johan_sjobjorn 212 Postad 23 Oktober , 2018 Det finns massvis med trådar där denna fråga avhandlas. Jag tycker mig ha koll på fördelar / nackdelar med båda koncepten. Buller HT vs. DC Det jag specifikt undrar över är hur det ligger till med bullernivån på en Aquador 23 HT jämfört med DC under färd. Jag tänker köpa med bensinmotor så det får väl vara utgångspunkten. Någon som testat båda och som kan uttala sig om hur mycket det skiljer? Avgaser HT vs. DC Den andra fråga jag undrar över är hur det är med avgaser på HT modellen. Dras de in i båten om man kör utan kapellet i bak? Orsaken till att jag frågar är att jag fått den effekten på tidigare DC båtar där jag kört med kapellet öppet baktill. Då uppstår en luftvirvel bakom båten som drar avgaserna in under kapellet. Misstänker att samma effekt kan uppstå på en HT båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 23 Oktober , 2018 3 timmar sedan skrev johan_sjobjorn: Dras de in i båten om man kör utan kapellet i bak? I en vanlig daycruiser med kapellet uppe och öppet bak har jag märkt att det kan hända. Då öppnar man kapellet fram en bit för att motverka baksuget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 23 Oktober , 2018 26 minuter sedan skrev Baxlaget: I en vanlig daycruiser med kapellet uppe och öppet bak har jag märkt att det kan hända. Då öppnar man kapellet fram en bit för att motverka baksuget. Ja exakt. Frågan är därför om man tex alltid måste ha takluckan öppen på en 23 HT för att motverka den effekten. Skillnaden mellan en ht samt en DC med kapell är att kanten på taket sitter längre fram på en HT. Därmed kanske effekten blir mindre eller helt uteblir. någon som äger en 23ht som kan berätta om sina erfarenheter vad gäller detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 23 Oktober , 2018 (redigerade) Kommer du alltid att köra med kapellet på? Jag gör det i 2% av fallen jag kör båt. I resten av fallen är det rätt skönt att se antingen en blå himmel eller moln som inte häller vatten på dig. Du får gärna förtydliga/förklara om jag har missuppfattat dig. Redigerad 23 Oktober , 2018 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 23 Oktober , 2018 Hej Min fråga är om det går att köra HT modellen utan att ha kapellet uppe där bak eller om man får problem med avgaser då. Dvs. Jag vill inte ha kapellet uppe på ht modellen om det inte behövs pga regn etc. I DC versionen är det ju enklare, bara att ta bort kapellet helt eller så har man det uppe och helt stängt under färd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 23 Oktober , 2018 Förstår jag dig rätt nu: Du vill köra en HT utan kapell överhuvudtaget. Om avgaslukt då skulle vara ett problem tror jag många innan dig skulle ha reagerat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 23 Oktober , 2018 Min kompis har en HT. Han kör aldrig med kapell. Han luktar ingenting. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 23 Oktober , 2018 (redigerade) Ang buller. Vet inte hur det är med HT men när vi kör vår DC med kapell så låter det väsentligt mer från motorn - av naturliga förklaringar då ljudvågorna delvis stannar kvar. Med samma logik borde även en HT ha lite högre motorljud. Vi har iofs en diesel men borde inte spela någon roll tycker jag Redigerad 23 Oktober , 2018 av hbengtsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 23 Oktober , 2018 1 timme sedan skrev hbengtsson: Ang buller. Vet inte hur det är med HT men när vi kör vår DC med kapell så låter det väsentligt mer från motorn - av naturliga förklaringar då ljudvågorna delvis stannar kvar. Med samma logik borde även en HT ha lite högre motorljud. Vi har iofs en diesel men borde inte spela någon roll tycker jag Ok! Blir det samma sak när du bara kör med halvkapell? Dvs när du bara har den främre ”sprayhood” delen uppe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 23 Oktober , 2018 Jag har kapell och tycker det låter mera med kapellet uppe. Jag kan ta bort bakre delen och tycker det låter mindre än med hela uppe men mera än hela nere. Har utombordare och det låter nog generellt mindre än inombordare är min erfarenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser