Frippe68 40 Postad 30 Oktober , 2018 (redigerade) Jag har dessvärre sprickor i gelcoaten på en båt som levererades ny i somras. Nu ska återförsäljaren åtgärda sprickorna och jag funderar på ett antal saker: * Vad kan man förvänta sig för resultat vid en gelcoatreparation? Jag förväntar mig att båten inte kommer att se lagad ut. Är det en rimlig förväntan? Enligt konsumentköplagen ska jag väl inte behöva acceptera en reparation som syns och därmed sänker båtens värde? * Jag kommer att ha kostnader för att lämna båten hos återförsäljaren. Dels i milkostnader, men även i tid. Hur ska man resonera när det gäller kompensation? * Annat att tänka på? Bifogar en bild på en av sprickorna. Tacksam för input! Redigerad 30 Oktober , 2018 av Frippe68 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 200 Postad 30 Oktober , 2018 Bara undrar... Fanns sprickorna vid leverans eller har de uppstått senare. I båda fallen kan jag tro att det vertikala röret (del av pullpit?) har utsatts för kraftig påverkan, och då ger något med sig. På min segelbåt har jag fått liknande sprickor efter att mantågsstötta utsatts för tryck i sidled. Vilket de inte är konstruerade för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe68 40 Postad 30 Oktober , 2018 (redigerade) Det är en berättigad fråga. Sannolikt fanns sprickan på bilden vid leverans. Den upptäcktes och anmäldes till återförsäljaren ca en vecka efter leverans. Kan tillägga att pulpiten på bilden har fem ytterligare infästningar alldeles i närheten av den på bilden, och ingen av dessa har sprickbildning. Utöver detta finns liknande sprickor på ett antal andra ställen, som inte utsätts för belastning. Sprickornas orsak har dock inte varit en diskussion med ÅF, utan jag funderar som sagt på punkterna ovan. Redigerad 30 Oktober , 2018 av Frippe68 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 998 Postad 30 Oktober , 2018 2018-10-30 vid 19:53 skrev Frippe68: Jag har dessvärre sprickor i gelcoaten på en båt som levererades ny i somras. Nu ska återförsäljaren åtgärda sprickorna och jag funderar på ett antal saker: * Vad kan man förvänta sig för resultat vid en gelcoatreparation? Jag förväntar mig att båten inte kommer att se lagad ut. Är det en rimlig förväntan? Enligt konsumentköplagen ska jag väl inte behöva acceptera en reparation som syns och därmed sänker båtens värde? - - - Delsvar... Om återförsäljaren gör en korrekt lagning av sprickorna så ska det inte synas något av lagningen efteråt. Gelcoaten är dessutom så ny (ej solpåverkad) att lagningen kommer att "följa åldrandet" på resten av båten. Innan sprickan lagas så ska orsaken till att det spruckit letas upp. Är det pulpitfästet som är snett eller är det ojämt under däck så mutter o bricka pressat sönder ytskiktet? Annars torde sprickorna återkomma. Reparatören måste självklart skruva bort pulpiten så att han/hon kommer åt att fixa även den del av sprickorna som sitter under pulpitfästet. Ersättningsfrågorna överlåter jag åt någon som är mer kunnig på konsumentjuridik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe68 40 Postad 31 Oktober , 2018 Tack för svar! Då låter det som att det finns metoder för en ”osynlig” reparation, och på en ny båt så är det just det jag kommer att förvänta mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 31 Oktober , 2018 2018-10-31 vid 09:47 skrev Frippe68: Tack för svar! Då låter det som att det finns metoder för en ”osynlig” reparation, och på en ny båt så är det just det jag kommer att förvänta mig. Professionella varv gör mirakel även på äldre gelcoat så det skall nog inte vara några som helst problem. Vad är det för båt om man får lov att fråga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 31 Oktober , 2018 Transport borde nog säljaren stå för. Alternativt kan hen komma hem till dig o göra jobbet där.😀 Förlorad tid är mer tveksamt. Gissar du kör på din fritid o då har du ju ingen förlorad inkomst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 540 Postad 31 Oktober , 2018 Du har rätt att få ersättning för förlorad arbetsinkomst om säljaren tex. kräver att du ska vara hemma när båten hämtas av hen under den tid du ska arbeta eller om du måste sluta tidigare eller börja senare för att hinna köra båten till säljaren innan hen stänger. Förlust av fritid ersätts inte och du kan inte välja att transportera båten på arbetstid om det inte krävs av säljaren. Troligen kan du få mera värde än de pengar du förlorar med trevligt bemötande och samarbetsvilja, kanske en gratis service på motorn och/eller hjälp att täcka båten när den är fixad. Dessutom är det ju roligare och trevligare att samarbeta än att "slåss" för pengarna. Säljarens beteende påverkar naturligtvis också hur man väljer att agera. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser