Tjocka_Trisse 0 Postad 5 Juni , 2005 Hej på er. Jag har en (gammal) fock där det verkar som om förliksrepet har krympt eftersom det blir veck i seglet från förliket ner mot skothornet. Det hjälper inte att jag drar som ... i fallet, vecket blir kvar. Går det att töja likrepet genom att blöta det och sedan sträcka utta bara helsike eller är focken dömd till ett liv på land? Vet någon på råd? Hälsn TjT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 6 Juni , 2005 Om focken är värdelös inuvarande skick, sprätta loss repets infästning eller kapa det! Då kryper det upp en bit , men seglet skall gå att använda. Fått tipset från min segelmakare. Tydligen mycket vanligt problem, orsakar bukiga segel. SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Roger Knutsson Postad 7 Juni , 2005 Hej igen och tack för tipser SvenA. Jag lossade likrepet från dess infästning i seglet nere vid halshornet. Därefter hissade jag focken och drog lagom hårt i fallet. Änden på likrepet kröp in gott och väl en decimeter i seglet!! Jag har tack vare vårt vackra sommarväder inte testat det i aktion, men jag förväntar mig en viss skillnad i fockens utseende. Tack än en gång för tipset. Hälsningar TjT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst svenA Postad 8 Juni , 2005 Skall bli kul att hora hur det gick nar du provseglat (ursakta Skanskan, Hollandskt tgtbord). SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjocka_Trisse 0 Postad 9 Juni , 2005 Hej igen. Jorå det blev en viss :-) skillnad. Om de gamla rynkorna hade ett index på 5, så har de återstående rynkorna indexet 1,5, alltså en markant förbättring. Jag har inte testat i kulingvindar men i måttliga vindar verkar det fungera helt O K. Tror inte att det inneburit någon allvarlig försvagning av seglet. Hälsningar TjT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjocka_Trisse 0 Postad 9 Juni , 2005 Hej än en gång. En liten tanke dyker upp: Kan samma metod användas för att kurera ett bukigt storsegel? Jag vågar väl inte fråga en segelkrängare ;-) . TjT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
osterman 0 Postad 10 Juni , 2005 Jag använde denna metod på storseglet till min Stortriss med ett väldigt lyckat resultat!:-) Nästan inga veck/rynkor kvar samt en planare och bättre placerad buk. Repet kröp upp drygt 10 cm i seglet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 12 Juni , 2005 Kul att höra att det fungerade bra för dig! Segelmakaren som gav mig tipset gjorde ingen skillnad på för eller storsegel. Samma åtgärd-lossa eller kapa repet! Grundproblemet är att likrepen krymper med tiden = bukigt segel.På ett storsegel kan repet fara iväg upp både en och två decimeter, beroende på hur högt seglet är. ;-) Keep on cutting! SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjocka_Trisse 0 Postad 12 Juni , 2005 Hej Jag kände mig lite som Jack the ripper men jag tog ... i båten och kapade likrepet i storen också. Repet kröp in ca 10 cm och seglet ser betydligt trevligare ut även med lite vind. Kanhända kryper repet in lite mera efterhand. Det är alltid trevligt att få vettiga tips som fungerar. Hälsningar TjT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser