Mackey 4 463 Postad 27 Oktober , 2018 (redigerade) Fick mitt faktura från Pantaenius nyligen. U R K ! ! ! 🤢 Mer än 40 % höjning från föregående år. Det är säkert ändå en bra försäkring, men se upp så att du inte bara betalar utan att reflektera. Kan vara värt att fråga dem vad som hänt så att höjningen inte bara passerar utan att någon reagerar. Mackey Redigerad 27 Oktober , 2018 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Oktober , 2018 Kollade precis - fick ungefär 30% höjning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Oktober , 2018 (redigerade) Du är nog nästan sist på detta. Vi som betalade vår försäkring i våras har redan smält det och även betalat den. Jag ringde och frågade vad som stod på och de sa att det var först en årlig reglering men sedan en höjning på grund av kraftig ökning av ”skador”. Jag frågade om det var stöld av utombordsmotorer han menade men han sa att det var generellt över hela skalan och om så var fallet hade de inte kunnat öka bara för motorbåtar utan alla är med och betalar. Jag tog kontakt med ett par andra bolag för att sondera lite. Men jag kom snabbt fram att jag redan hade den bästa försäkringen så jag betalade snällt min premie på 7700kr som kostade 5500kr förra året. Redigerad 27 Oktober , 2018 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 27 Oktober , 2018 Jag betalade min premie till Pantaenius i våras och då var det ca 15% höjning från 2017. Det tyckte jag var tillräckligt saftigt. Med 40% höjning lär deras kundkrets minska. De har kanske haft lockpris några år för att få in försäkringstagare, ett rätt vanligt fenomen i försäkringsbranchen (har varit med om det för bilförsäkringen för ca 15 år sedan). Sen handlar det ju även om villkoren. Panthaenius villkor är riktigt bra (kanske för bra...). Jag har tyvärr haft anledning att utnyttja försäkringen en gång (letade upp ett okänt grund år Sjöfartsverket och fick tvärstopp). Skaderegleringen sköttes oklanderligt. Problemen för försäkringsbolag med Panthaenius typ av villkor är annars att försäkringstagarna inte bryr sig om att ta hand om sina grejor. Vid ett tillfälle träffade jag en motorbåtsägare som just blivit av med sin 250hp utombordare som han låtit hänga kvar på båten i flera månader efter upptagningen. Han bara ryckte på axlarna och konstaterade att han skulle få en ny motor av försäkringsbolaget. Usch för sådan nonchalans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 27 Oktober , 2018 Villkorsmässigt finns det inga alternativ, så det får kosta. Ca 3000 per år just nu för oss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Oktober , 2018 5 minuter sedan skrev raol: Villkorsmässigt finns det inga alternativ, så det får kosta. Det kom jag också fram till. På min förra båt knäckte jag trämasten, det blev naturligtvis ingen ersättning från dåvarande bolag. Med Pantaenius hade jag fått en ny rigg. Så jag är fast hos dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Oktober , 2018 För mig var det när jag upptäckte att reglerna för vinterliggande ändras kraftigt av det försäkringsbolag som jag har haft sen 1972, som gjorde att jag bytte bolag. Har viterförvarati sjön halva tiden sen dess. Enda försäkringsskadan jag haft var pga höststormen 1969, så man har betalat för många andra båtägares skador. Fast ansvarsförsäkringen gentemot andra båtar är kanske den viktigaste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 28 Oktober , 2018 Men visst är det skönt att slippa använda försäkringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 28 Oktober , 2018 13 timmar sedan skrev raol: Villkorsmässigt finns det inga alternativ, så det får kosta. Ca 3000 per år just nu för oss. Det du kan göra är att höja självrisken, så gjorde vi för att få ner premiekostnaden. Vi vill inte ha en försäkring för småskador och mindre stölder, det klarar vår ekonomi. Det viktiga för oss är att få ev. större dyrare skador ersatta utan att vara tvungen att lägga 10 000-tals kronor i mellan beroende på åldersavdrag eller få pengar för en halv båt vid ett totalhaveri. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 28 Oktober , 2018 Tvärt om skulle passa oss bättre. Generellt är självrisken ett gissel som gör försäkringar värdelösa vid mindre förluster. Cykelstölder är ett bra exempel. En enklare pendlarcykel ger i princip inget i ersättning vid stöld eftersom självriskbeloppet är ungefär lika stort som cykelns värde (som försäkringsbolagen beräknat värde). Har man då inte 2000-3000 att lägga ut för att ersätta cykeln står man utan transportmedel i den situationen. Jag anser att självrisker ska vara i proportion till värdet på det som förlorats i stället för fasta belopp. Visst ska det finnas en undre gräns för att det ska bli rimligt, men den kunde vara 500 kr kanske. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 28 Oktober , 2018 (redigerade) 24 minuter sedan skrev raol: Cykelstölder är ett bra exempel. Nu är ju inte detta Happyride utan Maringuiden... Jag håller absolut med om att cyklar är ett problem när man blir av med dem, värde noll kronor och självrisk 2 000:- kronor. Du kan säkert också sänka självrisken hos Pantaenius mot en högre försäkringspremie, ring och kolla. Hälsn. Mackey Tillägg PS 24 minuter sedan skrev raol: Tvärt om skulle passa oss bättre Någon som är förvånad? 🙃 Se det inte som ett personangrepp, men det är lite kul att du alltid har en annan uppfattning. Redigerad 28 Oktober , 2018 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 28 Oktober , 2018 Jag hoppas ju att jag aldrig behöver utnyttja försäkringen. Har bara utnyttjat en sakförsäkring en gång i hela mitt liv. Blev av med en cykeldator och fick ersättning (efter självrisk och åldersavdrag) för den. Men 3000 per år är inte nåt problem för oss tre att dela på. Det får vara som det är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 28 Oktober , 2018 Jag resonerar som Mackey. Att betala premie för småsaker känns som pengar i sjön. Man går ju liksom per defenition back på't. Försäkringbolag finns ju för att ta dina pengar, det är grunden i själva affärsidén. Sen när du klantat så kanske du får ersättning. Men i långa loppet är snittkunden givetvis förlorare mot bedragarna och ägarna av bolaget. Men ändå är det lite av ett nödvändigt ont att ha en försäkring mot stora utgifter som skulle ruinera en helt. Att sponsra verksamheten man vet att man går back på för att försäkra brukscyklar å annat småkrafs avstår jag absolut ifrån. Så jag väljer alltid låg premie = hög självrisk. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 28 Oktober , 2018 Det är ju fint om man är rik, men är man fattig kan en cykelstöld helt rasera ekonomin för månader framöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 28 Oktober , 2018 33 minuter sedan skrev raol: Det är ju fint om man är rik, men är man fattig kan en cykelstöld helt rasera ekonomin för månader framöver. Det är klart att om pendlarcykeln för en tusenlapp blir stulen så kan det påverka ekonomin någon/några månader innan man hittat en "ny" cykel om man inte har så bra ekonomi. På Blocket-Stockholm finns just nu cirka 150 st. herrcyklar från 350:- kronor upp till 2500:- kronor så det borde kunna lösa sig rätt fort. Jag tror inte det är värt att ens försöka försäkra en pendlarcykel. Är man beroende av cykeln är det bättre att skapa sin egen försäkring genom att lägga en krona eller två i cykelsparbössan varje dag. För många år sedan skapade jag och några kompisar ett eget "försäkringsbolag" för våra cyklar där vi la en summa varje månad. När någon blev av med cykeln eller något gick sönder så fanns det en grundplåt som oftast täckte hela skada/förlusten. Vet inte om detta skulle funka idag, det stjäls ju cirka 70 000 cyklar om året och säkert massor med hjul, sadlar, mm. Det är ju rätt mycket som skiljer cyklar från båtar, så vi kanske ska hålla oss till båtförsäkringar för enkelhetens skull. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 28 Oktober , 2018 2 minuter sedan skrev Mackey: Det är klart att om pendlarcykeln för en tusenlapp blir stulen så kan det påverka ekonomin någon/några månader innan man hittat en "ny" cykel om man inte har så bra ekonomi. På Blocket-Stockholm finns just nu cirka 150 st. herrcyklar från 350:- kronor upp till 2500:- kronor så det borde kunna lösa sig rätt fort. Jag tror inte det är värt att ens försöka försäkra en pendlarcykel. Är man beroende av cykeln är det bättre att skapa sin egen försäkring genom att lägga en krona eller två i cykelsparbössan varje dag. För många år sedan skapade jag och några kompisar ett eget "försäkringsbolag" för våra cyklar där vi la en summa varje månad. När någon blev av med cykeln eller något gick sönder så fanns det en grundplåt som oftast täckte hela skada/förlusten. Vet inte om detta skulle funka idag, det stjäls ju cirka 70 000 cyklar om året och säkert massor med hjul, sadlar, mm. Det är ju rätt mycket som skiljer cyklar från båtar, så vi kanske ska hålla oss till båtförsäkringar för enkelhetens skull. Mackey Det är lätt att utgå ifrån sig själv men min pendlarcykel kostade 25.000 kronor då jag köpte den så jag vill nog fortsätta ha den försäkrad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 28 Oktober , 2018 Samtidigt är det nästan ingen (några få i skärgårdsområden, men de är nog färre än tusen i hela landet) som är beroende av sin båt för transport och försörjning, så då kan man lika gärna argumentera för att det inte ska gå att försäkra dyra båtar som bara används för rekreation. Så det blir liksom bara löjligt att argumentera för att utesluta det ena eller andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 28 Oktober , 2018 (redigerade) 1 timme sedan skrev Silverfox59: Det är lätt att utgå ifrån sig själv men min pendlarcykel kostade 25.000 kronor då jag köpte den så jag vill nog fortsätta ha den försäkrad. Det är nog inte så troligt att någon som upplever sig som fattig har en pendlarcykel för 25 000:- kronor, men alla är ju olika. Tillägg: Inget ont menat mot dig Silverfox59, kan ju låta så... Det är klart att det är tingens värde och hur viktiga de är för en som avgör om man försäkrar eller inte och hur en ev. försäkring ser ut. Jag har alltid haft "kör vidare försäkring" på bilen när jag arbetat långt hemifrån, men kan jag cykla eller åka kollektivt så behöver jag ju inte en sådan. Åter till båtförsäkringar??? Mackey Redigerad 28 Oktober , 2018 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 28 Oktober , 2018 3 minuter sedan skrev raol: Samtidigt är det nästan ingen (några få i skärgårdsområden, men de är nog färre än tusen i hela landet) som är beroende av sin båt för transport och försörjning, så då kan man lika gärna argumentera för att det inte ska gå att försäkra dyra båtar som bara används för rekreation. Så det blir liksom bara löjligt att argumentera för att utesluta det ena eller andra. Läst men inte förstått?! Tror jag?!?! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 28 Oktober , 2018 26 minuter sedan skrev Mackey: Det är klart att om pendlarcykeln för en tusenlapp blir stulen så kan det påverka ekonomin någon/några månader innan man hittat en "ny" cykel om man inte har så bra ekonomi. På Blocket-Stockholm finns just nu cirka 150 st. herrcyklar från 350:- kronor upp till 2500:- kronor så det borde kunna lösa sig rätt fort. Jag tror inte det är värt att ens försöka försäkra en pendlarcykel. Är man beroende av cykeln är det bättre att skapa sin egen försäkring genom att lägga en krona eller två i cykelsparbössan varje dag. För många år sedan skapade jag och några kompisar ett eget "försäkringsbolag" för våra cyklar där vi la en summa varje månad. När någon blev av med cykeln eller något gick sönder så fanns det en grundplåt som oftast täckte hela skada/förlusten. Vet inte om detta skulle funka idag, det stjäls ju cirka 70 000 cyklar om året och säkert massor med hjul, sadlar, mm. Det är ju rätt mycket som skiljer cyklar från båtar, så vi kanske ska hålla oss till båtförsäkringar för enkelhetens skull. Mackey Intressant att när Du väl har fått förmedla Din åsikt om cykeln så skall ärendet tillbaka till båtförsäkringar. Om Du tycker att cykeln inte hör hit kan Du väl avstå från att debattera, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 28 Oktober , 2018 (redigerade) 16 minuter sedan skrev Volvo_Penta: Intressant att när Du väl har fått förmedla Din åsikt om cykeln så skall ärendet tillbaka till båtförsäkringar. Om Du tycker att cykeln inte hör hit kan Du väl avstå från att debattera, eller? Utan att utrycka någon åsikt om det ena eller det andra så föreslår jag att du skapar en egen tråd där vi kan hacka på varandra... 😁😁😁😁😋 Avsikten med att jag skapade denna tråd var att uppmärksamma att Pantaenius gjort en kraftig justering av premien på båtförsäkringar, inget annat. Tillägg: Sedan är det ju en tolkningsfråga om det jag skriver 46 minuter sedan skrev Mackey: Det är ju rätt mycket som skiljer cyklar från båtar, så vi kanske ska hålla oss till båtförsäkringar för enkelhetens skull. betyder "så skall ärendet tillbaka till"... Mackey Redigerad 28 Oktober , 2018 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 28 Oktober , 2018 Någon som vill diskutera försäkring av 1600-tals ur? Jag har ett golvur av James Markwick (London), rätt häftigt med ett ur som tickat på i mitt hem i 60 år och kanske är uret inne på sitt 400:ade års tickande. Ett tick i sekunden innebär cirka 12 miljarder tick! Dessvärre är fodralet inte original. Hur tycker ni jag ska försäkra detta? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 28 Oktober , 2018 4 timmar sedan skrev Mackey: Någon som vill diskutera försäkring av 1600-tals ur? Jag har ett golvur av James Markwick (London), rätt häftigt med ett ur som tickat på i mitt hem i 60 år och kanske är uret inne på sitt 400:ade års tickande. Ett tick i sekunden innebär cirka 12 miljarder tick! Dessvärre är fodralet inte original. Hur tycker ni jag ska försäkra detta? Mackey Pantaenius? Dom ger ju nytt för gammalt utan åldersavdrag... 🤔 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salty 26 Postad 28 Oktober , 2018 (redigerade) Hög självrisk påverkar ju att premien blir lägre. Ett alternativ med 10 000 kr i självrisk och det påverkar premien med ca 30-40% ifrån första alternativet på 3000 kr om jag minns rätt när jag kollade på en båt för några år sedan. Övriga skadeförebyggande åtgärder ger ofta upp till 30-40% beroende på val av båt. Förarintyg (Alternativt erfaren sjöbjörn) 🛳🐨 För motorbåt kan det finnas en hel del skadeförebyggande åtgärder som sänker premien med ganska mycket: Fastlåst båt med klass 3 vid brygga Inlåst båt/utombordare under vintern Gpslarm Micropunkter Imånga fall kan det ju vara en fördel i att investera i dessa förebyggande åtgärder. Dels kan det ofta handla mellan 15-30% i rabatt om man vidtagit alla åtgärder. Har man genomfört dessa har man sannolikt mindre sannolikhet att man drabbas av något oförutsett vilket är den största vinsten. aldrig kul när man kört på grund, eller drabbats av stöld... 😕 Så det kan ju vara bra att även kolla med sitt försäkringsbolag vilka skadeförebyggande åtgärder som kan vara lämpligt att genomföra. Med vänliga hälsningar Salty Redigerad 28 Oktober , 2018 av Salty Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 28 Oktober , 2018 När jag tecknade min Panthaeniusförsäkring så fick SXK-medlemmar 50% rabatt på den överenskomna självrisken, så "då var det billigt" att välja en hög självrisk. Jag tror att de slutat med det erbjudandet numera, men de som tecknat med de villkoren får behålla dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 28 Oktober , 2018 3 minuter sedan skrev Lintott: När jag tecknade min Panthaeniusförsäkring så fick SXK-medlemmar 50% rabatt på den överenskomna självrisken, så "då var det billigt" att välja en hög självrisk. Jag tror att de slutat med det erbjudandet numera, men de som tecknat med de villkoren får behålla dem. Japp, det stämmer att de inte har det erbjudandet kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fcinf 0 Postad 28 Oktober , 2018 (redigerade) Fick en höjning på ca 4.5% från 2017 så kom väl ganska billigt undan låter det som, från ca 5250 til 5500 i år med 4000 i självrisk, också Panthaenius Redigerad 28 Oktober , 2018 av fcinf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 30 Oktober , 2018 Efter att ha läst samtliga inlägg så här långt vet jag inte om jag törs yttra mig.Vi spelar inte samma lag. Jag har endast mostv. till trafikförsäkring för ett par hundringar hos Länsföräkringar. Det är allt. Kvittar vilket bolag, jag kommer inte få en krona för min Fingal om det blir en skada. Men om jag råkad tabba mig å skadar nån annan så slipper jag punga ut med "miljoner" till deras blankpolerade "pärla". Så ni kan känna er lugna. Fast jag hade en gång en trämast som jag lyckade kvadda själv i samband med hemtransport å den betalade Länsförsäkringar. Efterträdaren till Schelin i Kungsör gjorde sedan ett kanonfint jobb å limmade ihop masten. Fast det gick visst på hemförsäkringen om jag inte minns fel...... Det var visst 35 år sedan om jag minns rätt. Sen dess inte en skråma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 31 Oktober , 2018 Lämnade Pantenius i år pga den massiva höjningen på ca 40%. Läser man villkoret så stämmer det att de inte har åldersavdrag, MEN om det finns en begagnad del att tillgå så får du inte en ny! Exempelvis mina drev skulle sannolikt ersättas med ett begagnat istället för ett nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 31 Oktober , 2018 2 timmar sedan skrev JonasAx: Lämnade Pantenius i år pga den massiva höjningen på ca 40%. Läser man villkoret så stämmer det att de inte har åldersavdrag, MEN om det finns en begagnad del att tillgå så får du inte en ny! Exempelvis mina drev skulle sannolikt ersättas med ett begagnat istället för ett nytt. Vad är problemet med det? Ditt nya bolag vad erbjuder de dig då när något händer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser