andreaso 1 Postad 10 Oktober , 2018 Har en Yamarin 490 med en fyrtakts 90hk Mariner på 170kg. Behöver serva och fixa med motorn i vinter och har fått för mig att den skall av. Har byggt ett motorställ och förberett men har nu två dumma frågor: 1. De övre bultarna i infästningen kommer jag åt men de nedre som går igenom skrovet kan jag inte komma åt. Är dom ”fasta” så att man bara behöver lossa på muttern? 2. Vad är bästa punkten att lyfta i? Jag har taljor i taket ovanför motorn så jag kan lyfta den rakt upp, men vad skall jag lyfta i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 10 Oktober , 2018 1. Jag har en träplatta i aktre delen av utrymmet för bensintankarna. Den kan man skruva bort och, om det behövs, komma åt bultarna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 10 Oktober , 2018 2: Vissa motorer likt min gamla Yamaha 200-89 har en färdig ögla på motorblocket. Andra har ingen och det finns då öglor man gängar på svänghjulet och lyfter i. Den varianten hade min Mercury 200-2005. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 11 Oktober , 2018 18 timmar sedan skrev andreaso: Är dom ”fasta” så att man bara behöver lossa på muttern? Det är bara att prova. Har du bestämt dig att motorn ska lossas från båten så får du mer info med en test. Kolla även att du inte har ett motorlås (med nyckel) på en av de undre bultarna 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andreaso 1 Postad 11 Oktober , 2018 Tack alla för bra svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser