V500 0 Postad 18 November , 2018 skall serva en Volvo Penta 200hk Bensin V6 motor. Är det något extra man måste tänka på då man kör glykol i systemet (motorn är helt saltvattenkyld) eller då man byter oljan i motorn?Brukar normalt koppla slang rakt till vattenpumpen och köra in glykol den vägen. Finns det några tömningsproppar för kylvattnet och finns det något sugrör att suga ut oljan igenom eller skall den sugas via oljestickans rör och hur mycket olja går dit? (manualen har ägaren tappat bort och jag har inte hittat den på nätet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 18 November , 2018 Tips: Börja med att besöka motorn, ta med en stark ficklampa, en bra kamera och fotografera av typbeteckningen på motorn. Väl hemma igen skriver du in typbeteckningen plus Volvo i Google. Du anar inte vad du kan hitta ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 557 Postad 18 November , 2018 Om det är saltvatten i motorn bör du köra den med sötvatten först, genom att koppla på spolmuff på drevet, så att oljekylaren till servostyrningen också blir spolad. Volvo Penta rekommenderar att man kör motorn med konserveringsbränsle, som består av 98 oktan bensin med stabilisator och 10% tvåtaktsolja. Sedan kan du byta motorolja och filter. Oljan sugs upp genom stickans rör, genom att trä en passande slang utanpå röret. Sedan kör du motorn ett tag med så att nya oljan sprids i motorn. sedan tappar du motor och limpor på vatten genom pluggarna på sidorna av blocket, slangen på cirkulationspumpen och pluggarna på limporna. Nu kör du motorn med glykolblandningen. Det går bra att låta motorn suga genom drevet med spolmuffen. Om man suger i slangen innan man stoppar ner den i glykoldunken, känner man om det är tätt. Jag vill minnas att det går 4,3 liter olja i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 18 November , 2018 Normalt så sitter det två dräneringspluggar på blocket under avgaslimporna. Men blir lite tveksam när du skriver 200 hk, fick för mig att den hade alu block och sötvattenkylning men det kanske kom från 2015. Oljebytet sker genom oljesticksröret. Ser den ut så här? Eller ser den ut så här Pluggarna ser ut så här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V500 0 Postad 18 November , 2018 Tack för goda råd. Har ej sett den ännu men den heter V6-200-a enligt typbrickan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V500 0 Postad 18 November , 2018 Vad är den blåa korken bredvid oljestickan på den övre bilden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 18 November , 2018 Det är till för att spola sötvatten genom motorn. Man kopplar alltså på en slang från vattenkranen och spolar motorn med kranvatten. Vad jag förstår så funkar det bara med trycksatt vatten, motorn suger inte själv vatten. Men kan kanske fungera om man dränerar motorn och sedan kopplar på en dunk med glykolblandning som placeras högre än motorn så det blir självfall. Men här är jag ute på okänt vatten så ta det som ett tankeexperiment. Den finns även på GL motorn fast då på vänstersidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 557 Postad 19 November , 2018 Som sagt går det bra att låta motorn suga glykolblandningen genom drevet via spolmuff, så slipper man slabba med glykol i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 557 Postad 19 November , 2018 Du behöver en 36mm hylsa för att demontera locket till oljefiltret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser