rydsforfan 1 Postad 19 November , 2018 Hoj! Kollar på att köpa ny båt och har haft ögonen på en som ser jäkligt schysst ut. Problemet som beskrivs med den är att motorn går ojämnt på tomgång, det beskrivs att den rusar. Det är en 80 hk mercury 4-t från 06 och den är servad senast förra året. Någon som vet vad felet är och hur man skulle kunna fixa det? Är det ett stort problem? //fiskaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 19 November , 2018 8 minuter sedan skrev rydsforfan: Någon som vet vad felet är Det här blir intressant ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 November , 2018 (redigerade) Välkommen till forumet! Du verkar vara spekulant på en motor med EFI (Electronic Fuel Injection)? Säljaren uppger att den är servad "senast förra året" och att den citat "går ojämnt på tomgång, det beskrivs att den rusar". Gissar på exakt denna motormodell*, men kan ha fel? Tänker att ett sådant vagt beskrivet problem knappast är något man pillar med själv, i alla fall inte utan goda motorkunskaper och diverse mätinstrument. Moderna motorer styrs av elektronik och servicepersonal kan - via inkoppling av servicedator - hämta ut dess lagrade motordata typ felmeddelanden m.m. Rekommenderar starkt att du (eller säljaren) låter bekosta reparation hos kunnig verkstad. Skulle nog själv inte köpt "grisen i säcken" utan hellre gjort nån överenskommelse med säljaren angående pris/ansvar. Förmodligen inget "gravt mekaniskt" och dyrt fel på motorn men även verkstadsbesök, eventuellt elektronikutbyte etc kostar ju sina slantar i dagens motorer. Finns f.ö. mycket googlingsbart angående EFI och tomgångsproblem. [Här en smått slumpvis vald forumfråga. (Ganska obegriplig för mig men den visar väl åtminstone med alla sina begrepp&förkortningar att EFI kräver extra verkstadsresurser? Inlägg #4 verkar vara skrivet av ett proffs?)] Vad kan båtägare med EFI-utbordare själv då göra? Tja, skulle säga: Se till att ha färsk bensin i bränsletanken efter vintervilan. Kolla/töm ångseparatorn enligt bruksanvisning? Byt bränslefilter enligt schema?? Förresten... pluspoäng till din tilltänkta säljare! Tyder väl på "ärlighet och rättskaffenhet" att frivilligt ens nämna detta problem kan jag tycka? Fotnot*) Det är bara en enkel reservdelslista men om du klickar på dess olika länkar (relaterade till bränsle/luft) så ser du att EFI:n är komplicerad jämfört med vanlig förgasarmotor Redigerad 20 November , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 20 November , 2018 Hej, På äldre motorer brukar en "rusande" motor kunna innebära att den tar in tjuvluft någonstanns. Att det är otätt i någon packning eller gummi. Jag brukar dock resonera som så att om säljaren själv inte kan fixa problemet så kan nog inte jag heller det, typ. Sakerna ska funka när jag köper dom. Sedan om man har bra kontakter eller egen kunskap så blir det ju en annan sak... På en motorbåt så är ju motorn det absolut viktigaste, en trasig motor kan bli stort problem, dyrt och förstöra hela drömmen med båtägandet. Sedan beror det ju alltid på pris, ger han bort motorn till en skrotpremie så kanske det kan vara värt en chansning. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 22 November , 2018 rydsforfan, Är du tekniskt lagd? Kan du reparera ett strykjärn, rengöra en förgasare, , plasta ett hål i gelcoaten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser