Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
oyster

Äldre givare till ekolod etc.

Rekommendera Poster

Jag har i min nya båt hittat inte mindre än tre genomföringar till diverse givare/sensorer, bl.a. äldre lod/logg samt en äldre echopilot forward looking sonar. Ingen fungerar/är i bruk. Men är själva genomföringen/hylsan i något typ av standardformat, så att man kan använda den till en nyare Garmin t.ex.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att givare ska vara utbytbara mot annat fabrikat (och kanske även årgång) av genomföring så ska det stämma med diameter, längd, tätningars placering, låsning/fastsättning. Att alla dessa parametrar ska passa är nog som att vinna på lotteri, speciellt om det är riktigt gamla givare i din båt. Idag har det blivit vanligt med kombinationsgivare som mäter både fart o djup och de givarna är betydligt grövre än givare med bara en funktion.

Ibland har man tur inom samma fabrikat, Jag bytte en gång från Silva 2000-instrument (jag vill minnas att deras urgamla instrument hette så) till deras Nexus-serie. De genomföringarna var av exakt samma modell så det var bara att skifta givare den gången.

Jag föreslår att du demonterar genomföringarna, kollar diametern på hålet i skrovet och tar med skjutmåttet till båttillbehörsbutiken för att se om någon lämplig genomföring o givare passar.

Om hålet är för litet så är det bara att vidga det. En modell för att kunna köra med en hålsåg i ett befintligt hål är att slå i en träplugg i hålet så du får styrning för centrumborret.

För stora hål plastas igen o så borras/sågas nytt hål i lagningen.

Övertaliga genomföringshål plastas igen.

Att ha "icke säkrade" givare i genomföringarna medför risk för att givaren åker ur o båten sjunker...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...