Niklas-ES 41 Postad 28 Oktober , 2018 Hej! Köpte mej en liten båt för några veckor, var de grisen i säcken, då motorn gick dåligt på mellanregistret. Men bra på hög och lågvarv. Tänkte ta tag i det till våren, men tänkte börja så att mixskruvarna stog rätt. enligt vad fått höra på ett amerikanskt yamahaforum är att dom skall vara på 2.5 varv ut. Lite snabb som jag var så tänkte jag justera det direkt. (utan att bry mej mycket på vad dom var ställd på nu). förgasare ett var rätt bra lika, förgasare två var väldigt snålt ställd. kanske halvvarvet ut. Nu i efterhand blir osäker om jag ens var på rätt skruvar. Yamaha 20 hk 1992 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 28 Oktober , 2018 Normalt finns det inga justeringar för mellan och högvarvsregistret utan dessa har fasta munstycken. Däremot så bör skruvarna på bilden vara till lågvatvssområdet. Justeringen går inte att göra med obelastad motor då blir det ovillkorligen fel. Och då blir också övergången till mellanregistret fel. Båten bör förtöjas säkert vid brygga. Gör grundinställningen på skruvarna, har inte detta för din motor i huvudet, starta motorn ställ tomgången runt 800-900 rpm, lägg i växel här ska motorn kunna gå utan att vilja stanna, varvtalet bör sjunka till 600-700 rpm Låt den gå några minuter, ur med växel och gasa ur några gånger. I med växel igen inga hostningar eller tendenser att vilja stanna, har du tur så hamnade du rätt direkt. Dock inte troligt utan du får prova att skruva ut nålarna lite kanske justera tomgången och upprepa enl ovan. Varför jag skrev skruva ut är att det vanligaste felet är att lågvarvsnålarna är för snålt ställda. Naturligtvis kan man få skruva in nålarna också. Så här får man hålla på tills man är nöjd med motorns gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 28 Oktober , 2018 (redigerade) Tack för ditt svar.. nånting man får testa i vår, men om dessa är det ända man kan justera, borde du 2.5 stämma? Men brukar det vara samma på båda förgasarna? Jättesvårt att hitta nå inställning för dessa annars Redigerad 28 Oktober , 2018 av Niklas-ES Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 28 Oktober , 2018 Om det är 2,5 på din motor vet jag inte, kan ju vara så som du hittat på ett yammaforum. På äldre Mercury är grunden 1,5. Samma grund på bägge förgasarna, även när du justerar så ska det vara lika på på bägge fuggarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 29 Oktober , 2018 (redigerade) Hej! Hittade alldeles nyss en drygt 6 minuter lång filmsnutt på YouTube som nog kan vara relevant i ditt fall. Om inte annat så filmas förgasar/motor ur många olika vinklar vilket ofta underlättar säker identifiering, själv tror jag att detta är "exakt din förgasare"? (Vet ingenting om din motor men visst visar väl min hopsaxade bild nedan mycket stora likheter. Om än från olika vinklar, men men?) I filmen pratas om ett nytt modifierat munstycke som lätt kan brytas av, knappast någon tvekan vad som avses? Tja, modifieringen har säkert tillkommit av goda skäl men visst ser det nya nålmunstycket väldigt klent och brytbenäget ut?? Bildkälla Youtube, och som synes skärmdumpat efter 2:44 av 6:25 minuter. Redigerad 29 Oktober , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser