Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
barian

Tändningsproblem Yamaha F100 2002:a

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Yamaha utombordare modell F100 inne på reparation som har problemet att den har tändningsproblem. Det kan gå i typ 30 minuter i tank men sedan bara sluta ge tändning och stanna. Sedan startar den igen en stund senare. Enligt reparatören så är det antingen fel på dataenheten (IDC:n) eller på kabelhärvan och det är 50/50 enligt dem vad det kan vara. Nu tänkte jag rådfråga kollektivet här på en second opinion så vi fokuserar på rätt saker...

- Vad heter dataenheten på svenska resp engelska om jag ska söka efter en begagnad, eller ny, att testa med?

- Vad är rimligt att betala för en begagnad/ny sådan? Det verkar finnas någon dold standard i båtvärlden att handlarna tar 50% av nypris för begagnade reservdelar vilket i mina öron luktar ocker...
- Kan det vara en annan orsak än någon av de två ovanstående som gör att motorn slutar ge tändning? 

Servicestatus i övrigt är att hela förgasarpaket är nyservat. Kamremmen är ny. Impellern är ny. Ny likriktare. Samt motorn är bra smörjd. Beteckningen på IDC:n börjar med 67F.

mvh
CL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrbox <-> Electronic control unit

Ett vitt begrepp, finns nog många uttryck / akronymer.
Vad står IDC för? Integrated Data Controller?

Jag gissar definitivt på styrboxen. Om det var min motor skulle jag köra den tills den stannar och sedan spruta på ordentligt med kylspray på elektroniken och se om den då startar igen.

Kabelhärvan? Nja, kontakterna i så fall. Jag skulle koppla ur alla kontakter och koppla in dem igen. Det har fungerat för både TV-apparater och datorer som trilskas.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en likadan motor från 2001, dvs med förgasare. Har fungerat mkt bra genom åren.

Tändsystemet är ju ett sk "wastespark" system med bara 2 tändspolar, så om motorn dör helt kan knappast felet ligga i den delen, dvs spolar och tändkablar/tändhattar/tändstift.

Skulle oxå gissa på styrboxen.

Som båtmotorverkstad har man ju ibland möjligheter att "låna" en enhet från annat håll, ny eller begagnad. Detta har man ju tyvärr inte som privatperson. Det hade varit intressant att plocka dit en enhet från en anna motor och prova.
Annars har jag köpt liknande moduler från USA. Brukar hamna på halva priset ungefär när frakt o moms är betald. Dock kan det variera beroende på Dollarkurs och vilken rabatt man kan gråta sig till i Sverige (Jo, man kan få rabatter på såna delar....)

Köpte laddningsregulatorn till den motorn F100 för några år sedan. Fick den på en vecka och priset blev precis en tredjedel av det i Sverige.

Finns flera bra leverantörer i USA, men jag har handlat mycket på Boats.net just för Yamaha delar.
Sök på eBay i USA på delno: 67F-85540-01-00

Har även köpt div delar från England, och där slipper manju SVensk moms än så länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för grymma tips! Håller med om att det mest låter som IDC:n.

Vad blir kostnaden med tull etc om man beställer från ebay i USA? Kan man kringgå det på något smidigt sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märkligt att du inte läste mitt svar utan började fråga om olagligheter istället. Varför vill du köpa nytt innan du vet vad som är felaktigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste absolut ditt inlägg! Tack för bra input! Men med styrbox menar du väl det jag menar med IDC eller missuppfattar jag dig? Alltså 67F-85540-01-00 som Tirill skrev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut. Köp den och när det ändå inte fungerar?  Jag försöker få dig att förstå vikten av felsökning.
Inte att köpa allt man kan och sedan förvänta sig att eftersom man har köpt en reservdel så kommer det nu att fungera!

Men forsätt gärna ...

Köp mera, felsök INTE ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kruxet är ju om man måste betala någon för felsökningen. Då vill man ju göra det som är störst chans till att fixa problemet först i förhållande till kostnaden. 

Klart jag håller med dig i sak att man ska felsöka 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver inte betala mycket. Läs mitt tidigare tips för felsökning. Kostar en flaska kylspray för max runt en hundring. Då kommer samtidigt något hända: Du börjar aktivt felsöka och då börjar du förstå hur saker hänger samman och en ny värld utan beroende av att köpa saker infinner sig.
Vågar du prova?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Barian

Ta nu och följ upp tråden och skriv hur det har gått med åtgärderna!

Kan vara intressant för andra att veta inte bara vilka problem som kan uppstå, utan oxå hur dom löses och vad det kostar.

På din fråga om det går att kringgå kostnaden så finns det det! Det är att åka till USA och köa delarna där, eller be nån som är på resa där ta med sig det hem. Är det då under ett visst belopp (idag 4.300 Kr) så får man ta med sig det utan avgifter in i Sverige. 

Men för de flesta så lönar det sig nog ändå att betala frakt samt Moms på hela beloppet. Det brukar bli en bra affär ändå.  Dock skall man vara extra noggrann när man beställer, blir det felbeställning så är det utomordentligt struligt att returnera det hela. Dessutom skall man vara uppmärksam på om man beställer flera delar i en beställning hur dom skickas, om det är sk "delad leverans".
(Backorder på Engelska)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte TS kommer följa upp detta. Tänk om Maringuiden kunde starta en avdelning för Felsökning. Skulle spara pengar för privatpersoner och minska inkomsten för företag som säljer marina reservdelar.

Första inlägget på avdelningen Felsökning:

Oftast är inget trasigt!
Många gånger köper man nya reservdelar utan att veta om de existerande är trasiga. Det händer oftast när man inte förstår hur maskinen fungerar. Då är det enklast att köpa nytt. Fungerar det då inte så köper man andra saker och provar.

Osv...

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...