jollas 12 Postad 7 November , 2018 Hur vet man att det är dags att byta en svängningsdämpare på en inombordare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 805 Postad 7 November , 2018 4 minuter sedan skrev jollas: Hur vet man att det är dags att byta en svängningsdämpare på en inombordare? Typ när den är trasig eller hur menar du? Motor och drev tack, utan info kommer du inte få många svar. Aq130 med 270 drev eller Alpha osv. Drivning kommer tex ha lite åsikter, det kommer att smälla och banka och framfart kan vara lika med noll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 12 Postad 7 November , 2018 Motorn är en Chrysler 318 och drevet kommer att vara ett vp270. Har idag ett vp280 men fick med ett 270 vid ett motorköp som verkar betydligt fräschare. Anledningen till frågan är att motorn är urmonterad och jag står i valet och kvalet om jag ska köpa en ny svängningsdämpare för att vara säker på att allt är ok innan jag stoppar tillbaks motorn.I somras hade jag ett tickande ljud när jag svängde oavsett håll men det skulle kunna vara knutkorset i 280 drevet med... Svängningsdämparen ser ok ut men hur vet man säkert att den är det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 7 November , 2018 (redigerade) Förklara gärna för en novis på VP, vad blir bättre med svängningsdämparen än utan? Redigerad 7 November , 2018 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 7 November , 2018 Svängningsdämpare eller menar du ryckutjämnare? Svängningsdämparen sitter på vevaxeln i motorns framkant, tillsammans med remskivan. Ryckutjämnaren sitter på svänghjulet och förbinder motor och transmission. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 7 November , 2018 (redigerade) Verkar vara en ryckutjämnare: Redigerad 7 November , 2018 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 12 Postad 7 November , 2018 Det stämmer att det är den som sitter på svänghjulet. Verkar finnas flera namn...oavsett namn så undrar jag om hur man vet om den är kass? Ska man kolla efter glapp nånstans eller går det att testa dem på någott vis? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 7 November , 2018 1. På vilket sätt fick du din idé att ryckutjämnaren var/är trasig? 2. Varför vill du byta den? 3. Tror du att du går mot en katatrof om du inte byter den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 805 Postad 7 November , 2018 1 timme sedan skrev jollas: Det stämmer att det är den som sitter på svänghjulet. Verkar finnas flera namn...oavsett namn så undrar jag om hur man vet om den är kass? Ska man kolla efter glapp nånstans eller går det att testa dem på någott vis? Ingen fara om den ser okej ut. MYCKET rostiga fjädrar kan leda till att dom går av med resultatet att du får lyfta ur motorn, inte så kul men har aldrig hört eller varit med att dom har gått av. Den gången dom går av är att struten ligger under vatten och dom således rostar sönder. Alt 2 är att man går på grund och det tar tvärstopp eller drevet nyper, då går dom av. Alt 3, för mycket vrid/hk i motorn, då kan dom också gå av. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 8 November , 2018 Ofta blir fjädrarna hoptryckta med tiden, så att de skramlar vid lågt varvtal. Jag har varit med om att fjädrar gått av och ramlat ner och kilat fast sig mellan svänghjul och kåpa, med tvärstopp som följd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 12 Postad 8 November , 2018 Motorn är urplockad för byte och då lossade jag kåpan för svänghjul för att byta från den trasiga motorn till den fungerande. På den fungerande motorn satt ingen svängningsdämpare/vibrationsdämpare...därför tar jag den som satt på min gamla. Hade ett missljud när jag svänger och det var det ljudet som jag undrade om det skulle kunna uppstå vid en dålig svängningsdämpare/vibrationsdämpare. Min tanke var att om den var orsaken (läst in en annan tråd)till missljudet så är det ju läge att byta den när motorn är ur. Nu efter svar så tror jag att jag behåller den då det inte verkar vara orsaken till missljudet utan snarare så är kanske knutkorset i drevet den som tickar. Tack för alla svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 8 November , 2018 Byt lager i struten när du har allt borta. Är dessa dåliga så kan det låta när du svänger, även knutar kan ge upphov till oljud. Sedan att byta från 280 till 270 drev är ett nedköp, kolla så 270 drevets drivaxel (knutpaket) passar på din mellanaxel. Vad är det för fel på 280 drevet? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 12 Postad 8 November , 2018 1 timme sedan skrev Gelis: Byt lager i struten när du har allt borta. Är dessa dåliga så kan det låta när du svänger, även knutar kan ge upphov till oljud. Sedan att byta från 280 till 270 drev är ett nedköp, kolla så 270 drevets drivaxel (knutpaket) passar på din mellanaxel. Vad är det för fel på 280 drevet? Tackar för infon! Anledningen till byte av drev är att 270 drevet är mycket mer lättstyrt. Jag hade isär 280 i vintras för att göra det mer lättstyrt där jag smörjde mm men bytte aldrig lager. Tyckte att det var hyfsat (jag har dåligt med referensramar om hur lätt det ska vara eftersom det är första båten) men efter att ha känt på 270 drevet så inser jag att skillnaden är stor. Fick för mig efter att ha plöjt igenom forum att skillnaden mellan ett 270 och ett 280 drev inte var så stor så därför valde jag den lätta vägen att byta för att få ett mer lättstyrt drev men det kanske är fel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 8 November , 2018 Skillnaden är avgasutsläppet, vilket på 270 drevet inte är optimalt. Det är inte så att 270 drevet är slut i bussningarna så det går för lätt. Nu ska det gå lätt men svårt att veta vad tungt o lätt är utan att känna själv. Att drevet går trögt är troligtvis att lagerbussningarna och axeln korroderat pga dåligt underhåll. Om du redan haft isär det så gör om och byt bussningar. Tänk även på att 270 drevet bör ha samma utväxling som 280 drevet om du genomför bytet. Om det inte stämmer så åker du på att byta propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 805 Postad 8 November , 2018 47 minuter sedan skrev Gelis: Tänk även på att 270 drevet bör ha samma utväxling som 280 drevet om du genomför bytet. Om det inte stämmer så åker du på att byta propeller. Eller bara byta underdel, passar rakt på och det är där utväxlingen sitter, inte i propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 805 Postad 8 November , 2018 (redigerade) 2 timmar sedan skrev jollas: Tackar för infon! Anledningen till byte av drev är att 270 drevet är mycket mer lättstyrt. Jag hade isär 280 i vintras för att göra det mer lättstyrt där jag smörjde mm men bytte aldrig lager. Tyckte att det var hyfsat (jag har dåligt med referensramar om hur lätt det ska vara eftersom det är första båten) men efter att ha känt på 270 drevet så inser jag att skillnaden är stor. Fick för mig efter att ha plöjt igenom forum att skillnaden mellan ett 270 och ett 280 drev inte var så stor så därför valde jag den lätta vägen att byta för att få ett mer lättstyrt drev men det kanske är fel... Med den där motorn kommer du väl knappast ställa upp i någon hastighetstävling eller? Kör med vilket drev du vill, du kommer inte att märka någon skillnad. Men kolla så det är rätt utväxling, finns ett nr bakom zinkringen, den bakom propellern. Om det skiljer från 280 så byt underdelen. Redigerad 8 November , 2018 av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 12 Postad 9 November , 2018 Har blästrat upp min ryckutjämnare och målat den så nu verkar den ok. När jag lossade den så satt det brickor bakom 2 av tre bultar vilket gör mig en aning fundersam....ska det av någon anledning vara brickor så vore det väl logiskt med 3 och inte 2? Och ska det vara brickor överhuvudtaget mellan ryckutjämnaren och svänghjulet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser