Robinjaha 7 Postad 18 November , 2018 Har en Honda fyrtaktsutombordare som inte vill som jag vill đ«. Motorn har gĂ„tt ca 500 h och frĂ€mst i sötvatten (nu saltvatten). Tidigare Ă€gare hade alltid in utombordaren pĂ„ verkstad och de har servat den efter vad som behövts. Idag var första lĂ€ngre turen för mig med bĂ„ten och jag körde ca 15 min med 4500 i varvtal innan den började tjuta frĂ„n reglaget. Om jag förstĂ„tt detta rĂ€tt sĂ„ handlar det om lĂ„g oljemĂ€ngd i maskinen eller överhettning ?. Olja finns det i maskinen dĂ„ man tittar pĂ„ oljestickan, dessutom Ă€r den frĂ€sch och ljus som nĂ€r den Ă€r ny. Nu kommer den biten jag ej fĂ„r helt ihop, nĂ€r man startar maskinen sĂ„ kommer det knappt nĂ„gonting ut frĂ„n skvallerröret pĂ„ motorn knappt vid tomgĂ„ng varm maskin och knappt alls dĂ„ jag kör motorn hĂ„rdare. SvĂ„gern min sade att pĂ„ deras fyrtakt Suzuki 50 hk sĂ„ reglerar maskinen sig efter temperaturen och mĂ€ngden vatten varierar dĂ€refter frĂ„n skvallerröret. BĂ„ten som jag köpt har stĂ„tt pĂ„ land i ca 1 Ă„rs tid dĂ„ tidigare Ă€gare köpt en ny bĂ„t och denna har stĂ„tt lĂ€nge pĂ„ land innan det blev försĂ€ljning. Han har dock startat upp den och motionskört den nĂ„gon gĂ„ng nu och dĂ„ med spolmuff för att den ej skall bli att stĂ„, dagen dĂ„ jag hĂ€mtade bĂ„ten var det 0 grader och snö utomhus. Kan nĂ„got ha gĂ„tt sönder i impellerhuset? Jag har vĂ€ldigt lite kunskap om detta mĂ€rke och om fyrtaktare dĂ„ jag endast haft tvĂ„taktsmaskiner och mestadels av mĂ€rket Yamaha. Bifogar en bild pĂ„ skvallerstrĂ„len pĂ„ tomgĂ„ng med varm maskin (strĂ„len rinner ner för riggen som en orm pĂ„ bilden.)  Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Bosse 300 Postad 18 November , 2018 2 minuter sedan skrev Robinjaha: Kan nÄgot ha gÄtt sönder i impellerhuset? Ja, impellern.  /B Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Robinjaha 7 Postad 18 November , 2018 37 minuter sedan skrev Bosse: Ja, impellern.  /B DÄ Àr det bara att öppna upp och se hur det ser dÄ antar jag.... Motorn Àr frÄn 1994, det glömde jag. Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 19 November , 2018 Ja det dÀr Àr fel! Kör inte! Impellern bör bytas... SkvallerstrÄlen skall vara en strÄle (utan prostataproblem) innan motorn fÄr belastas! Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Robinjaha 7 Postad 20 November , 2018 14 timmar sedan skrev LonelyBird: Ja det dĂ€r Ă€r fel! Kör inte! Impellern bör bytas... SkvallerstrĂ„len skall vara en strĂ„le (utan prostataproblem) innan motorn fĂ„r belastas! Ăr det sĂ„ pĂ„ alla maskiner eller finns det olika system pĂ„ olika mĂ€rken? Jag tĂ€nker, finns det modeller dĂ€r skvallerstrĂ„len först kommer igĂ„ng dĂ„ motorn kommit upp i arbetstemperatur? Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Mange249 491 Postad 20 November , 2018 Det stÀmmer! Det Àr inte lika pÄ alla motorer, men nÀstan alla iaf.  Normalt sitter skvallerstrÄlen tidigt i kedjan och har du flöde frÄn vattenpumpen kommer en fin strÄle. Detta förutsatt att det inte Àr stopp i slangen eller munstycke (hÀnder pÄ min Yamaha F50 dÄ och dÄ pga spindlar eller dyl). Tror din Honda fungerar pÄ detta sÀtt.  PÄ exvis Mercurys 2t V6or sitter skvallerstrÄlen istÀllet efter termostaterna. Det betyder att vid start fylls först blocket med vatten och sedan efter typ 20 sekunder börjar det stÀnka lite ur skvallerhÄlet (det vattnet kommer frÄn ett litet hÄl i termostaten som finns för att det skall komma lite vatten som skvaller Àven nÀr motorn Àr kall). NÀr termostaten sedan öppnar eller vattentrycket blir större(högre varv) kommer det en ordentlig strÄle. Man kan Àven se pÄ strÄlen hur termostaten öppnar och stÀnger.  Det systemet kÀnns mycket mÀrkligt i början, men nÀr man Àr van framstÄr det som klart smartare. Det vanliga systemet visar att pumpen fungerar, men inget hurvida motorn fÄr vatten. En poppet som fastnat i öppet lÀge och fÄr motorn att överhettas pÄ lÄgvarv syns exvis inte.  Din dÄliga strÄle beror sannolikt bara pÄ en trött impeller. Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 20 November , 2018 Och har nÄgon av vingarna lossnat pÄ impeller, sÄ mÄste man leta rÀtt pÄ den felande, och fÄ ut alla delar.  Kanske gÄr att trycka vatten eller tryckluft baklÀnges, sÄ att den kommer ut. Ha dÄ en hink under, sÄ du ser om ev trasiga delar följer med ut.  Risken Àr annars att godset invid nÄn kanal blir överhettad, med skador som följd. DÄ blir det garanterat inget mer piiiip.... bara dyrt.   Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Mange249 491 Postad 20 November , 2018 (redigerade) 12 minuter sedan skrev Hybro: Och har nÄgon av vingarna lossnat pÄ impeller, sÄ mÄste man leta rÀtt pÄ den felande, och fÄ ut alla delar.  Kanske gÄr att trycka vatten eller tryckluft baklÀnges, sÄ att den kommer ut. Ha dÄ en hink under, sÄ du ser om ev trasiga delar följer med ut.  Risken Àr annars att godset invid nÄn kanal blir överhettad, med skador som följd. DÄ blir det garanterat inget mer piiiip.... bara dyrt.   Det Àr en av anledningarna till att jag byter impeller innan den gÄr sönder istÀllet för att tillhöra den envisa skara hÀr pÄ forumet som tÀvlar i hur sÀllan man kan serva sin motor... Sen kan man ha tur ocksÄ och vingen följer med hela vÀgen igenom. Det Àr nog ÀndÄ det vanliga om jag fÄr gissa. Redigerad 20 November , 2018 av Mange249 Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 20 November , 2018 Som Mange249 sĂ€ger, varierar strĂ„lens intensitet beroende av termostatets position. Jag har dock för mig att samtliga Honda-motorer skall ge en god strĂ„le genast dĂ„ du startat din motor och att Honda, i sina manualer, sĂ€ger just sĂ„. Nu ser jag inte vilken Honda du har sĂ„ jag kan inte grĂ€va i mitt digitala arkiv. Manualer hittar du HĂR Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Robinjaha 7 Postad 20 November , 2018 Intressant information!  Hoppas att inte motorn tagit skada av min utflykt. Efter larmsignalen frÄn reglaget dök upp körde jag tillbaka pÄ ca 2000-4000 i varvtal utan larmljudet och dök det upp sÄ lade jag i frilÀge pÄ reglaget och vÀntade att den fick kyla ner sig och körde sedan vidare.  PÄ Yamaha sÄ tvingas motorn i ett begrÀnsat varvtalslÀge om detta uppstÄr, pÄ Hondan min gÄr det att fortsÀtta köra men ljudet försvinner under 1500 varvtal, tur att man har god hörsel Àn... Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Robinjaha 7 Postad 20 November , 2018 3 timmar sedan skrev LonelyBird: Som Mange249 sĂ€ger, varierar strĂ„lens intensitet beroende av termostatets position. Jag har dock för mig att samtliga Honda-motorer skall ge en god strĂ„le genast dĂ„ du startat din motor och att Honda, i sina manualer, sĂ€ger just sĂ„. Nu ser jag inte vilken Honda du har sĂ„ jag kan inte grĂ€va i mitt digitala arkiv. Manualer hittar du HĂR TyvĂ€rr fanns inte min motor med dĂ€r. Jag har BF 45 hk med koden BLAF pĂ„ riggen. Den Ă€r frĂ„n 1994. Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser