oyster 14 Postad 30 Oktober , 2018 Jag har i min nya båt hittat inte mindre än tre genomföringar till diverse givare/sensorer, bl.a. äldre lod/logg samt en äldre echopilot forward looking sonar. Ingen fungerar/är i bruk. Men är själva genomföringen/hylsan i något typ av standardformat, så att man kan använda den till en nyare Garmin t.ex.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 978 Postad 30 Oktober , 2018 För att givare ska vara utbytbara mot annat fabrikat (och kanske även årgång) av genomföring så ska det stämma med diameter, längd, tätningars placering, låsning/fastsättning. Att alla dessa parametrar ska passa är nog som att vinna på lotteri, speciellt om det är riktigt gamla givare i din båt. Idag har det blivit vanligt med kombinationsgivare som mäter både fart o djup och de givarna är betydligt grövre än givare med bara en funktion. Ibland har man tur inom samma fabrikat, Jag bytte en gång från Silva 2000-instrument (jag vill minnas att deras urgamla instrument hette så) till deras Nexus-serie. De genomföringarna var av exakt samma modell så det var bara att skifta givare den gången. Jag föreslår att du demonterar genomföringarna, kollar diametern på hålet i skrovet och tar med skjutmåttet till båttillbehörsbutiken för att se om någon lämplig genomföring o givare passar. Om hålet är för litet så är det bara att vidga det. En modell för att kunna köra med en hålsåg i ett befintligt hål är att slå i en träplugg i hålet så du får styrning för centrumborret. För stora hål plastas igen o så borras/sågas nytt hål i lagningen. Övertaliga genomföringshål plastas igen. Att ha "icke säkrade" givare i genomföringarna medför risk för att givaren åker ur o båten sjunker... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser