Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
lmfmats

Nån med VP3.0 motor här?

Rekommendera Poster

Hej! Nån som har erfarenhet av Volvos 3-liters fyra? I hurudan båt och med vilka prestanda? Har motorn gott rykte, eller finns det typiska problem? Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma fyra som använts av OMC och Mercruiser, jag har bara goda erfarenheter av den. Sitter i mitt fall i en bayliner 1952 som väger knappt under ett ton där den presterar runt 35 knop. Ganska snål och billiga delar om man köper på rätt ställe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta inte illa upp nu, de som tycker att detta är en bra motor, här kommer bara MIN åsikt. :) Jag tycker att det är en ren skam, att Volvo Penta säljer ännu idag denna motor under sitt namn, då tekniskt är den från 60-talet, med kamaxel i cylinderblocket, stötstänger, och enkel förgasare, och superlåg liter-effekt. Tekniskt sett, är denhär motorn sämre än volvos EGNA B20 från 1976, då B20:an väger under 3/4 av denna, och har lika stor effekt, och samma fysiska kännetecken. Vanligaste problemen med denna motor tycks vara, att då den har sjövattenkylning, så rostar topplocket och cylinderblocket sönder, och lite problem med tändsystemet och förgasaren har även kommit emot mig. Om man jämför denna motor, med t.ex en Volvo Penta AQ171 från 1986, så är ju AQ171:an 100 gånger bättre, då den väger en del mindre, har bättre vridmoment genom HELA varvregistret, 30hk mera effekt, och betydigt tystare gång, tack vare 16v teknik och hydrauliska ventiltryckare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, tack för det. Motorn i fråga sitter nu i en Slickcraft 175SS -69, tillsammans med ett SX-drev. Båten är en 5.10 lång vindrutebåt, och det som bekymrar mig lite är toppfarten. Båten borde väl orka mer än 31 knop med två passagerare med 130hk?

post-4893-1394234407,4765_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska tillägga att drevet har utväxling 1.85:1 och propellern har diametern 15 och stigning 17. Fel prop kanske?? Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Flipperpetri:

varvar den ca 4800 så är du i topp

Om båten är kvar i ägo efter 14 år........😎

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...