Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
H4jen

Åtgärda lossnat stävrör.

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag hoppas få råd/tips angående reparation av lossnat stävrör. Stävröret har lossnat ifrån i vad jag förmodar ifrån början var inplastat i skrovet. Jag tror också att tidigare ägare av båten har haft problem med stävröret/hylsa och försökt åtgärdat detta med en svart massa som tryckts in mellan skrovets rörgenomföring och stähylsa/stävrör.

Först tänkte jag rengöra hålet och eventuellt borra hål ifrån sidan där jag kan trycka in epoxi massa för att fixera och täta mellan skrov och stävhylsa/stävrör när detta är monterat. Där röret sticker in i motorrummet tänkte jag göra en ny inplastning eventuellt fixera med klämma.

Röret är ungefär 100cm långt och det ser ut som det tidigare har suttit fast i två stödpunkter en vid stävhylsan samt där röret kommer in i motorrum.

 

Finns det någon här som gjort något liknande och kan tipsa hur jag skall gå tillväga. Vad skall jag göra med den svarta massan?

 

Mvh

/Fredrik



1387172316_hl_i_bat.jpg.0486879788553ac1e036697836fa5410.jpg1353472750_stv_hylsa_rr.jpg.e5c7b7e55ec2ac687401abfbb931e9c6.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet!

 

Du har köpt nya grejer ser jag, gick inte de gamla att återanvände? tusenlapparna flyger ganska fort på dom där grejerna.

 

Måste fråga lite till, stävens akterkant, är det en gängad bit där som är inplastad, alltså fästskruvarna för stävhylsan, är även stövröret gängat in i den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjo Pentax, tack för välkomnandet!

 

 Bilden jag postat här är ifrån nätet för att visa på hur mitt stävrör och hylsa ser ut. Stävhylsan (honan) skruvas på stävröret (hanen). Jag kommer att byta min hylsa till ny hylsa + lager men behålla det gamla stävröret. Jag hade kunnat behålla hylsan och byta enbart lagret, men det var dags att byta.

 

Stävhylsan är fastskruvad i skrovet via två "franska" skruv direkt i plasten och stävröret sitter som sagts skruvat i hylsan. De franska skruvarna var så dåliga fastsatta i skrovet att skruven i princip hade dragit sönder all plast i skruvhålet och i princip var helt lösa. Detta behöver också åtgärdas.

 

 

Redigerad av H4jen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok jag befarade detta.

Dom franska skruvarna har varit indragna i träfyllnad, det brukar vara utfyllt med trä i utrymmet runt röret, trångt att plasta där, träet har mer eller mindre ruttnat bort.

Du bör skaffa / tillverka en platta i samma material som stävhylsan och i samma form som framkant hylsan fästhålen gängas för maskinskruv, hålet i mitten gängas för stävröret.

Din nytillverkade platta ihopskruvad med röret plastas in på plats, det kan vara nödvändigt att slipa upp plasten på sidan av akterstäven för att komma åt att plasta fast det hela ordentligt.

Det underlättar om du har axeln monterad i motorn och kilar upp röret så att axeln centrerar i röret under plastningen.

Det är viktigt att hylsröret kommer rakt i båten i förhållande till axeln annars kan axeln börja "klonka" i röret.

Din metod som du nämner att spruta en epoxy genom hål vid sidan av röret funkar den med, men jag föredrar mitt förslag även om det är mera jobb.

 

Lycka till fota gärna och lägg in bilder fortlöpande här så ska vi nog heja på dig.

 

👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tagit upp en yta på ena sidan för att kunna inspektera tillståndet på träet och underliggande material samt att kunna ha en yta att plasta fast röret emot.
Jag kunde notera att träet var fuktigt, dock inte ruttet, och behöver torkas ut ordentligt innan reparation.
se bifogad bild.

 

Tänker mig följande steg för reparationen

  1. Torka ut området ordentligt
  2. Ta upp tillräcklig stor yta i sidan av skrovet  för att säkerställa lagning.
  3. Fixera/limma stävrör med monterad stävhylsa mot preparerad träyta med epoxy. Där kommer jag inte åt att plasta ordentligt. Tar jag bort denna yta så har jag svårt att få det nya rörets position i samma som det gamla. Tänkte preparera träet med hål för epoxyn att greppa tag i. Hoppas också att epoxyn greppar tag i mässingsröret.
  4. Slippa, rugga upp och rengör för den slutgiltliga plastningen.
  5. plasta med epoxy eller polyester.

Har några frågor som jag funderar kring och hoppas ni har möjlighet att hjälpa mig med.

  1. Tror ni att metoden fungerar eller tror ni att jag behöver ta bort allt trämaterial. Gör jag detta har jag svårt att hitta rätt referens till det gamla rörets position.
  2. Kan epoxy fästa mot metalytor så som mässing? Hur är det med trä?
  3. Har läst ett antal trådar kring epoxy vs polyester och det minst sagt råder delade meningar kring epoxy vs polyester lagningar på polyester båtar. I detta fall är det mycket blandmaterial inblandat. Vad är bästa valet i detta läge, epoxy eller polyester?
  4. Ytan som jag tagit upp nu är ungefär 10cm större än det område som behöver lagning. Tror ni att denna yta räcker till eller behöver den vara större för plastning att greppa tag i?
  5. Några andra förslag?

 

image.png.42ecca5422d427876f7ed9b6f02fb3ec.png

Mvh

/Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...