Botved 94 Postad 14 Oktober , 2018 Min son har en Yanmar ysb 8 i sin båt och vi funderar på en vettig dämpning av insugsljudet. Idag går en rörböj till insuget och denna rörböj slutar bara i främre delen av motorutrymmet. En tanke är att bara skjuta på ett komiskt filter från vilken leverantör som helst men kommer den minska ljudet? Det fanns en gång ett filter även till dessa motorer men det verkar ovanligt idag. Några idéer? Hur långt kan man förlänga insugningsröret utan att motståndet blir för stort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Oktober , 2018 Kolla DENNA, jag och andra har använt den. Brukar göra stor skillnad. Mata med tex en 75mm slang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 14 Oktober , 2018 Jag är enig med bhemac, en ljudfälla är vad som behövs, filter nja är inte så mycket skadliga föroreningar i luften på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 14 Oktober , 2018 Det verkar vettigt. Vad limmar man för isolering invändigt i lådan och med vad så det inte lossnar och sugs in i motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Oktober , 2018 8 minuter sedan skrev Botved: Det verkar vettigt. Vad limmar man för isolering invändigt i lådan och med vad så det inte lossnar och sugs in i motorn? Jag har bara använt något vanligt lim. Däremot ett galler på motorns insugningsrör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 14 Oktober , 2018 (redigerade) 2 timmar sedan skrev bhemac: Jag har bara använt något vanligt lim. Däremot ett galler på motorns insugningsrör. Och bara skumgummi invändigt, eller vad är lämpligt? Ska inte "botten" och locket isoleras också? Redigerad 14 Oktober , 2018 av Botved Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Oktober , 2018 Ja & Jo 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser