Rospiggen28T 0 Postad 31 Oktober , 2018 Hej! Jag brukar alltid låta sjövattensystemet på min inombordare suga i sig glykol tills det kommit igenom och ut i avgassystemet innan vintern. Men står nu inför ett problem, jag har ett elproblem på båten vilket gör att jag inte kan starta motorn (detta ska lösas framåt våren är tanken). Någon som har ett tips på hur man ändå kan skydda motorn från att frysa under vintern? Kan man pumpa in glykol eller går det blåsa ur havsvattnet med tryckluft? Tacksam för tipps mvh Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreasp 3 Postad 31 Oktober , 2018 Hej Börja med att töm ut allt vatten som finns i motorn. Sedan får du hitta det "hål" som sitter längts upp på motorn och fylla på med en glykolblandning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 31 Oktober , 2018 1 timme sedan skrev Andreasp: Hej Börja med att töm ut allt vatten som finns i motorn. Sedan får du hitta det "hål" som sitter längts upp på motorn och fylla på med en glykolblandning. Hmmm Lätt att då fylla cylindrar med glykolblandningen, det står redan havsvatten i avgasledningen, sedan behövs inte så mycket till för att det ska rinna in i limpan och vidare genom öppna avgasventiler, om inte maskinen är igång och avgaserna blåser regelbundet ut vattnet/glykolblandningen ur avgassystemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Oktober , 2018 Lossa slangen mellan värmeväxlaren och avgaskröken och ta ut vattnet där så kan det inte rinna in i cylindrarna. Vattensamlaren ("ljuddämpare") kan ha en dräneringsplugg så man kan tappa av den men den brukar vara fryssäker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 31 Oktober , 2018 Vad är det för motor respektive drivsystem (drev eller axel) Jag antar att motorn är sötvattenkyld, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rospiggen28T 0 Postad 31 Oktober , 2018 Tack för alla goda idéer! Att lossa slangarna, mellan värmeväxlaren och avgaskröken lät som en god idé tycker jag. Det är en Ford/lehman 2722e med axel, sötvattenkyld ja! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 31 Oktober , 2018 Du måste även tömma impellerpumpen (sjövattenpumpen) Sitter det en oljekylare så måste även den tömmas, backslaget går det något kylvatten där, om du nu ska dränera. Ligger avgaslimpan i sötvattenkretsen? Tar du bort slangen vid avgaskröken som skrevs här ovan så kan använda en sådan här pump kopplad till slangen för inkommande kylvatten. Stoppa ner den i en dunk med glykolvatten och när det kommer glykol ur avgaskrök slangen så bör du vara klar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Oktober , 2018 40 minuter sedan skrev Gelis: Du måste även tömma impellerpumpen Japp, det är en mycket god vana att ta ur impellern, besiktiga och smörja in med glycerin. Även om man sätter dit en ny impeller till våren så är en någorlunda frisk impeller bar att ha som reserv. I min förra båt gick sjövattnet igenom backslaget innan det gick till pumpen. Fyller man genom trevägsventilen, med en slang och tratt så fylls sjövattensystemet fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rospiggen28T 0 Postad 31 Oktober , 2018 Gelis, det du säger var jag lite inne på från början, menar du att jag kan pumpa igenom hela systemet från havsvattenintaget till avgaskröken? Eller går det hela vägen fram till avgasröret om man vill? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 31 Oktober , 2018 Motorn. Plocka ur impellern och termostaten. Lossa sjövattenslangen som går in till pumpen, där impellern satt. Använd en sån pump som visas ovan, eller kanske nån elektrisk variant. Koppla pumpen så att den kan suga glykolblandad kylvätska från t ex en 10 liters dunk, in i kylvattenpumpen, via en passande slang, när du kopplat enligt nedan. Lossa slangen som går från motorn till avgaskröken. Skarva slangen eller koppla in en längre för att kunna leda glykolvattnet åter till dunken. När allt är klart, låt cirkulera minst 10 minuter. Avgassystemet. Lossa från motorn. Det är rent vatten i avgassytemet, dämpare, avgasslang o s v. Det måste du tappa ur på lägsta pumpen. Kanske måste du även lossa dämparen och hälla ur vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 31 Oktober , 2018 Nu är jag enig med dig Hybro, frånsett termostaten, den sitter i sötvattendelen / kylvätskedelen, där det redan bör vara glykolblandning. 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 31 Oktober , 2018 Då har du redan glykolblandning i motorn? Gissar att det är en diesel. Då borde det ändå gå att få fart på motorn. Lossa generatorns drivrem. (Säkrast då du har ett ospecat elfel, så att inte generatorn går utan belastning.) Kortslut mellan det grova kabeln på solenoiden / startreläet på startmotorn och det lilla anslutningsstiftet. Då går startmotorn igång. Är det mekanisk dieselpump, så borde motorn starta som vanligt. Och gör som du gjort tidigare. Är det elfel på generator, är det troligen lossa alla anslutningar på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rospiggen28T 0 Postad 31 Oktober , 2018 Ok ja sötvatten delen är det inga problem med, jag har redan glykol i det slutna systemet. Det är sjö/havsvatten lopen som behöver få i sig glykol inför invintringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 31 Oktober , 2018 1 timme sedan skrev Rospiggen28T: Gelis, det du säger var jag lite inne på från början, menar du att jag kan pumpa igenom hela systemet från havsvattenintaget till avgaskröken? Eller går det hela vägen fram till avgasröret om man vill? Ja precis om du tar bort slangen för utgående kylvatten på kröken, om nu sådan finns på din motor. Du kanske får ta bort impellern och skruva tillbaka locket på pumpen, impellern kan blockera vattnet när den står still. Nja, det där beror lite på hur avgassystemet ser ut, och vilka nivåskillnader i förhållande till avgaskröken vi pratar om. Är det för stort motstånd i avgassystemet efter kröken/knät så kan vattnet gå baklänges in i avgaslimpan pga att det inte finns något mottryck när motorn är avstängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Oktober , 2018 1 timme sedan skrev Hybro: Kanske måste du även lossa dämparen och hälla ur vattnet. Vattensamlaren är normalt fryssäker. Finns det en dräneringsplugg på vattensamlaren så kan man tömma. Där kan man även ta hand om glykolvattnet om man kör glykolisering med motorn igång. Vattensamlaren kallas ibland ljuddämpare men dess huvudsakliga uppgift är att ta hand om det vatten som kan finnas i avgasslangen. OBS att pumpen inte alltid är "första anhalten" för sjövattnet, det kan ha passerat backslaget. Det säkraste är alltid att suga in genom kylvattenintaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rospiggen28T 0 Postad 1 November , 2018 Suveränt hörni! Tack för hjälpen nu ska det nog gå fint att vintra in gamla Bettan!! 😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser