pseudonym 1 167 Postad 27 Oktober , 2018 Kan ju tyckas vara overkill med ett ankarspel på en såpass liten segelbåt som en Albin 57, men har man som jag ganska dåliga axlar som har blivit utslitna i jobbet så är till och med ett 5 kilos ankare med 5 meter kätting en plåga att slita upp. Så då gick jag och köpte nu på Seasea:s rea ett litet ankarspel med en lintrumma för max 10 kg ankarvikt och för 6 mm lina som har en brottslast på 600 kg. Så håller just nu på att byta ut den medföljande linan till en treslagen som håller ännu högre last. Har då en tanke på att montera denna i det aktre stuvutrymmet under bänken mot akterspegeln och låta linan gå upp genom stuvluckan (i trä) sedan upp och över pushpit. Det andra alternativet är att montera en liten badplattform på motsatta sidan där nu utombordaren sitter och sätta ankarspelet där istället men det blir en inte lika snygg montering att ha det synligt ute. Att välja ett spel med en så klen lina som 6 mm kan ju tyckas dumt men med en trailerbar liten båt som sticker endast 0,6 med kölen uppe så kommer man ju längst in i vikarna och kan då ligga mycket skyddat och behöver heller inte de grövsta grejerna. Man blir ju även bekvämare med åren och kan man underlätta tillvaron så gör man vad man kan för det. Har sett en del Youtubeklipp med den här typen av spel och de fungerar till småbåtar som styrisar eller ribbåtar för fiske, men jag tror även att den kan klara att hålla min båt på 800 kg i schack nattetid. Några synpunkter eller kommentarer på min tanke? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Oktober , 2018 Sådant här gillar jag. Att göra båtlivet bekvämt även när kroppen börjar protesera. Det är viktigt att några vågar tänka utanför boxen. Det här borde fungera utmärkt, det finns ju både dyneema och wire om man vill mycket starkare ankartåg. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 220 Postad 27 Oktober , 2018 (redigerade) Jag har märkt att det blir fler båtar med motoriserade ankarspel och jag har nyfiket frågat hur man upplever dessa. Några har svarat att det ibland har strulat och det inte fungerar som det ska, tex att det slirar eller inte händer någonting. Och det kanske är just då som man behöver ankarspelet som bäst! Om spelet skulle trilskas och ankarlinan måste hanteras manuellt så kan 6 mm upplevas som för klent, överväg åtminstone 10 mm så skär inte ankarlinan in i händerna. Samt kontrollera så att vald lina inte har för låg hållfasthet? Vad krävs för en båt på ca 1 ton? Man kan ju på en segelbåt även vinscha upp ett ankare med någon skotvinsch men det blir mycket vevande, kanske något att fundera på i nödfall. En elektrisk vinschvevare kan dock underlätta, tex WINCHRITE EL WINCHHANDTAG eller iWinch vilken man använder till en starkare skruvdragare på minst 70nm. Redigerad 27 Oktober , 2018 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 27 Oktober , 2018 (redigerade) 15 minuter sedan skrev per_62: Jag har märkt att det blir fler båtar med motoriserade ankarspel och jag har nyfiket frågat hur man upplever dessa. Några har svarat att det ibland har strulat och det inte fungerar som det ska, tex att det slirar eller inte händer någonting. Och det kanske är just då som man behöver ankarspelet som bäst! Om spelet skulle trilskas och ankarlinan måste hanteras manuellt så kan 6 mm upplevas som för klent, överväg åtminstone 10 mm så skär inte ankarlinan in i händerna. Samt kontrollera så att vald lina inte har för låg hållfasthet? Vad krävs för en båt på ca 1 ton? Man kan ju på en segelbåt även vinscha upp ett ankare med någon skotvinsch men det blir mycket vevande, kanske något att fundera på i nödfall. En elektrisk vinschvevare kan dock underlätta, tex WINCHRITE EL WINCHHANDTAG eller iWinch vilken man använder till en vanlig skuvdragare. Faktum är att jag har en gammal pryl liggandes som jag bytte till mig av en god vän för ett par år sedan. Den heter ”AnkraLätt” och utgörs av just en skotwinsch som kraftöverföring. Den salufördes av ett svenskt företag och är avsedd för pushpit med ett mellanrör halvvägs upp för att stabilisera konstruktionen, men det går även att montera den längs ett vertikalt rör. Redigerad 27 Oktober , 2018 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 27 Oktober , 2018 (redigerade) Här en annan kul sak jag har liggandes. Ett flygankare som likt en manta sveper ut med sina vingar och flyger längs botten. Fick det med ett båtköp men har aldrig provat det, och att det inte längre finns på marknaden kanske talar om hur bra det var? Redigerad 27 Oktober , 2018 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 919 Postad 27 Oktober , 2018 2 timmar sedan skrev per_62: Jag har märkt att det blir fler båtar med motoriserade ankarspel och jag har nyfiket frågat hur man upplever dessa. Några har svarat att det ibland har strulat och det inte fungerar som det ska, tex att det slirar eller inte händer någonting. Och det kanske är just då som man behöver ankarspelet som bäst! Om spelet skulle trilskas och ankarlinan måste hanteras manuellt så kan 6 mm upplevas som för klent, överväg åtminstone 10 mm så skär inte ankarlinan in i händerna. Samt kontrollera så att vald lina inte har för låg hållfasthet? Vad krävs för en båt på ca 1 ton? - - - De flesta ankarspel har någon form av rulle som pressar linan mot ett drivhjul. Den typen av spel är känslig för rätt injustering. TS (pseudonym) nyinköpta ankarspel verkar vara mer av typen vinchrulle (ungefär som en gammal spinnrulle för fiske) som rullar in linan på spolen. Den typen av ankarspel torde inte ha problem med slirning, däremot kan linvarven skära in så att det blir stopp vid utmatningen. Jag har haft ankarspel med drivhjul under några år (blyad lina). Injusteringen är väldigt känslig på mitt spel (minns inte fabrikat o modell). Vid för lite tryck så slirar det - vid för stort tryck så slits spännhjulet ut i förtid (det fastvulkade gummit sprack så hjulet delade på sig och sen fick jag övergå till manuell hemtagning i väntan på nytt spännhjul). Nu verkar jag ha fått till ett lagom tryck på spännhjulet så inmatningen fungerar utan att slira. Dragkraften i ett elektriskt ankarspel är enormt stor så kraften räcker till även om vinden trycker på i sidan. Det är väldigt bekvämt med elektriskt ankarspel och fjärrkontroll, både vid utläggning och hemtagning. Jag har inte haft ryggproblem ännu men blir ju ett år äldre för varje båtsäsong... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Oktober , 2018 12 timmar sedan skrev per_62: Om spelet skulle trilskas och ankarlinan måste hanteras manuellt så kan 6 mm upplevas som för klent, Galningarna som klättrar i berg brukar väl något slags handtag för att dra tunna linor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 28 Oktober , 2018 Efter en sommar med båt insåg jag att ett ankarspel var ett måste. Börja en vacker dag med att vara slut och helt svettig efter att ha tagit upp en ankare? Nej, tack. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 28 Oktober , 2018 (redigerade) Ser ut som ett Lewmar crw 400? Dylik har betjänat min 7 meters WA på 1400 kg i några år nu utan mankemang. Använder vinchlina (Dyneema) Har iofs aldrig ankrat i storm. Mats Redigerad 28 Oktober , 2018 av ziggemannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 29 Oktober , 2018 Bytte då ut linan till en ren 100% dyneema utan ytterhölje. Är ju lite känsligare för skav utan höljet men provar så får jag se hur den slits, har ju kvar originallinan om det inte skulle funka. En brottslast på 2300 kg borde räcka för en båt som väger 800? 😜 https://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/tagvirke/dyneema-100-procent/dyneema-100-5mm-gra-12-flatad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser