Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
millerone

Vinterkonservering VP 5.0 GXI - via färskvattenanslutning

Rekommendera Poster

Min motor (VP 5.0 GXI) har en anslutning (typ Gardena) där man kan ansluta en färskvattenslang och sedan spola igenom systemet med färskvatten efter körning. Kan jag nyttja kopplingen även för vinterkonservering med glykol? Visserligen får inte drevets inloppssida någon glykolgenomspolning men kanske inte har någon större betydelse? Har tidigare använt spolmuff vilket jag tycker funkat sådär.

Redigerad av millerone

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är din motor färsk- eller sjövattenkyld?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ska det fungera bra, det du ska göra först är att tömma systemet genom att lossa inkommande vattenslang på sjövattenpumpen och se till att allt vatten rinner ut, samt lossa den nedre gaveln på värmeväxlaren så att allt sjövatten rinner ur VVX och limpor. Detta i sig ska enligt VP räcka för att inte riskera frysskador. Sen kan du med fall/tryck köra glykol via spolslangen du refererar till. Du kommer då få glykol i allt utom oljekylare (som ligger innan sjövattenpumpen och gardenakopplingen i kedjan) men den ska bli tömd när man tömmer inkommande kylslang vid vattenpumpen, samt är väl inte utförd i ett material som riskerar att rosta.

 

Till våren tömmer du systemet genom att åter lossa nedre gaveln på värmeväxlaren, samlar upp glykolen och återanvänder nästa vinter, eller kör till sopen. 

 

Jag har samma motor (men med två cylindrar färre 4,3gxi) men jag kör ett stort kärl under drevet med en gammal länspump som pumpar upp glykol till en spolmuff på drevet. Har testat massa varianter men tycker denna fungerar bäst då man kan köra motorerna en stund samt att man håller allt glykolkladd utanför båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du trycker glykolblandning genom spolslangen på motorn utan att motorn går, kommer allt att spruta ut genom drevet, eftersom spolslangen är ansluten före sjövattenpumpen. Inget kommer att gå genom motorns kylsystem. Gör du det med motorn igång, kommer pumpen att suga luft från drevet. Bättre att suga via en spolmuff på drevet. På DPS/SX- dreven behövs ingen länspump. motorns pump suger själv i sig glykolen, om spolmuffen är tät. Om man suger i slangen till spolmuffen märker man om den läcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men om jag isåfall börjar att spola utan motorn igång så att det sprutar tillbaka ut genom drevet för att sedan starta motorn och låta den gå borde väl således hela systemet få glykol? Tycker det är svårt att få tätt med spolmuff, överväger drevsäck. Någon som har erfarenhet huruvida Biltemas drevsäck är storleksmässigt kompatibel med DPS-dreven?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte satsa på en drevsäck. Det går ju åt en fruktansvärd mängd glykol. Jag konserverar en stor mängd motorer varje år, och har kommit fram till en metod som jag tycker är bäst. Jag använder en släde från Biltema som balja. Den är egentligen till att dra efter snöskoter, men är perfekt till att ha under drevet. Den är också hållbar. Till 270- 290 DP- dreven använder jag länspump och en avgjutning i glasfiberplast som jag trär över vattenintaget och hålet i botten av drevet. Till SX och DPS- dreven, använder jag spolmuff. Till dessa behövs ingen länspump, om spolmuffen är tät. Till Mercruiserdrev, spolmuff och länspump. I by passhålen sätter jag slangar, som leder ner kylvätskan i baljan. Om man spolat sjövattensystemet med färskvatten, kan man använda det till konserveringen. Man behöver inte tappa ur något ur motorn. Till sjövattenkylda motorer häller jag ren glykol i baljan. Man kör tills motorn är varm, och mäter frostskyddet i baljan. Bifogar bild.

Konservering Mercruiser.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst några trådar här angående vinterkonservering av inombordare. Jag måste säga att ert engagemang, er uppfinningsrikedom och era ansträngningar är imponerande.
Tummen upp! :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...