Reino 0 Postad 5 Juni , 2005 Jag kollade kompet i min B20 från tidigt 70-tal och det visade strax över 10 bar på alla cylindrar, min fråga är om det är bra eller inte? Har hört att det ska ligga mellan 14 och 15 bar men eftersom det visade samma värde på alla cylindrarna så undrar jag om man behöver oroa sej?Jag menar, behöver man renovera? Motorn startar alltid lätt och den går bra. Det ryker en del om motorn, inte så där överdrivet mycket men lite,jag har bytt vent,kåps-packningen. Vad skulle ni ha gjort? Min tanke är att köra denna sommar och renovera i vinter. Eller????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst plotter Postad 5 Juni , 2005 Om motorn ryker är det dags att byta ventiltätningar, ska du renovera motorn följer dessa med i packningssatsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deus 0 Postad 5 Juni , 2005 Kör i sommar, renovera i vinter..håll koll på olje nivån så e allt lugnt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 5 Juni , 2005 Jag fick rådet att inte montera ventiltätningar på avgasventilerna när jag renoverade toppen på min aq130. Men som sagt håll koll på oljenivån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 6 Juni , 2005 10bar låter helt OK på en sådan motor. Så länge kompressionen är jämn är det ingenting att bekymra sig för. Är det ork i motorn? Du skriver att motorn ryker... -Ryker den vitt,blått eller svart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 6 Juni , 2005 Hej! Då skall jag vara lite motvalls och påstå att 10 är lite lågt. Du har troligen inte riktig fräs på motorn. Men ifall du går upp till 14 - 15 så får du å andra sidan lite problem med bensinen. Får du upp kompet till 12 - 13 så är detta optimalt för 95 oktanig bensin. Det som enligt min mening är interessant i dina frågeställningar är det ryker. Vad är det som ryker? Minskar oljan i motorn, eller? Att byta ventilkåpspackning, har absolut inget med ditt rykande att göra. Varför jag frågar mej varför du tog upp frågan över huvud taget? Sammanfattning. Går motorn bra, inte drar en massa olja. Då finns det ingen anledning att göra något utan kör och var glad. Lägg pengarna och tiden det skull tagit att greja med motorn på after sea istället/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reino 0 Postad 6 Juni , 2005 Jag tackar för alla svar. Det där rykandet är ju inte så att det bolmar precis utan mer som en dimma, svag dimma. Det är klart att motorn är ju inte precis ny, 30 det sätter ju sina spår, det förstår ju jag med, men jag kommer att ta alla råd till hjärtat och ha uppsyn på min motor och sköta om den som ett litet barn så att den håller denna sommar, sen blir det en renovering till vintern. Och vad gäller after sea så lär det bli ett och annat med det också, dock ej PÅ sjön...hick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reino 0 Postad 6 Juni , 2005 Färgen på röken föresten är vanlig avgasröksfärg, gråblå, eller vad det nu är för färg.Inte vit eller svart...än så länge iaf;) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 6 Juni , 2005 Kan vara enig i att kompet i en NY motor borde vara högre än 10bar men med tanke på att den är 30år gammal så tycker jag att den är frisk så länge det är någorlunda jämt tryck. Frågan var ju om detta var en orsak till att renovera motorn, -det tycker inte jag. Röken får du nog leva med och så länge det inte ryker toksvart, blått eller vitt så kan du nog spara dina pengar en stund till. Var dock noga med oljan, varmkörning och temp under färd. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 7 Juni , 2005 Instämmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser