Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Pellen75

Pendlande varvtal VP KAD300 EDC

Rekommendera Poster

Hej,

Har problem med en KAD 300 med elektroniskt reglage/EDC vars varvtal har börjat pendla.

Vi byte båt i augusti, provkörde innan köp, körde hem båten (ca 1,5 timme) och var ute en helg utan problem. När vi åkte en sista dagstur innan upptagning började varvtalet ändra sig utan att reglaget rördes. Går upp och ner ca 200 varv.

Problemet är över hela registret, dvs inte turbo eller kompressor problem. Sista provturen för att felsöka uppstod problemet vid lite gaspådrag i hamnen (spännande…)

Jag har penta tekniker inkopplad men han var också frågande och hade fullt med vinterservice och skulle kolla vidare senare under hösten när det lugnat sig lite.

Har kommit fram till att det kan vara potentiometern i gasreglaget, styr signalen till EDC/Motor som reglerar gasen. (Hittade ett inlägg på maringuiden där en hade haft detta problem och löste det genom byte, var dock en D4 om jag minns rätt).

Enligt teknikern kan det även vara matarpump/bränslepump.

Någon med samma problem eller tips på lösningar eller tips på sätt att felsöka för att hitta/bekräfta felkällan?

Hej från Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är bränsletrycket, borde problemet bli större vid högre belastning, när motorn kräver mer bränsle. Om man kopplar in diagnosverktyget, kan man se pådraget i antal procent. Då ser man om det ändrar sig utan att man rör spaken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om varvtalet pendlar både över och under det inställda, som jag tolkar ditt inlägg, så tror jag mer på glapp i potentiometern än bränslepumpen. Vid strul med bränslet borde den enbart pendla neråt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Rollen Med diagnosverktyget menar du verktyget för att läsa felkoder?

@JonasAx Låter oneklingen logiskt. Såvida inte varvet börjar med att falla för att sedan gå upp och ner. Måste kolla video från siste turen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
‎2018‎-‎11‎-‎06 vid 08:22 skrev Pellen75:

tips på sätt att felsöka

Om du har ett diagnosverktyg är det självklart det första du ska göra. Beroende på utförande och antal mätpunkter i din motor så mäter den det den är programmerad för. Min personliga åsikt är att du inte ska ha en övertro på dessa instrument om du inte själv har ett sådant och vet hur man ska läsa av det.
Yamahaverkstan som servade min motor som hade ett specifikt fel sa "vi kopplar bara in datorn till motorn så ser vi alla fel". Helt fel. Det gjorde de inte. De fick bakläxa och göra om, göra rätt.

Vad jag vill säga är att ett diagnosverktyg är inte bättre än den person som analyserar svaren som ges från instrumentet och bedömer dem på ett professionellt och kompetent sätt.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Baxlaget Bra input. Tyvärr har jag inget instrument, har sökt på nätet och hittat några dyrare varianter. Vet inte vad man ska förvänta sig prismässigt.

Tips på instrument mottages gärna :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska inte köpa något sådant instrument. Du har ingen verkstad.
Jag vet inte vad du kan men i ditt fall gäller det uppenbarligen kontakter som du har.

Jag känner t.ex. bilmekaniker. Du känner säkert någon mek. Kolla upp det spåret!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte förhoppningsvis stänga denna tråd/fråga.

Båten är nu sjösatt och motorn varvar som den ska :) 

Enligt killen som gjorde service kunde felet bero på väldigt dåliga remmar. Detta ledde till att kompressorn inte jobbade som den skulle.

Alla remmar byttes i våras innan sjösättning och problemet är borta.

Har annat problem med att varvräknaren inte går ner när jag slår av. Dvs motorn går ner i varv men varvräknaren går ner väldigt långsamt. Startar ny tråd om detta om jag inte hittar något svar i forumet.

Tack för input 👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...