vapenfabriks_AB.pdf där verkar crescent inblandade så helt utan vetskap hade jag ringt en äldre båtmotorfirma fast det kommer nog svar här så småningom https://www.google.se/search?rlz=1C1NHXL_svSE729SE729&biw=1366&bih=664&tbm=isch&sa=1&ei=bj36W7PuC4qurgSct4qgCw&q=koppling+bränsletank+äldre+utombordare&oq=koppling+bränsletank+äldre+utombordare&gs_l=img.3...15544.27014..27912...2.0..0.66.760.16......1....1..gws-wiz-img.WD_BwZspA98 Redigerad 25 November , 2018 av Zaphir google :) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PaulJ 0 Postad 25 November , 2018 Tack för svar! Så klart det är 4% blandning, har ju en husqvarna moped från 54 som kör på den blandningen. Ska kolla vidare med den lokala marinan om de har en koppling i lager. Motorn och riggen är i bra skick men kåpan är dålig. Skulle det vara någon här som sitter på en sån är jag klart intresserad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 25 November , 2018 (redigerade) Och blyersättning också... Redigerad 25 November , 2018 av 535GT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 November , 2018 1 timme sedan skrev 535GT: Och blyersättning också... Till vad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 25 November , 2018 3 timmar sedan skrev 535GT: Och blyersättning också... 1 timme sedan skrev Pentax: Till vad? Till att skydda ventilsätena, men det finns nog inga att skydda. (Retoriskt svar till Pentax.) Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 25 November , 2018 17 timmar sedan skrev PaulJ: Har kommit över en Husqvarna Aldell 80cc. Dock vet jag inte vilken typ av koppling det är för att koppla på bensinen. På bilden ser ni hur kopplingen på motorn ser ut. Någon som kan hjälpa mig med detta? Kanske till och med vet var denna adapter går att få tag på? När vi ändå diskuterar bensin, någon som vet vilken blandning, 1%? Tacksam för svar! Nippeln ser ut som de gjorde på pentorna från mitten av sjuttiotalet, svårt att se på bilden, men tycker yttre delen ser lika ut. Var en bajonett fattning på dem, man stack i och vred runt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 November , 2018 1 timme sedan skrev Mackey: Till att skydda ventilsätena, men det finns nog inga att skydda. (Retoriskt svar till Pentax.) Mackey Därav min fråga, 2T behöver ingen blyersättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 25 November , 2018 1 timme sedan skrev Pentax: Därav min fråga, 2T behöver ingen blyersättning. Det var därför jag uppfann begreppet retoriskt svar. En retorisk fråga är en fråga där svaret är givet, så mitt retoriska svar är väl då ett svar på en fråga med ett givet svar. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 30 November , 2018 Och en smiley 😉 efter ett inlägg, är lika med ironi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser