Torskarn 0 Postad 18 Oktober , 2018 Jag har problem med att täta hålen efter en gammal akterspegelsgivare. Det finns två hål på precis samma höjd. Det ena var enkelt att täta med Hempels epoxy, men det andra visade sig vara fuktigt på insidan. Och epoxin släpper igenom fukten, som jag inte begriper var den kommer från. Det sipprar ut pyttelite vatten, kanske en halv droppe om dagen, men tillräckligt för att sabotera alla tätningsförsök. Hålet i skrovet är cirka två centimeter djupt och fyra millimeter vitt. Just nu har jag textil inne i hålet med hjälp av en spik, för att suga bort vatten, men det verkar inte hjälpa. När jag tar ut tygbiten är den lite fuktig. Hvergang. Hur löser jag problemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 18 Oktober , 2018 Problemet är att du har en delvis vattensjuk akterspegel, dvs plyfan är vattendränkt runt hålet, och kanske mer därtill, och det är vattnet därifrån som sipprar ut. Vatten o plyfa blir inget bra i längden. Går inte att torka ut genom ett 4 mm hål, Nu skriver du inte vad du har för båt, utbordare, inombordare så det är svårt att ge något närmare råd. Men generellt så borra upp några hål från insidan för att se hur långt vattnet spridit sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torskarn 0 Postad 18 Oktober , 2018 Nja, det låter märkligt. Det är en glasfiberbåt. Och det finns två hål på samma höjd i samma material, fem centimeter från varandra. Och det andra hålet är torrt. Dessutom går det inte att komma åt hålet från insidan, det finns bara ett dräneringshål neråt från tankbrunnen på insidan, och utrymmet mellan durken och skrovet är oåtkomligt. Motorn är en utbordare på 50 hk. Båten är en Explorer Elite, en engelsk båt, byggd 2002. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torskarn 0 Postad 18 Oktober , 2018 Borde förstås också lägga till att båten ligger på trailer. Alltid. Och det har den gjort sedan den var ny. Så någon vattensjuka kan det väl ändå inte handla om! Å andra sidan kommer det ju lite vatten ur hålet, men hur det går till...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 18 Oktober , 2018 Att båten är gjord av glasfiber är en sak, men det finns inplastade förstärkningar i akterspegeln i form av plywood, den konstruktionstypen har i princip alla båtar, några undantag finns. Hur vattnet kom in beror ju lite på hur det ser ut i aktern på din båt, var satt aktergivaren? Långt ut mot skrovsidan eller mera i mitten mellan motor och skrovsida? Det hål som är blött sitter det närmast motorn? En känslig punkt på båtar med u-bordare är motorns nedre fästskruvar vilka brukar ligga under vattenlinjen. Kan ju också vara så att ena hålet varit dåligt tätat så vatten kom in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torskarn 0 Postad 18 Oktober , 2018 (redigerade) Jag lutar nog åt det senare alternativet - men det här är en båt som är ute på havet kanske tio gånger om året, inte mer än så. Den har varit i sjön två gånger sedan juni, och hade stått på land i två veckor när jag tog bort givarfästet. Man kan tycka att det borde vara en garanti för att hålla materialet torrt. Det blöta hålet är längs från motorn, det sitter på styrbords sida, cirka fyrtio centimeter från centrum. Alltså ganska i mitten mellan motor och skrovsida. Båten är typ 5.10 x 2.20. De nedre fästskruvarna ser ut att ligga i eller strax under vattenlinjen, menom det kom in vatten där, så borde det inte vara torrt i hålet närmast motorn. Tack för din hjälp, förresten - uppskattat! Några idéer om hur man får tillräckligt torrt för att täta? Redigerad 18 Oktober , 2018 av Torskarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 18 Oktober , 2018 Hur det ska bli torrt beror lite på hur det ser ut inne i hålet. Är det blöt plyfa även om det är begränsat, så är det inte helt lätt genom ett 4 mm hål. Du kan inte kolla med ett spikhuvud om du får med dig träfibrer ut ur hålet. Plastlaminatet brukar vara ca 4-6 mm tjockt sedan kommer plyfan ca 30-50 mm i mitten sedan plastlaminat på insidan. Så du måste alltså gräva en bit in i hålet. När du vet om det är blött trä så får du nog borra upp några fler hål för att se var det är torrt, med flera hål så kan det nog bli så torrt över vintern att det går att spackla i vår. Dock så kommer det fortfarande att vara fuktigt. Vatten står säkert under ditt befinliga hål ner mot botten. En ide kan ju vara att använda dammsugaren så det blir vaccum och ett sug i hålen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torskarn 0 Postad 19 Oktober , 2018 (redigerade) Ja, jag kan förstås borra de nya hålen för den nya givaren invid de gamla hålen (den skall sitta lite längre ut mot skrovsidan än den gamla men bara ett par centimeter). Och så kan jag hålla koll på miljön i dem och se om där också finns fukt. Det skulle tredubbla torkningsmöjligheterna. Bra tips! Kanske bör jag också ta upp ett par större hål om det är fuktigt i hålen för den nya givaren? Hur stora hål kan man ta upp och sedan täta med spackel efteråt? På något sätt tänker jag mig att det hela kommer att torka ut hyfsat fort, eftersom det har varit ganska minimal vattenkontakt genom åren. Och kanske kan dammsugaren hjälpa till med den saken. Tack för din tid och dina råd, under alla förhållanden! Redigerad 19 Oktober , 2018 av Torskarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Oktober , 2018 12 timmar sedan skrev Gelis: En ide kan ju vara att använda dammsugaren så det blir vaccum och ett sug i hålen. Och vill man göra det ännu bättre så koppla man en vakuumpump till hålet. Ju lägre tryck (=mer vakuum) desto lägre temperatur krävs för att vattnet ska koka. Då är det inte längre vatten man ska suga ut utan vattenånga vilket är betydligt lättare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torskarn 0 Postad 19 Oktober , 2018 (redigerade) Allt blev precis ännu märkligare. Jag borrade upp två fyramillimetershål för den nya ekolodsgivaren. Eftersom hållare och givare är av annat märke (bytte från Lowrance till Garmin), så hamnade de två nya hålen annorlunda än de två gamla. Det nya vänstra hålet sitter fyra centimeter ÖVER det gamla högra, och det nya högra hålet sitter på samma höjd men ännu längre till höger. Hållaren har i princip flyttat fem centimeter till höger och fyra centimeter upp. Då tänker man kanske att här borde det ju vara torrt - men i stället RANN det vatten ur båda de nya hålen...? En deciliter kom det nog, och det droppade rejält när jag lämnade båten. Jag fattar inte hur det går till. Jag kollade mot skrovsidan och höjden på de nya hålen kan tänkas ligga mitt för utrymmet mellan durk och skrov - men även om där står vatten så begriper jag inte hur det tar sig in i akterspegeln!? Tipset om vakuumpump låter vettigt, men hut stora hål måste man ha för att det skall funka? Och var hittar man en vakuumpump? Och inte minst, hur fäster man den mot akterspegeln? Och det sägs att vattnet kokar och förångas - hur går det till? Redigerad 19 Oktober , 2018 av Torskarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 19 Oktober , 2018 I dl är ganska mycket. Hur såg borrspånen ut från dina nya hål? Det är inte så att du har massa vatten mellan durk och skrov, som letar sig ut när du borrar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torskarn 0 Postad 19 Oktober , 2018 (redigerade) Nej, jag borrar ju inte igenom akterspegeln, bara 18 mm in. Och jag har känt efter med en spik att de inte är genomgående. Och som sagt, även om det står vatten mellan durk och skrov, så skall det vattnet ju inte komma i kontakt med innehållet i akterspegeln? Borrspånen såg en aning kladdiga ut, om man säger så - men de kom ju ut i en rännil vatten, så det är inte så konstigt. Men nog var de ganska mjuka. Ändå känns det ju troligt att det handlar om vatten mellan durk och skrov, eftersom det är mycket våtare längre upp. Märkligt nog. Fast om det kommer in vatten uppifrån så borde det ju hamna nederst? Dessutom står dyvikan öppen, så vatten mellan durk och skrov skulle ju försvinna den vägen. Det är en gåta, det här! Redigerad 19 Oktober , 2018 av Torskarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 19 Oktober , 2018 Att du inte borrar igenom behöver inte betyda att vattnet kan komma från utrymmet durk-skrov. Beror helt på hur konstruktionen ser ut vid botten på akterspegeln. Tänk på att det kan även vara regnvatten som letar sig in. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Oktober , 2018 44 minuter sedan skrev Torskarn: Tipset om vakuumpump låter vettigt, men hut stora hål måste man ha för att det skall funka? Och var hittar man en vakuumpump? Och inte minst, hur fäster man den mot akterspegeln? Och det sägs att vattnet kokar och förångas - hur går det till? När jag såg detta på varvet så var nog hålen kanske 5mm. De började med två hål, ett högt och ett lågt i mitten på akterspegeln. En liten bit kopparrör i en stabil slang. De suger fast sig själv. Över det nedre hålet satt de en liten plastbit men tog bor den sen när de märkte att det kom in luft där. De sa att man börjar med ett par hål men det kan bli ett dussin i slutändan. Ett par filtar och en värmefläkt gjorde att de fick upp värmen i akterspegeln. Sen fick det stå så över natten. Nästa steg var att suga in epoxi. Fusklagning men det håller i många år. Båtägaren gillade det, två timmars jobb mot några dagar om de skulle öppna och plast om akterspegeln. Vakuumpumpen är en kul grej som man kan ha till mycket roligt, inte minst när man ska plasta snyggt. Men 1500kr är kanske lite överdrivet... Alla som jobbar med kyla har en vakuumpump, annars finns det att hyra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 19 Oktober , 2018 Att det rann ur de nya hålen kan väl bero på att du har tätningsmedel i de gamla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torskarn 0 Postad 19 Oktober , 2018 bhemac, torkade man ut akterspegeln över en enda natt? Och det där dussinet hål, är de jämnt fördelade över akterspegeln, eller? Med värmefläkt och filtar och det hela gjordes jobbet inomhus, eller? Vilket varv är det du talar om, förresten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torskarn 0 Postad 19 Oktober , 2018 AndW, jag fick känslan att det fanns ett hålrum där vattnet samlats mellan plyfa och akterspegel. Har svårt att se att det kan komma så mycket vatten som det gjorde på så kort tid från två fyramillimeters hål, arton millimeter djupa, i plyfa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Oktober , 2018 18 minuter sedan skrev Torskarn: bhemac, torkade man ut akterspegeln över en enda natt? Och det där dussinet hål, är de jämnt fördelade över akterspegeln, eller? Med värmefläkt och filtar och det hela gjordes jobbet inomhus, eller? Vilket varv är det du talar om, förresten? Som jag fattade det så var det bar en natt. Ibland räckte det med några hål, ibland flera. De hade för en glasburk som den utsugna luften passerade så man kunde se om det fanns vatten/kondens i luften. Inomhus, ja. Killarna som gjorde jobbet gör lite specialjobb men jag tror de glömt registrera sitt företag.... Håller till vid Vänerns södra strand. Men vilket varv som helst fixar det om de är lite moderna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torskarn 0 Postad 19 Oktober , 2018 Då ska jag nog ta ett snack med mitt lokala varv på Råå! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torskarn 0 Postad 23 Oktober , 2018 Om jag nu måste byta akterspegel och plyfa - finns det någon som har tips på var man enklast och bäst (d v s billigast) gör det i Helsingborgstrakten? Kan tänka mig att köra ner till Malmö eller upp till Halmstad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 23 Oktober , 2018 (redigerade) 4 timmar sedan skrev Torskarn: Om jag nu måste byta akterspegel och plyfa Du ska ju inte sjösätta förrän i vår. Borra ur ordentligt så det kan torka och lyssna på råd från bhemac. Du har hela vintern på dig. Redigerad 23 Oktober , 2018 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 23 Oktober , 2018 (redigerade) Några funderingar eller kanske snarare reflektioner... Jag har varit ute för liknande grejer, senast en liten jolle, men även på en styrpulpetbåt... Även på min nuvarande båt, men i väldigt liten omfattning (hoppas jag). Även här var det ekolodsgivare som flyttades för att få plats med interceptorer. Jag borrade upp det fuktskadade hålet, jag tror det blev 12mm, använde det största borret som fick plats i den stora skruvdragarens chuck. Sedan kände/skrapade jag inuti hålet med en vinklad spik, då var det bara torra trä- och glasfibrer, tack och lov, utvärdering nu i höst då båten torrsätts. Jag kommer åt att inspektera på insidan, och det har jag gjort x flera i somras, ser bra ut. Om det är svårt att få tag i en vacuumpump kanske du kan bygga ett tält runt och ställa dit en luftavfuktare? Har du smakat på vattnet som rinner ut? det behöver ju inte vara havsvatten, det kan vara regnvatten också. Vatten kan rinna de mest konstiga vägar ombord, inte alls säkert det kommer rakt uppifrån, om det nu inte kommer utifrån. Men det kan ju vara bra att ta reda på exakt varifrån vattnet kommer, kanske du skall provocera med trädgårdsslangen? spola och försök lista ut var det läcker in. Jollen jag nämnde inledningsvis, hade en massa (söt-)vatten mellan skrov och innerliner, det var inte helt lätt att dränera ut, trots att det finns en bra dyvika, verkar vara en del skott eller mellanväggar inuti där vattnet fastnar. Det visade sig att det var ett förtöjningsbeslag förut inne i den båten som släppte in regnvatten mellan skrovet och innerlinern. Jag testade ett nytt lim, i alla fall ett som lanseras av Clas Ohlsson som "nytt" Gorillalim, detta lim kräver en fuktig miljö för att härda, kanske jag nu föreslår en fusklagning...? Å andra sidan verkar gorillalimmet få samma struktur som byggskum när det härdat. En gammal slit- och släng båt, en styrpulpetare som familjen hade för många år sedan, hade en halvrutten akterspegel. Första lagningen var en fastskruvad rostfri plåt bit med massvis med tätmassa bakom över ett par av hålen. Även här var det motorns fästhål som hade släppt in (salt-)vatten. Fusklagningarna håll i kanske tre säsonger. Då både jag och min salige far då jobbade på en firma med en verkstad där man tillverkade massvis med prylar i rostfritt, bad vi verkstadsförmannen att skära till två måttanpassade 2 mm tjocka rostfria plåtar som skruvades fast med genomgående maskinskruv på akterspegeln in- och utsida, detta var omkring 1988, först förrförra året skrotades den båten, pga av en trafikolycka på Söderleden, låg på trailer, påkörd bakifrån av en lokaltrafikbuss. Även trailern och dragbilen dömdes ut som totalskada, bussen var inte heller den så fin... Det enda som höll var den fusklagade akterspegeln... Men anlita Sherlock och ta reda på exakt var det läcker in, då har du kommit en bit på vägen. Naturligtvis kan det ju komma in i skruvhålen, men efter att ha läst dina senare inlägg verkar det komma uppifrån...? Redigerad 23 Oktober , 2018 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torskarn 0 Postad 23 Oktober , 2018 Tack för råd, Baxlaget och Georg_Ohm! Det där med att jag inte ska sjösätta förrän i vår är en sanning med modifikation, då jag brukar fiska mig genom vintern på Öresund, båten ligger på trailer och har alltid varit redo. I år kan det dock bli så att den biten blir inställd. Får kolla så gott det går i vilket skick plyfan är genom att borra ett par hål till. Precis som Georg säger så misstänker jag också att det kan handla om regnvatten, men jag har noll koll på var det skulle kunna komma in och ta sig ner mellan plyfa och glasfiber. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 24 Oktober , 2018 23 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Har du smakat på vattnet som rinner ut? det behöver ju inte vara havsvatten, det kan vara regnvatten också. Väldigt bra tips som ger dig en värdefull ledtråd till vad som orsakar detta. Har du gjort det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torskarn 0 Postad 24 Oktober , 2018 Nej, inte än - det blev öl och Irish Coffee i Malmö istället i kväll. Men jag kan göra en check om jag borrar upp ett hål precis ovan dyvikan. Kruxet är att vattnet i Öresund inte är speciellt salt, men kanske kan jag känna det i alla fall. Fast det ser inte apitiligt ut, är en aning gulbrunt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 24 Oktober , 2018 Man kan mäta salthalten med en refraktometer, samma typ av instrument som man använder för att kontrollera glykolhalten. Om det går att använda precis samma instrument för båda dessa mätningar vet jag inte, det vet säkert experterna här. Ett tips är att besöka en zoologisk butik med saltvattenakvarier. De har mätare för att fastställa salthalten. Ta med några droppar av ditt akterspegelsvatten och fråga snällt så kan de säkert testa ditt vattenprov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 Oktober , 2018 2018-10-23 vid 17:26 skrev Georg_Ohm: Jag testade ett nytt lim, i alla fall ett som lanseras av Clas Ohlsson som "nytt" Gorillalim, Har Clas Ohlsson Gorillalim? Har funnits i USA ganska länge, har saknat det här. Tack ska dit och köpa. 😃👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torskarn 0 Postad 25 Oktober , 2018 Tack för tipset om salthaltsmätning, Baxlaget! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 25 Oktober , 2018 6 timmar sedan skrev Pentax: Har Clas Ohlsson Gorillalim? Har funnits i USA ganska länge, har saknat det här. Tack ska dit och köpa. 😃👍 Kolla Clas hemsida först, inte alla butikerna som har limmet i lager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 25 Oktober , 2018 31 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Kolla Clas hemsida först, inte alla butikerna som har limmet i lager. Gör inte alla så? Kollar på hemsidan för sin ort? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser