Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Per

Ockelbo uppfräschning och vatten i skrovet

Rekommendera Poster

Hej, jag har en röd Ockelbo T16u från början av 70-talet som jag har försökt att putsa upp då den blir mer och mer vit. Har försökt med olika vaxer och även Autosol. Båten såg mycket fräsch ut några veckor men sedan trängde det vita fram igen.  Vad ska jag göra för att få behålla båten röd och fin?

En fråga till, vid upptagningen så märkte jag att det är vatten i mellanrummet i skrovet. För att tömma skrovet på vatten så borde det finnas en bottenplugg men jag hittar ingen eller tänker jag fel?

Förövrigt är det en härlig båt köra/åka i och som planar mycket lätt.

Hälsn//Per 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med puts är trevligt att se på men jag är ingen fena på det. Vi har därtill en vit segelbåt... Men vatten i skrovet är ju inte bra. Om det inte finns ngn dyvika så sätt dit en. Bara att borra i rätt storlek. Dyvikor finns i varje båtaffär inklusive Biltema. I vår plasteka från -79 bytte vi nog dyvika vartannat år då den inte höll för vårt skruvande. Finns i mässingsliknande material, det lär hålla bättre än plast.

Har du skum i skrovet lär det ha sugit upp en massa vatten=tungt. Enda sättet är att ta bort skummet. Då behöver du troligen såga upp durken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv en T16U från 1970 trevlig båt

Ang färgen om den inte är omlackad så är det nog svårt att rädda en röd,min är vit och är supertunn i färgen,är väl tidens tand som tar ut sin rätt.

När du säger vatten i skrovet har du dubbelbotten mot akterspegel?,i min är det öppet så man ser direkt om det står något vatten.

Har aldrig funderat på dyvika då den alltid varit torr inombords.

20170531_145938.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att ett vax(sealer) är vägen att gå. Är i precis samma sits som du med putsning. Har kört det med autosol, tänkte nu köra deras rubb+vax. Får avlägga rapport!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Polyesterplasten i den röda gelcoaten blir urlakad av UVstrålningen efter så många år sedan båten byggdes att det inte är mycket annat att göra än en omlackering. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-10-09 vid 17:58 skrev trucker1:

Jag har själv en T16U från 1970 trevlig båt

Ang färgen om den inte är omlackad så är det nog svårt att rädda en röd,min är vit och är supertunn i färgen,är väl tidens tand som tar ut sin rätt.

När du säger vatten i skrovet har du dubbelbotten mot akterspegel?,i min är det öppet så man ser direkt om det står något vatten.

Har aldrig funderat på dyvika då den alltid varit torr inombords.

20170531_145938.jpg

Hej, det ser ut som det inte är dubbelbottnen i aktern där bensintankar står utan det "kluckar" i fören. Båten är inte omlackad så det verkar som det lutar mot en om lackering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...